Menedżer nowej generacji to naturalny lider

Zmienia się model zarządzania w polskich firmach. Dla nowego pokolenia menedżerów wzorem jest lider stojący na czele silnego zespołu

Publikacja: 17.11.2010 02:42

Menedżer - lider

Menedżer - lider

Foto: PhotoXpress

Zmienia się model zarządzania w polskich firmach. Dla nowego pokolenia menedżerów wzorem jest lider stojący na czele silnego zespołu

– Model zarządzania, w którym autorytarny menedżer realizuje swoją wizję jako jednoosobowa gwiazda, odchodzi powoli w przeszłość – ocenia Anna Wilk, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego i ekspert programu rozwoju kadry menedżerskiej Talent Club, komentując najnowszy raport z badań polskich menedżerów.

Przygotowano go na podstawie internetowych ankiet, w których łącznie uczestniczyło ponad 1400 przedstawicieli kadry kierowniczej różnego szczebla – począwszy od prezesów i właścicieli firm, skończywszy na kierownikach działów – w większości ludzi młodych, poniżej 40 lat (w tym dwóch na pięciu nie przekroczyło trzydziestki).

Jak wynika z badań, młodzi menedżerowie zwracają dużą uwagę na cechy interpersonalne ułatwiające budowę silnego i zgranego zespołu. Zdaniem większości z nich to właśnie zgrany i skuteczny zespół świadczy o kompetencjach menedżera, który powinien umieć być liderem dla swych pracowników.

Wśród niezbędnych cech dobrego menedżera uczestnicy badania wymieniali kreatywność, elastyczność i obiektywizm w podejściu do problemów. Na długiej liście jego zalet znalazły się też: sprawiedliwość, spokój, kompromisowość, działanie projektowe, inteligencja emocjonalna oraz wizja.

Reklama
Reklama

Podobnie jak w poprzednich badaniach, także i w tym roku ankietowani menedżerowie sami oceniają się bardzo pozytywnie, widząc u siebie większość pożądanych na tym stanowisku cech.

Mimo to, jak ocenia ekspert Talent Club, nadal w wielu polskich przedsiębiorstwach jest problem z autokratycznym zarządzaniem, zwłaszcza w sprywatyzowanych zakładach przemysłowych. Przybywa jednak firm, które stawiają na demokratyczne metody lansowane w poradnikach zarządzania. Według analiz Anny Wilk, która przebadała ponad 20 firm utworzonych po 1989 r., takie zasady stosują często kierujący nimi właściciele. Wybierają demokratyczny, partnerski model zarządzania, wychodząc z założenia, że wtedy ludzie sami będą chcieli dać z siebie więcej.

Większość uczestników badań Talent Club samokrytycznie przyznaje, że nie pracuje na 100 proc. swych możliwości; tylko 18 proc. menedżerów twierdzi, że maksymalnie angażuje się w pracę. Po części pewnie dlatego, że 70 proc. ocenia swe zarobki jako zbyt niskie na zajmowanym stanowisku i w stosunku do stażu pracy w firmie. Jedynie co piąty badany określił swe wynagrodzenie za pracę jako uczciwe w stosunku do tego, jak ją wykonuje. W rezultacie większość gotowa byłaby zmienić pracodawcę w zamian za wyższe wynagrodzenie.

Zmienia się model zarządzania w polskich firmach. Dla nowego pokolenia menedżerów wzorem jest lider stojący na czele silnego zespołu

– Model zarządzania, w którym autorytarny menedżer realizuje swoją wizję jako jednoosobowa gwiazda, odchodzi powoli w przeszłość – ocenia Anna Wilk, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego i ekspert programu rozwoju kadry menedżerskiej Talent Club, komentując najnowszy raport z badań polskich menedżerów.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama