– Kobiety nie wykorzystują posiadanej wiedzy i umiejętności gwarantujących wręcz udaną karierę w biznesie –twierdzą przedstawiciele organizacji Pracodawcy RP, komentując wyniki badania „Do garów czy za stery" przeprowadzonego na potrzeby nowej platformy „Kierunek Kobieta Biznesu". Badanie, które objęło ponad 1000 studentów i studentek z pokolenia Z, pokazuje różnicę w aspiracjach obu płci oraz ich oczekiwaniach wobec przyszłej pracy.
I dowodzi, że nie tylko szklany sufit i stereotypy w firmach, ale także ograniczone oczekiwania samych kobiet są barierą, która wpływa na ich niewielki udział we władzach firm, a w rezultacie na niższe wynagrodzenia. Co prawda polskie studentki nawet lepiej niż studenci oceniają swoje ogólne umiejętności czy sprawność w pracy w grupie, ale z kolei rzadziej są nastawione na szybki awans w pracy i mają mniej odwagi w wymaganiach płacowych. A to może ograniczać ich możliwości kariery zawodowej, w której młodym ludziom – niezależnie od płci – zależy teraz głównie na możliwościach rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. Co ciekawe, młode kobiety zwracają na to dużo większą uwagę (78 proc.) niż ich koledzy (57 proc.). Jednocześnie bardziej niż studentom zależy im na spokojnym środowisku pracy – bez wyścigu szczurów. Zwraca na to uwagę niemal dwie trzecie badanych studentek.
Co prawda również dla mężczyzn z pokolenia Z spokojne środowisko pracy jest jednym z najważniejszych atrybutów atrakcyjnego pracodawcy (65 proc.), ale wielu z nich – 45 proc. – kusi też możliwość szybkiego awansu. Dla kobiet ma to zdecydowanie mniejsze znaczenie, co może też wynikać z deklarowanych przez nie wartości – sukces materialny jest ważny dla prawie co trzeciego młodego Polaka i dla co piątej Polki z pokolenia Z. Być może dlatego studentki mają mniejsze oczekiwania finansowe, i to nie tylko na starcie, ale też w perspektywie pięciu lat. Wtedy liczą na wynagrodzenie rzędu 5,2 tys. zł, czyli średnio o 23 proc. mniej niż studenci (6,4 tys. zł )
– Studentki z mniejszych ośrodków potrzebują inspiracji, żeby nabrać odwagi i sięgać po więcej w biznesie. Dlatego Platforma planuje cykl wykładów z liderkami biznesu i program staży oraz mentoringu – mówi Agnieszka Kłos, prezes Provident Polska i wiceprezydent Pracodawców RP, którzy poprzez uruchomioną pod koniec minionego roku platformę „Kierunek Kobieta Biznesu" chcą inspirować młode Polki do kariery w przedsiębiorstwach.