Zdecydowana większość, bo niemal dziewięciu na dziesięciu pracodawców zapowiada w najnowszym badaniu agencji zatrudnienia Randstad przynajmniej jedną inicjatywę z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Dowodzi to, że gwiazdkowa tradycja w polskich firmach nadal jest silna, choć na przestrzeni kilku ostatnich lat widać pewne oznaki jej osłabienia.
Zmniejsza się na przykład odsetek pracodawców, którzy organizują świąteczne spotkania dla pracowników. Co prawda nadal są one najbardziej popularną świąteczną inicjatywą, ale podczas gdy w 2015 r. organizowało je 44 proc. badanych firm, to teraz 40 proc. W dodatku świąteczne spotkania nierzadko przestają mieć charakter firmowej Wigilii, a są (zwłaszcza w spółkach międzynarodowych korporacji) huczną imprezą w klubie, określaną już nawet nie jako Xmas, ale season party.
W świątecznych inicjatywach widać też efekty rosnącej konkurencji, przybywa firm, które fundują załodze świąteczne albo noworoczne bonusy. Daje je 37 proc. pracodawców a wśród tych, którzy finansują tylko jedną gwiazdkową inicjatywę, premie są na pierwszym miejscu.
Rośnie także odsetek firm (z 9 proc. w 2015 do 14 proc. w tym roku), które nie planują żadnych świątecznych działań. Za to podobna grupa pracodawców włącza się w okolicznościowe akcje charytatywne, np. w Szlachetną Paczkę.