Jak robić zawodową karierę w CSR

Praca eksperta CSR pozwala łączyć społeczne zaangażowanie z karierą w firmie. Jednak niełatwo ją zdobyć.

Publikacja: 24.04.2013 03:08

Marzena Strzelczak koordynuje strategię CSR w PGNiG

Marzena Strzelczak koordynuje strategię CSR w PGNiG

Foto: Rzeczpospolita

Na opublikowaną w lutym ofertę pracy na stanowisku specjalisty ds. CSR w grupie Lotos zgłosiły się dziesiątki kandydatów.  Kilkuetapowa rekrutacja jeszcze trwa, więc nie wiadomo, kto będzie szczęściarzem mogącym realizować szczytne idee społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR, w jednej z największych  firm paliwowych w Polsce, gdzie stanowisko  specjalisty ds. CSR utworzono przed pięcioma laty.

Praca w dużej,  renomowanej firmie to jeden z istotnych atutów kariery w CSR – specjalistów  i menedżerów w tej dziedzinie zatrudniają zwykle największe, zamożne przedsiębiorstwa na czele ze spółkami międzynarodowych koncernów. Rodzime firmy dopiero w ostatnich latach zaczęły doceniać CSR.

Dodatkowe zajęcie

Według badania przeprowadzonego  w minionym roku na zlecenie „Harvard Business Review Polska" i CSR Consulting w większości polskich firm nie ma stanowisk dedykowanych działaniom z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Tylko sześć na sto  spółek ma odrębny dział do spraw CSR. Częściej (37 proc. firm) wyznaczają  osoby zajmujące się tym obszarem, które pracują w działach PR, komunikacji lub relacji zewnętrznych oraz w biurach zarządu.

Niekiedy zresztą w ofertach pracy dla specjalistów od komunikacji czy PR wśród obowiązków wymieniona jest realizacja projektów CSR. Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu, zaznacza, że  zakres obowiązków menedżera ds. CSR może być bardzo szeroki –  zależy zwykle  od branży, stopnia CSR-owego zaawansowania przedsiębiorstwa oraz strategii jego  rozwoju. Np. w firmach, gdzie kluczowe  są aspekty środowiskowe, menedżer CSR powinien być ekspertem od zarządzania środowiskiem. Jeśli  zaś CSR ulokowany jest w dziale HR , pożądane będą kompetencje  psychologa i HR-owca.

Według szefowej FOB najczęstszym zadaniem menedżera ds. społecznej odpowiedzialności biznesu jest koordynacja działań CSR wewnątrz firmy, a więc współpraca z różnymi działami i osobami  oraz komunikacja z interesariuszami.

Szansa w małej firmie

Rola CSR-owca nabiera  znaczenia, gdy firma przygotowuje raport społeczny, na co decyduje się coraz więcej spółek. Zdaniem Marzeny Strzelczak, pełnomocnika zarządu ds. strategii zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w  PGNiG SA,  fakt,  że niektóre dobrowolne dotychczas inicjatywy zyskują status obowiązkowych (jak np. raportowanie), a dialog z interesariuszami staje się standardem, sprawia, że rynek pracy w CSR rośnie.

Sprzyja mu także rosnąca popularność społecznej odpowiedzialności biznesu wśród mniejszych firm, którą pobudzają unijne środki. Pracy dla CSR-owców powinno więc przybywać. Jak się do niej przygotować?

Wiedza z praktyki

Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Ikea Retail, doradza studia, które otwierają na świat i innych ludzi, a więc np. politologię, socjologię, psychologię, zarządzanie i marketing. Po nich obowiązkowo studia  podyplomowe – z tego, w czym chcielibyśmy się specjalizować. Ale ekspertami  CSR są też absolwenci ochrony środowiska, geologii czy komunikacji.

Od stanowisk związanych z   komunikacją, PR i marketingiem zaczęła karierę w CSR Marzena Strzelczak, która   odpowiada też za komunikację (zewnętrzną i wewnętrzną) w PGNiG. Wiedzę o CSR zdobywała w praktyce oraz na specjalistycznych studiach podyplomowych w Polsce i za granicą.

Jak jednak ocenia Przemysław Oczyp, koordynator zrównoważonego rozwoju w Cemex Polska, oferta edukacyjna w dziedzinie CSR w Polsce jest bardzo uboga.  Kryzys jeszcze bardziej ją ograniczył. – Firmy nie są jeszcze przygotowane na delegowanie swoich pracowników na tego typu studia – przyznaje Bolesław Rok, wicedyrektor Centrum Etyki Biznesu na ALK  i szef studiów podyplomowych z CSR na tej uczelni.  Cztery edycje programu CSR na ALK wykształciły już setkę specjalistów w tej dziedzinie (w tym ponad 20 osób, które koordynują CSR w grupie PGNiG.)

Marzena Strzelczak twierdzi, że studia zdecydowanie mogą pomóc, jeśli chcemy związać swoją karierę z  CSR. Jednak niezbędne są też doświadczenie w biznesie i dojrzałość, tak by można być partnerem dla kolegów z innych działów. – Musimy znać specyfikę branży, w której działa firma, by móc szukać szans na jej zrównoważony rozwój – dodaje Marzena Strzelczak.

Również Monika Kulik, ekspert ds. CSR w  Orange Polska, radzi absolwentom  uczelni, by zanim zainwestują w studia z CSR, zdobyli w praktyce wiedzę o funkcjonowaniu  przedsiębiorstwa. Pomaga w tym praca np. w dziale HR, ochrony środowiska czy komunikacji (sama zaczęła od pracy w PR).

Bez otwartości ani rusz

Katarzyna Dulko-Gaszyna poleca zdobycie wiedzy i doświadczenia w jakiejś technicznej specjalności – ochrona środowiska, technologia produkcji, zarządzanie jakością. – Wtedy nikt nam nie zarzuci, jak już będziemy się zajmować CSR, że nie wiemy, o jakiej produkcji czy procesach mówimy – zaznacza.

Przemysław Oczap twierdzi, że chcąc nabyć nieco więcej praktyki, można podjąć staż w firmie lub organizacji, która aktywnie wdraża rozwiązania w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju, lub wziąć udział w programie edukacyjnym   takim jak m.in. „Liga odpowiedzialnego biznesu" prowadzona przez FOB.

– Kluczowe dla tej funkcji są  otwartość i umiejętność współpracy z różnorodnymi grupami osób. Niezbędne są też umiejętności zarządzania projektami, podstawowa wiedza z zakresu zarządzania oraz wiedza specjalistyczna w zależności od branży i specyfiki CSR w danej firmie – podkreśla Mirella Panek-Owsiańska.

Cztery kroki do pracy w CSR

1. Wejść do CSR przez  staż

Pierwsze  doświadczenia w CSR warto zdobywać na stażu w firmie lub organizacji aktywnie wdrażającej rozwiązania w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju – radzi  Przemysław Oczyp  z Cemex Polska.  Sugeruje też udział w programach edukacyjnych z tej dziedziny, które prowadzą organizacje pozarządowe i fundacje.

2. Poznać biznes w praktyce

Specjaliści  ds. CSR  zgodnie podkreślają, że w tym zawodzie niezbędna jest dobra  znajomość zasad  funkcjonowania  firmy, specyfiki jej branży.  To ważniejsze niż określony kierunek studiów.

3. Specjalizacja po dyplomie

Wielu specjalistów i menedżerów ds. CSR ma za sobą studia podyplomowe w tej dziedzinie.  Pomagają uzupełnić i uporządkować wiedzę, którą warto pogłębiać też samodzielnie. Zapewniają też bardzo cenną sieć branżowych kontaktów.

4. Potrzebne samokształcenie

Jak zaznacza Marzena Strzelczak z PGNiG, studia podyplomowe to  pierwszy krok. W CSR trzeba się cały czas uczyć, pogłębiać wiedzę z różnych dziedzin –m.in.  ochrony środowiska, ale także komunikacji, dialogu.

Na opublikowaną w lutym ofertę pracy na stanowisku specjalisty ds. CSR w grupie Lotos zgłosiły się dziesiątki kandydatów.  Kilkuetapowa rekrutacja jeszcze trwa, więc nie wiadomo, kto będzie szczęściarzem mogącym realizować szczytne idee społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR, w jednej z największych  firm paliwowych w Polsce, gdzie stanowisko  specjalisty ds. CSR utworzono przed pięcioma laty.

Praca w dużej,  renomowanej firmie to jeden z istotnych atutów kariery w CSR – specjalistów  i menedżerów w tej dziedzinie zatrudniają zwykle największe, zamożne przedsiębiorstwa na czele ze spółkami międzynarodowych koncernów. Rodzime firmy dopiero w ostatnich latach zaczęły doceniać CSR.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż