Chodzi o raport stworzony w ostatnich dniach przez zespół NASK (to polska państwowa instytucja nadzorowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, zajmująca się m.in. cyberbezpieczeństwem i walką z dezinformacją) na temat nielegalnej agitacji wyborczej. Raport dotyczył informacji, o których zrobiło się głośno w połowie kwietnia 2025 r. Facebook zalały reklamy polityczne, które umieszczały nieznane wcześniej profile, czyli „Wiesz Jak Nie Jest” oraz „Stół Dorosłych”. NASK twierdził, że reklamy te „mogły być finansowane z zagranicy” Nie wiadomo, kto tymi profilami zarządza.
Czytaj więcej
NASK informuje o zidentyfikowaniu na platformie Facebook reklam politycznych, które „mogły być fi...
14 maja NASK opublikował komunikat, z którego wynikało, że zidentyfikował reklamy polityczne na platformie Facebook, które mogą być finansowane z zagranicy. W komunikacie rządowej jednostki wskazano, że może to stanowić ingerencję w kampanię wyborczą. Zasugerowano prowokację.
„Działania miały pozornie wspierać jednego z kandydatów i dyskredytować innych. Realizowane przez konta reklamowe kampanie dotyczyły szczególnie Rafała Trzaskowskiego, Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena. Analiza wskazuje na możliwą prowokację. Jej celem mogło być działanie na szkodę kandydata rzekomo wspieranego przez tego typu reklamy oraz destabilizacja sytuacji przed wyborami prezydenckimi” - stwierdzono w komunikacie NASK.
Wpis Cezarego Tomczyka i kontrola zlecona przez Krzysztofa Gawkowskiego
Do raportu NASK, dotyczącego tych incydentów, dotarli dziennikarze TVN24.pl. Z analizy NASK wynika, że w kampanii aktywna była organizacja CitizenGO. Jej reklamy najpierw promowały Mentzena i Brauna, a teraz Nawrockiego. Poświęcony temu artykuł udostępniło lub omawiało wielu polityków Koalicji Obywatelskiej, w tym Cezary Tomczyk, odpowiedzialny w rządzie m.in. za ochronę cyberprzestrzeni, Marcin Kierwiński, minister-członek Rady Ministrów, Zbigniew Konwiński, przewodniczący Klubu Parlamentarnego Koalicji Obywatelskiej.