Reklama

Sukces w świetle witraży

Wystawa o krakowskich twórcach witraży może i jest skromna, ale serwuje pasjonującą opowieść, która w tle ma wielkie wystawy światowe, mariaż przemysłu i sztuki, odrodzenie rzemiosła i międzynarodowe triumfy polskich artystów.

Publikacja: 11.04.2025 15:50

„Wiosna” Henryka Uziembły, ok. 1908 r.

„Wiosna” Henryka Uziembły, ok. 1908 r.

Foto: mat.pras.

Sławione w poezji „stubarwne winiety”, okna „podobne do świetlanych obrazów ujrzanych w widzeniach” współgrały z wyobraźnią młodopolskich artystów. Witraże projektowało wielu z nich, ze Stanisławem Wyspiańskim i Józefem Mehofferem na czele. Ale ten liryczny zachwyt miał również całkiem praktyczne konsekwencje w postaci dynamicznego rozwoju polskiej sztuki użytkowej, wzornictwa i przedsiębiorczości. W Muzeum Archidiecezji Warszawskiej kończy się właśnie wystawa „Światłem malowanie” poświęcona dziełu Krakowskiego Zakładu Witrażów, Oszkleń Artystycznych i Mozaiki S.G. Żeleński (brat słynnego Boya), mieszczącego się w budynku przy al. Krasińskiego 23 w Krakowie, dziś już jako Pracownia i Muzeum. Wystawa przedstawia fragment polskiej kultury, w którym nowoczesne idee dotyczące podniesienia rangi sztuki użytkowej łączą się z historią wyjątkowej rodziny, w czasach nadziei, wojen, sukcesu i porażki.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Plus Minus
„Szopy w natarciu”: Zwierzęta kontra cywilizacja
Plus Minus
„Przystanek Tworki”: Tworkowska rodzina
Plus Minus
„Dept. Q”: Policjant, który bał się złoczyńców
Plus Minus
„Pewnego razu w Paryżu”: Hołd dla miasta i wielkich nazwisk
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Plus Minus
„Survive the Island”: Między wulkanem a paszczą rekina
Reklama
Reklama