W ciągle zmieniającym się świecie jednym z niewielu stałych elementów jest pytanie o cel i sposób kształcenia. Edukacja pomaga zrozumieć kolejnym pokoleniom samych siebie, istotę człowieczeństwa oraz daje szansę nowym rocznikom na odnalezienie się na tzw. rynku pracy. Jednym z ważnych elementów procesu uczenia jest sposób oceny stanu wiedzy i umiejętności.
Nie da się osiągnąć długotrwałego sukcesu bez wysiłku. Najgorsza nie jest jednak porażka wynikająca z nieróbstwa. Gorsze od lenistwa jest włożenie wysiłku w bezsensowną pracę. Puszczenie pary w gwizdek. System oceny – a więc i promocji – który po cichu rodzi się w polskich szkołach, może doprowadzić do takiej właśnie sytuacji. Tysiące uczniów wkładać będą duży wysiłek w mało wartościowe dzieło.
Czytaj więcej
Musimy mieć odwagę, charyzmę i być gotowi do działań, których wolelibyśmy uniknąć, ale będących k...
Cyfryzacja życia oraz zdalna praca zmieniła i zmienia stosunki międzyludzkie, sposób spędzania wolnego czasu, obcowania z otoczeniem oraz postrzegania samego i samej siebie. Sztuczna inteligencja wpływa na rynek pracy w skali mikro (sposób pracy) i makro (redukcja zatrudnienia). Niektóre z tych zmian są negatywne, inne pozytywne, jeszcze inne są neutralne. Wszystkie jednak wpływają na proces kształcenia – nauczyciele, rodzice i uczniowie nie żyją przecież w próżni. Często jednak wpływ ten jest rozproszony. Zmiany „dzieją się”, zamiast być przez nas świadomie i celowo planowane w wyniku pogłębionej refleksji.