Jak długo się uczyć, by umieć?

Przyswajanie i przetwarzanie nowych informacji, będące długotrwałą i ciężką pracą, którą w dobie lifelong learning wykonujemy właściwie wszyscy, może być procesem pobudzającym i efektywnym przez cały czas.

Publikacja: 12.03.2014 15:10

Jak długo się uczyć, by umieć?

Foto: PWN

Red

To, czy rzeczywiście tak będzie, zależy od wielu czynników – jednym z nich jest odpowiednia długość poszczególnych sesji nauki i występujących między nimi przerw. Długi czy krótki seans?

Jakie obrać proporcje między odpoczynkiem a pracą, by wysiłek był najbardziej efektywny? Przy długotrwałej pracy fizycznej najlepsze rezultaty uzyskamy z pewnością stosując długie etapy działania i długie etapy odpoczynku. Czy tak samo jest w przypadku wysiłku umysłowego? Odpowiedź na to pytanie kryje się w specyfice ludzkich procesów pamięciowych – a konkretnie w tzw. „efekcie początku i końca". Jego istota tkwi w najlepszym zapamiętywaniu informacji podanych na początku i końcu seansu nauki – niezależnie od tego, czy będzie to wykład, przeczytany fragment podręcznika czy film szkoleniowy. Zjawisko to powstaje w wyniku efektu pierwszeństwa i świeżości, działających w ramach procesów poznawczych. Długi seans nauki sprawia, że dostarczamy sobie jednego początku i jednego końca, w trakcie których nasza percepcja funkcjonuje najwyżej. Tymczasem im więcej początków i końców pojawi się w tym samym czasie, tym więcej stworzymy sobie okazji do korzystania z możliwości lepszego zapamiętywania. A więc krótkie sesje nauki i krótkie przerwy to najefektywniejszy sposób przyswajania nowych informacji. Wyjątek od tej reguły stanowi stan flow, pozwalający na długotrwałą pracę bez jej przerywania i bez zmęczenia, ale to temat na odrębny artykuł...

Optymalny czas trwania seansu nauki

Ile powinien trwać seans nauki? Tyle samo, co przedział wysokiej koncentracji. Zależy on oczywiście od naszego wieku, umiejętności skupienia uwagi na jednej kwestii oraz silnej woli. Szacuje się go maksymalnie na 45 minut, ale w optymalnym wariancie przedział pracy intelektualnej trwa około 25–30 minut. Efektywność sesji uzależniona jest od umiejętności skupienia się na jednej rzeczy oraz odroczenia nagrody, którą jest przerwa, kończąca ten kilkudziesięciominutowy etap oraz to, na co chcemy ją przeznaczyć. Warto maksymalnie skoncentrować uwagę na realizowanym zadaniu, ponieważ włączanie w jeden seans nauki dodatkowych przyjemnych aktywności, takich jak sprawdzanie Facebooka czy pisanie smsów, obniża skuteczność samego procesu i sprzyja powierzchownym operacjom umysłowym – jak twierdzi Manfred Spitzer, uznawany za jeden z autorytetów neurodydaktyki.

 

 

Najlepiej zapamiętujmy materiał na początku i końcu seansu nauki. W czasie długiego kilkugodzinnego seansu nauki mamy tylko jeden początek i koniec, ?a w trakcie kilku mniejszych – kilka początków i końców, co daje nam wyższą efektywność percepcyjną

 

 

Optymalny czas trwania przerwy

Przerwa nie powinna być zbyt długa – nasz mózg mógłby wówczas przyzwyczaić się do niej, a przecież chodzi o to, by nawet w jej trakcie pozostał w stanie gotowości do pracy umysłowej. Z drugiej strony, jej długość musi zapewniać możliwość regeneracji i ponowne wejście na wysoki poziom skoncentrowania po jej zakończeniu. Aby przerwa spełniła równocześnie oba te warunki, powinna trwać około 5–7 minut. W jej trakcie powinniśmy dostarczyć sobie tego, co postrzegamy jako nagrodę, np. wejść na portal społecznościowy czy obejrzeć kawałek filmu, choć najlepiej sprawdza się w tym czasie krótka aktywność fizyczna, zmieniająca napięcie mięśniowe. Niektóre systemy wspomagające rytm krótkich seansów pracy umysłowej i krótkich przerw, w formie aplikacji komputerowych i mobilnych np. typu Pomodoro, postulują wydłużenie co czwartej przerwy do ok. 20 minut. Alternatywnym rozwiązaniem może być, oczywiście w miarę możliwości, całkowite zaprzestanie nauki w godzinach między 14 a 16. Na ten czas przypada bowiem nasz popołudniowy niż intelektualny.

Jarosław Schulz

– ekspert SuperMemo, entuzjasta i propagator technik szybkiej nauki, co robi w ramach kursów, warsztatów, zajęć na uczelniach i pracy z indywidualnymi klientami. Zawodowo: manager zajmujący się edukacją, aktualnie kieruje projektem nowoczesnych centrów językowych w ramach grupy PWN. Prywatnie: ojciec dwóch córek i obiekt posiadania 3 kotów. Energię doładowuje dzięki grom strategicznym, chodzeniu po górach i słuchaniu punk rocka, najlepiej wszystkiego naraz. Na stałe mieszka w uroczej miejscowości Puszczykowo pod Poznaniem.

To, czy rzeczywiście tak będzie, zależy od wielu czynników – jednym z nich jest odpowiednia długość poszczególnych sesji nauki i występujących między nimi przerw. Długi czy krótki seans?

Jakie obrać proporcje między odpoczynkiem a pracą, by wysiłek był najbardziej efektywny? Przy długotrwałej pracy fizycznej najlepsze rezultaty uzyskamy z pewnością stosując długie etapy działania i długie etapy odpoczynku. Czy tak samo jest w przypadku wysiłku umysłowego? Odpowiedź na to pytanie kryje się w specyfice ludzkich procesów pamięciowych – a konkretnie w tzw. „efekcie początku i końca". Jego istota tkwi w najlepszym zapamiętywaniu informacji podanych na początku i końcu seansu nauki – niezależnie od tego, czy będzie to wykład, przeczytany fragment podręcznika czy film szkoleniowy. Zjawisko to powstaje w wyniku efektu pierwszeństwa i świeżości, działających w ramach procesów poznawczych. Długi seans nauki sprawia, że dostarczamy sobie jednego początku i jednego końca, w trakcie których nasza percepcja funkcjonuje najwyżej. Tymczasem im więcej początków i końców pojawi się w tym samym czasie, tym więcej stworzymy sobie okazji do korzystania z możliwości lepszego zapamiętywania. A więc krótkie sesje nauki i krótkie przerwy to najefektywniejszy sposób przyswajania nowych informacji. Wyjątek od tej reguły stanowi stan flow, pozwalający na długotrwałą pracę bez jej przerywania i bez zmęczenia, ale to temat na odrębny artykuł...

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!