Zmienia się model zarządzania w polskich firmach. Dla nowego pokolenia menedżerów wzorem jest lider stojący na czele silnego zespołu
– Model zarządzania, w którym autorytarny menedżer realizuje swoją wizję jako jednoosobowa gwiazda, odchodzi powoli w przeszłość – ocenia Anna Wilk, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego i ekspert programu rozwoju kadry menedżerskiej Talent Club, komentując najnowszy raport z badań polskich menedżerów.
Przygotowano go na podstawie internetowych ankiet, w których łącznie uczestniczyło ponad 1400 przedstawicieli kadry kierowniczej różnego szczebla – począwszy od prezesów i właścicieli firm, skończywszy na kierownikach działów – w większości ludzi młodych, poniżej 40 lat (w tym dwóch na pięciu nie przekroczyło trzydziestki).
Jak wynika z badań, młodzi menedżerowie zwracają dużą uwagę na cechy interpersonalne ułatwiające budowę silnego i zgranego zespołu. Zdaniem większości z nich to właśnie zgrany i skuteczny zespół świadczy o kompetencjach menedżera, który powinien umieć być liderem dla swych pracowników.
Wśród niezbędnych cech dobrego menedżera uczestnicy badania wymieniali kreatywność, elastyczność i obiektywizm w podejściu do problemów. Na długiej liście jego zalet znalazły się też: sprawiedliwość, spokój, kompromisowość, działanie projektowe, inteligencja emocjonalna oraz wizja.