ETS orzekł w spr. polskiej obywatelki, która wystąpiła przeciwko ZUS w Białymstoku

Trybunał Sprawiedliwości dokonał dziś wykładni przepisów UE w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie.

Publikacja: 16.05.2013 13:05

ETS orzekł w spr. polskiej obywatelki, która wystąpiła przeciwko ZUS w Białymstoku

ETS orzekł w spr. polskiej obywatelki, która wystąpiła przeciwko ZUS w Białymstoku

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

Sprawa zainicjowana została odesłaniem prejudycjalnym Sądu Apelacyjnego – Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku, rozstrzygającego spór Janiny Wencel przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku (sygn. sprawy: C-589/10).

Okoliczności sprawy

Janina Wencel, obywatelka polska, urodzona w 1930 r., jest zameldowana od 1954 r. w Białymstoku. Jej mąż, również obywatel polski, po ich ślubie w 1975 r. osiedlił się we Frankfurcie nad Menem (Niemcy), gdzie był zameldowany na pobyt stały i związany stosunkiem pracy obejmującym opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Od 1984 r. pobierał rentę z tytułu niezdolności do pracy w Niemczech. J. Wencel często przyjeżdżała do męża do Niemiec. Zgodnie z potwierdzeniem zameldowania wydanym przez urząd miasta we Frankfurcie nad Menem J. Wencel przebywała stale od 1984 r. w Niemczech. Uzyskała tam zezwolenie na pobyt stały, jednak nigdy nie podjęła tam pracy. Od 1984 do 1990 r. była zatrudniona jako opiekunka do dziecka u swojego syna w Polsce. Decyzją ZUS z 1990 r. J. Wencel nabyła z tytułu przebytych w Polsce okresów ubezpieczeniowych prawo do polskiej emerytury. Od czasu śmierci męża w 2008 r. niemiecka instytucja ubezpieczeniowa wypłacała jej rentę wdowią przyznaną jej m.in. z powodu zamieszkiwania w Niemczech. Obecnie stale mieszka w Polsce wraz z synem, synową i wnukami.

W 2009 r. ZUS uzyskał informację, że J. Wencel była zameldowana na pobyt stały zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Opierając się na oświadczeniu z  2009 r., w którym J. Wencel podaje, że zamieszkuje w Niemczech, spędzając wszystkie urlopy, święta i wakacje w Polsce, ZUS wydał dwie decyzje na podstawie ustawy o emeryturach. Pierwszą z tych decyzji ZUS uchylił decyzję z 1990 r. o przyznaniu emerytury oraz wstrzymał jej wypłatę. Zdaniem ZUS na mocy umowy z  1975 r. instytucja ubezpieczeniowa państwa miejsca zamieszkania wnioskodawcy jest wyłącznie właściwa do rozpatrzenia wniosku o emeryturę. Jako że J. Wencel miała stałe miejsce zamieszkania w Niemczech, nie przysługiwało jej prawo do emerytury z polskiego systemu ubezpieczeń. Drugą z decyzji ZUS zobowiązał J. Wencel do zwrotu nienależnie pobranej emerytury za okres ostatnich trzech lat.

W 2010 r. J. Wencel odwołała się od obu decyzji do Sądu Okręgowego – Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku, podnosząc naruszenie przepisów prawa Unii dotyczących swobody przemieszczania się i pobytu. We wrześniu 2010 r. sąd ten oddalił odwołania. J. Wencel wniosła apelację od tego wyroku.

Sąd Apelacyjny – Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku, który skierował do Trybunału pytania prejudycjalne w omawianej sprawie, zmierza do ustalenia m.in., czy w świetle ustanowionej prawem UE swobody przemieszczania się i przebywania w państwach członkowskich, w przypadku osoby mającej dwa zwykłe miejsca zamieszkania w dwóch państwach członkowskich i otrzymującej rentę rodzinną w jednym państwie, a emeryturę w drugim państwie, możliwe jest zniesienie, zmniejszenie, zmiana lub zawieszenie jednego z tych świadczeń ze względu na to, że uprawniony zamieszkuje na terytorium innego państwa członkowskiego.

Rozstrzygniecie ETS

W dzisiejszym wyroku Trybunał orzekł, że:

- na potrzeby stosowania rozporządzenia 1408/71 jedna osoba nie może mieć jednocześnie dwóch zwykłych miejsc zamieszkania na terytorium dwóch różnych państw członkowskich;

- właściwa instytucja państwa członkowskiego nie może odebrać z mocą wsteczną prawa do emerytury korzystającej z niego osobie i żądać zwrotu rzekomo nienależnie wypłaconej emerytury z tego powodu, że pobiera ona rentę rodzinną w innym państwie członkowskim, na którego terytorium również miała miejsce zamieszkania; niemniej jednak wysokość emerytury otrzymywanej w pierwszym z państw członkowskich może zostać zmniejszona w granicach kwoty świadczeń pobieranych w drugim państwie członkowskim na podstawie ewentualnego krajowego unormowania zapobiegającego kumulacji świadczeń;

- prawo UE nie stoi on na przeszkodzie wydaniu decyzji w sprawie zmniejszenia kwoty emerytury pobieranej w pierwszym państwie członkowskim w granicach kwoty świadczeń pobieranych w drugim państwie członkowskim, o ile wskazana decyzja nie prowadzi do postawienia osoby korzystającej z tych świadczeń w sytuacji mniej korzystnej niż osoby, której sytuacja nie zawiera żadnego elementu transgranicznego, a w razie stwierdzenia zaistnienia takiej mniej korzystnej sytuacji, o ile decyzja ta jest uzasadniona obiektywnymi względami i proporcjonalna względem zamierzonego przez prawo krajowe uzasadnionego celu; sprawdzenie tego jest zadaniem sądu odsyłającego.

Trybunał przypomniał w pierwszej kolejności, że przepisy rozporządzenia 1408/71 zmierzają do poddania zainteresowanych systemowi zabezpieczenia społecznego tylko jednego państwa członkowskiego po to, aby uniknąć zbiegu właściwych ustawodawstw krajowych oraz mogących wynikać z tego komplikacji. Biorąc z kolei pod uwagę, że we wprowadzonym przez to rozporządzenie systemie przyjęto miejsce zamieszkania jako łącznik służący określeniu właściwego ustawodawstwa, nie można uznać, że do celów rozporządzenia nr 1408/71 jedna osoba ma jednocześnie więcej niż jedno miejsce zamieszkania w różnych państwach członkowskich.

Następnie Trybunał wskazał na przepis rozporządzenia, który stanowi, że świadczenie należne zgodnie z ustawodawstwem pierwszego państwa członkowskiego może być zmniejszone wyłącznie w granicach kwoty świadczeń należnych zgodnie z ustawodawstwem innego państwa członkowskiego. Wynika z tego, że polska emerytura zainteresowanej nie może zostać odebrana z mocą wsteczną z powodu istnienia niemieckiego świadczenia z tytułu renty rodzinnej. Niemniej może ona zostać zmniejszona w granicach kwoty świadczeń niemieckich, na podstawie ewentualnego polskiego unormowania zapobiegającego kumulacji świadczeń. Zadaniem SA w Białymstoku jest sprawdzenie, czy w niniejszym przypadku istnieje takie unormowanie.

Ewentualna decyzja w sprawie zmniejszenia kwoty emerytury pobieranej w pierwszym państwie członkowskim w granicach kwoty świadczeń pobieranych w drugim państwie członkowskim nie może jednak prowadzić do postawienia osoby korzystającej z tych świadczeń w sytuacji mniej korzystnej niż osoby, której sytuacja nie zawiera żadnego elementu transgranicznego. W razie stwierdzenia zaistnienia takiej mniej korzystnej sytuacji, SA w Białymstoku powinien sprawdzić, czy decyzja taka jest uzasadniona obiektywnymi względami i proporcjonalna względem zamierzonego przez prawo krajowe uzasadnionego celu.

Sprawa zainicjowana została odesłaniem prejudycjalnym Sądu Apelacyjnego – Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku, rozstrzygającego spór Janiny Wencel przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku (sygn. sprawy: C-589/10).

Okoliczności sprawy

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Prawo w Polsce
Ping-pong pomiędzy Domańskim a PKW. Czy sprawę pieniędzy dla PiS rozstrzygnie sąd?
Podatki
Ważny wyrok ws. prawa do ulgi przy darowiźnie od najbliższej rodziny
Konsumenci
Obniżka opłat za abonament RTV na 2025 rok. Trzeba zdążyć przed tym terminem
Nieruchomości
Dom zostawiony rodzinie w kraju nie przechodzi na własność. Sąd Najwyższy o zasiedzeniu
W sądzie i w urzędzie
Duże zmiany dla wędkarzy od 1 stycznia. Ile trzeba zapłacić w 2025 na łowiskach Wód Polskich?