Firmy chcące zapewnić pracownikom dodatkową opiekę medyczną mają dwie możliwości: mogą wykupić ubezpieczenie lub abonament w prywatnym centrum medycznym. Każde z tych rozwiązań ma wady i zalety.
Przedstawiciele towarzystw podkreślają, że ubezpieczenia wiążą się z wyższym bezpieczeństwem, ponieważ towarzystwa są nadzorowane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Poza tym ich oferta jest bardziej elastyczna. Pacjent zyskuje dostęp do całej sieci medycznej danego ubezpieczyciela, a nie tylko do placówek wybranego centrum medycznego.
Z kolei zwolennicy abonamentów w prywatnych przychodniach podkreślają, że towarzystwa zazwyczaj nie obejmują ochroną osób starszych, powyżej wieku określonego w umowie (np. 64 czy 65 lat), natomiast abonament może mieć każdy niezależnie od wieku. Poza tym w ubezpieczeniach zdrowotnych w niektórych przypadkach (dotyczy to np. pobytu w szpitalu czy prowadzenia ciąży) może obowiązywać okres karencji, w czasie którego dane świadczenia nie przysługują. Wykupując abonament, ze wszystkich świadczeń można korzystać od razu.
Firma sama decyduje, czy chce objąć ubezpieczeniem całą załogę (może też łącznie z rodzinami), czy woli w ten sposób docenić tylko wybranych, kluczowych pracowników. Ubezpieczeni mogą leczyć się w prywatnych placówkach, niekiedy również w szpitalach.
Do wyboru jest zazwyczaj kilka pakietów, różniących się zakresem ochrony. Najszersze dają dostęp do wielu specjalistów, leczenia szpitalnego, rehabilitacji, opieki stomatologicznej, całodobowej infolinii.