Menedżer nowej generacji to naturalny lider

Zmienia się model zarządzania w polskich firmach. Dla nowego pokolenia menedżerów wzorem jest lider stojący na czele silnego zespołu

Publikacja: 17.11.2010 02:42

Menedżer - lider

Menedżer - lider

Foto: PhotoXpress

Zmienia się model zarządzania w polskich firmach. Dla nowego pokolenia menedżerów wzorem jest lider stojący na czele silnego zespołu

– Model zarządzania, w którym autorytarny menedżer realizuje swoją wizję jako jednoosobowa gwiazda, odchodzi powoli w przeszłość – ocenia Anna Wilk, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego i ekspert programu rozwoju kadry menedżerskiej Talent Club, komentując najnowszy raport z badań polskich menedżerów.

Przygotowano go na podstawie internetowych ankiet, w których łącznie uczestniczyło ponad 1400 przedstawicieli kadry kierowniczej różnego szczebla – począwszy od prezesów i właścicieli firm, skończywszy na kierownikach działów – w większości ludzi młodych, poniżej 40 lat (w tym dwóch na pięciu nie przekroczyło trzydziestki).

Jak wynika z badań, młodzi menedżerowie zwracają dużą uwagę na cechy interpersonalne ułatwiające budowę silnego i zgranego zespołu. Zdaniem większości z nich to właśnie zgrany i skuteczny zespół świadczy o kompetencjach menedżera, który powinien umieć być liderem dla swych pracowników.

Wśród niezbędnych cech dobrego menedżera uczestnicy badania wymieniali kreatywność, elastyczność i obiektywizm w podejściu do problemów. Na długiej liście jego zalet znalazły się też: sprawiedliwość, spokój, kompromisowość, działanie projektowe, inteligencja emocjonalna oraz wizja.

Podobnie jak w poprzednich badaniach, także i w tym roku ankietowani menedżerowie sami oceniają się bardzo pozytywnie, widząc u siebie większość pożądanych na tym stanowisku cech.

Mimo to, jak ocenia ekspert Talent Club, nadal w wielu polskich przedsiębiorstwach jest problem z autokratycznym zarządzaniem, zwłaszcza w sprywatyzowanych zakładach przemysłowych. Przybywa jednak firm, które stawiają na demokratyczne metody lansowane w poradnikach zarządzania. Według analiz Anny Wilk, która przebadała ponad 20 firm utworzonych po 1989 r., takie zasady stosują często kierujący nimi właściciele. Wybierają demokratyczny, partnerski model zarządzania, wychodząc z założenia, że wtedy ludzie sami będą chcieli dać z siebie więcej.

Większość uczestników badań Talent Club samokrytycznie przyznaje, że nie pracuje na 100 proc. swych możliwości; tylko 18 proc. menedżerów twierdzi, że maksymalnie angażuje się w pracę. Po części pewnie dlatego, że 70 proc. ocenia swe zarobki jako zbyt niskie na zajmowanym stanowisku i w stosunku do stażu pracy w firmie. Jedynie co piąty badany określił swe wynagrodzenie za pracę jako uczciwe w stosunku do tego, jak ją wykonuje. W rezultacie większość gotowa byłaby zmienić pracodawcę w zamian za wyższe wynagrodzenie.

Zmienia się model zarządzania w polskich firmach. Dla nowego pokolenia menedżerów wzorem jest lider stojący na czele silnego zespołu

– Model zarządzania, w którym autorytarny menedżer realizuje swoją wizję jako jednoosobowa gwiazda, odchodzi powoli w przeszłość – ocenia Anna Wilk, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego i ekspert programu rozwoju kadry menedżerskiej Talent Club, komentując najnowszy raport z badań polskich menedżerów.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem