Podobnie jest w budowlanej grupie Skanska, która badania satysfakcji i zaangażowania pracowników prowadzi w Polsce od trzech lat. – Nie mamy jednej ankiety dla wszystkich krajów. Nasza jest dopasowana do polskich warunków i kryteriów oceny – podkreśla Marcin Gesing, menedżer departamentu komunikacji firmy.
Anna Figiel, kierownik działu zarządzania zasobami ludzkimi w giełdowej grupie Inter Cars, wspomina, że pierwsze badania satysfakcji w spółce były efektem zarówno rozwoju firmy, jak i działań [link=http://kariera.pl]HR[/link], który od typowej administracji kadrami przeszedł do zarządzania zasobami ludzkimi. Podobne zmiany zachodzą w wielu szybko rosnących krajowych spółkach.
– Wraz z rozwojem firmy, gdy zatrudnienie przekracza np. 50 osób, przestają funkcjonować bezpośrednie relacje typowe dla małych biznesów i zaczynają się problemy z komunikacją. Wtedy potrzebne są nowe narzędzia. W tym badania, które pokażą, co ludzie myślą o swojej firmie, czy wiedzą, co się w niej dzieje – mówi Piotr Sierociński, szef spółki doradczej HRM Partners. Według niego ok. 60 – 70 proc. spośród tysiąca największych w Polsce największych przedsiębiorstw inwestuje dziś w ankietowe badania satysfakcji czy zaangażowania pracowników.
[srodtytul]Ankieta to początek[/srodtytul]
Co badania dają w praktyce? Zdaniem Anny Figiel dzięki badaniom opinii pracownicy mogą mieć poczucie, że mają wpływ na to, co się dzieje w firmie, zwłaszcza wtedy, gdy w wyniku ankiety wprowadzane są postulowane przez nich zmiany. Wdrażane obecnie w Inter Cars nowe rozwiązania obejmujące m.in. projektowanie [link=http://www.rp.pl/temat/295863.html]ścieżek karier[/link] i awansów są efektem ubiegłorocznej ankiety. Wynikiem wcześniejszych badań była np. rozbudowa infrastruktury socjalnej w magazynie.
– Badanie opinii pracowników pomaga rozwijać umiejętności menedżerów, gdyż jest po części oceną jakości kadry kierowniczej. Pokazuje również, na ile pracownicy rozumieją i wspierają strategię banku. To także dobry pretekst, by rozmawiać z pracownikami o sprawach zespołu i sprawdzić pomysły działu HR czy zarządu – mówi Anna Radomska z BZ WBK. Wynikiem badań opinii był tam np. przewodnik po systemie wynagrodzeń czy program adaptacyjny dla nowych pracowników.