Reklama

Gwaramcja bezpieczeństwa rynku kapitałowego

Małgorzata Gula prezes zarządu Instytutu Rachunkowości i Podatków

Publikacja: 28.05.2012 06:01

Już po raz siódmy Instytut Rachunkowości i Podatków ogłasza konkurs „The Best Annual Report 2011". Rok 2011 to kolejny trudny rok dla wielu firm, a więc i dla sprawozdawczości finansowej. Pozytywne jest to, że coraz więcej firm rozumie, jak ważna jest rzetelna informacja finansowa, szczególnie w warunkach dużej niepewności gospodarczej. Dlatego chcąc docenić starania mniejszych firm, postanowiliśmy rozszerzyć formułę konkursu, przyznając wyróżnienia dla spółek z WIG20, 40 i 80, ale również w kategorii „pozostałe".

W konkursie uczestniczą spółki, które sporządzają skonsolidowane sprawozdania finansowe wg MSSF/MSR (publiczne i niepubliczne). Celem konkursu jest promowanie raportów rocznych o największej wartości użytkowej dla akcjonariuszy i inwestorów, czyli takich, na podstawie których można podejmować decyzje inwestycyjne przy stosunkowo minimalnym ryzyku. Inwestorzy oczekują informacji wiarygodnych i rzetelnych, opublikowanych w możliwie najkrótszym terminie.

W konkursie nie ma przegranych. Sam udział w tym przedsięwzięciu stanowi bardzo czytelny sygnał, że zarząd spółki chce prowadzić transparentną politykę informacyjną, co jest podstawą bezpieczeństwa rynku kapitałowego i największą wartością dodaną konkursu.

Kapituła konkursu ocenia sprawozdanie z działalności, sprawozdanie finansowe i wartość użytkową raportów rocznych, skupiając się na jawności, kompletności, spójności i logicznej formie prezentacji informacji finansowych, które są najistotniejsze dla akcjonariuszy i inwestorów. Nie powielamy pracy biegłych rewidentów badających sprawozdania finansowe. Zwracamy uwagę na wymagania formalne dotyczące sporządzania raportów rocznych i oczekiwania rynku wobec informacji w nim zawartych.

Każda spółka biorąca udział w konkursie otrzymuje szczegółowy arkusz ocen z uwagami członków kapituły, dzięki któremu można z roku na rok doskonalić raport roczny. Instytut Rachunkowości i Podatków chce w ten sposób spełniać również funkcję edukacyjną. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że jest wiele spółek, które zastosowały się do uwag Kapituły Konkursu i z bardzo odległych miejsc potrafiły awansować na podium.

Reklama
Reklama

Od trzech lat funkcjonuje nowa kategoria: najlepszy raport roczny w Internecie. Dało to początek istotnym zmianom sprawozdawczości finansowej w Internecie. Powstały m.in. raporty interaktywne. Dostosowaliśmy się w ten sposób do praktyk wielu spółek, które odchodzą od drukowanych raportów rocznych, motywując je do zgłoszenia swoich raportów do oceny. Zdajemy sobie sprawę, że coraz więcej spółek publicznych wykorzysta również w tym roku Internet jako najszybsze i najtańsze źródło informacji.

Regulamin konkursu bardzo dokładnie określa warunki dopuszczenia raportu rocznego do weryfikacji (szczegóły na stronie  www.irip.pl).

Instytut Rachunkowości i Podatków jest niezmiernie dumny z coraz większej liczby spółek biorących udział w konkursie i gorąco zachęca wszystkich chętnych do sprawdzenia jakości swoich raportów rocznych.

Patronat medialny nad tym przedsięwzięciem objęły „Rzeczpospolita" i Gazeta Giełdy „Parkiet".

Już po raz siódmy Instytut Rachunkowości i Podatków ogłasza konkurs „The Best Annual Report 2011". Rok 2011 to kolejny trudny rok dla wielu firm, a więc i dla sprawozdawczości finansowej. Pozytywne jest to, że coraz więcej firm rozumie, jak ważna jest rzetelna informacja finansowa, szczególnie w warunkach dużej niepewności gospodarczej. Dlatego chcąc docenić starania mniejszych firm, postanowiliśmy rozszerzyć formułę konkursu, przyznając wyróżnienia dla spółek z WIG20, 40 i 80, ale również w kategorii „pozostałe".

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Praca
InPost stawia na rozwój menedżerek
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama