Obok kursów z księgowości, rachunkowości, rozliczania VAT czy obsługi komputera polskie firmy fundują teraz swym pracownikom miękkie szkolenia z technik komunikacji, sztuki wystąpień publicznych, przywództwa czy walki ze stresem. Wydatki na ten rodzaj kształcenia stanowią już połowę wartego ok. 2,5 mld zł rynku szkoleń komercyjnych w Polsce. I będą rosły – przewiduje Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych (PIFS).
O ile do niedawna w miękkie szkolenia swych pracowników inwestowały duże, międzynarodowe firmy z rozbudowaną kulturą HR, o tyle teraz do tej grupy dołączają już krajowi pracodawcy. Zdaniem Piotra Piaseckiego ma to związek ze wzrostem znaczenia miękkich umiejętności menedżerów, którzy teraz masowo uczą się technik komunikacji, przywództwa i szeroko rozumianej psychologii zarządzania. Z zakresu umiejętności miękkich szkolą się również inne grupy zawodowe, np. handlowcy.
Według Aleksandra Drzewieckiego, prezesa firmy szkoleniowo-doradczej House of Skills, widać też wyraźny trend, że w ramach specjalistycznych kursów rozwoju twardych umiejętności (z zarządzania projektami czy księgowości) coraz więcej czasu poświęca się na miękkie zajęcia, np. z komunikacji, oddziaływania na ludzi, autoprezentacji czyprzywództwa.
Do popytu na takie szkolenia przyczynia się polski system edukacji, który nie przywiązuje większej wagi do miękkich umiejętności bardzo cenionych przez pracodawców. Jak już pisaliśmy, według badań Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami dla polskich pracodawców umiejętności komunikacyjne i pracy w zespole to jeden z najważniejszych atutów kandydata (zaraz po znajomości języka obcego).
Mateusz Zmyślony z firmy Eskadra, która od końca lat 90. szkoli polskich menedżerów z komunikacji oraz sztuki wywierania wpływu w prezentacjach multimedialnych, ocenia, że popularność tych kursów rośnie z roku na rok. Do niedawna korzystali z nich najczęściej szefowie spółek giełdowych, przygotowując się do stawienia czoła analitykom i dziennikarzom. Teraz w fachowe przygotowanie inwestują też niepubliczne firmy.