Jak wynika z badania, w czasie kampanii przed pierwszą turą wyborów 24,2 proc. osób zmieniło zdanie i zdecydowało się na poparcie innego kandydata. 71 proc. deklaruje, że od początku popierało jedną osobę, a 4,8 proc. wybrało odpowiedź „nie wiem/nie pamiętam”.
Najczęściej decyzji nie zmieniali wyborcy Rafała Trzaskowskiego (82,7 proc. z nich nie zmieniło kandydata w czasie kampanii wyborczej), a najwięcej wyborców przyciągnął do siebie Adrian Zandberg (początkowo 52,4 proc. wyborców lidera partii Razem planowało oddać głos na innego kandydata).
Czytaj więcej
W ostatnim przedwyborczym odcinku podcastu „Pałac Prezydencki” Michał Kolanko i Adam Traczyk anal...
Sondaż: Czemu Polacy zmieniali swojego kandydata w wyborach prezydenckich?
Co wpłynęło na zmianę decyzji wyborców i przekazanie poparcia innemu kandydatowi? 46,9 proc. osób deklaruje, że kluczowy był program kandydata, na którego ostatecznie zagłosowali. 31,3 proc. mówi o udanej kampanii kandydata, a 20,9 proc. – o przebiegu debaty i dobrej postawie kandydata, na którego początkowo nie planowali głosować.
Dla 17,1 proc. decydujące były ujawnione afery na temat pierwotnie wybranego kandydata, a dla 13,3 proc. – słaby występ w debacie kandydata, którego początkowo popierali. 10,4 proc. osób kierowało się poparciem innych osób, a 6,6 proc. – namową ze strony bliskich osób. 8,5 proc. badanych wskazało inny powód, a 3,8 proc. nie wie lub nie pamięta.