Reklama

Irena Lasota: Marks i talibowie

Niedługo minie już podniecenie Afganistanem i przyjdzie czas na głębszą refleksję, na gorsze lub lepsze artykuły czy książki, i znowu tą częścią świata będziemy się interesować, tylko gdy zdarzać się tam będą kataklizmy czy katastrofy. Dobrych, miłych wydarzeń na skalę światową nie ma tam za dużo.

Aktualizacja: 03.09.2021 18:12 Publikacja: 03.09.2021 15:21

Żołnierz talibów

Żołnierz talibów

Foto: PAP/EPA

W dniu, w którym upadł Kabul, dostałam w prezencie książkę, która jest, nie tylko wedle mnie, najbardziej udokumentowaną i najlepszą historią wojny w Afganistanie: „The American War in Afghanistan: A History" („Amerykańska wojna w Afganistanie: historia"). Autorem książki jest 46-letni Carter Malkasian, historyk wojskowości i jednocześnie „practitioner" (praktyk – red.), który spędził wiele lat w Afganistanie i jako badacz, i jako doradca Sztabu Generalnego wojsk amerykańskich. W poniedziałek po upadku Kabulu książki tej nie można już było dostać ani na Amazonie, ani w większości księgarń. Okres wyczekiwania wynosi teraz około tygodnia. Zaletą książki Malkasiana jest właśnie połączenie naukowego, a nie dziennikarskiego czy politycznego, spojrzenia na wojnę – ze znajomością jej uczestników: wojskowych i polityków amerykańskich, Afgańczyków zaangażowanych po stronie rządu, po stronie talibów czy ludzi neutralnych, którzy jednak są.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia. Treści, którym możesz zaufać.
Reklama
podcast
„Posłuchaj Plus Minus” – Żyjemy w terrorze wolności
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Plus Minus
„K-popowe łowczynie demonów”: Dobro i zło, jakich nie znaliśmy
Plus Minus
„Samotność Janosika. Biografia Marka Perepeczki”: Mężczyzna na dwa tapczany
Plus Minus
„Cronos: Nowy Świt”: Horror w Hucie im. Lenina
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Plus Minus
„Peacemaker”: Żarty się skończyły
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama