Dla kogo Wilanów

Czy rzeczywiście doszło do spłaty długu, jaki ciążył nad dobrami wilanowskimi? Co zawierały wyrwane strony z księgi hipotecznej? Te pytania wiążą się z walką potomków Adama Branickiego o odzyskanie pałacu

Publikacja: 16.05.2009 15:00

Wnętrze pałacu wilanowskiego, pocztówka z przełomu XIX i XX w.

Wnętrze pałacu wilanowskiego, pocztówka z przełomu XIX i XX w.

Foto: Forum

Pamiętam doskonale, jak pewnego dnia mój ojciec powiedział mnie i moim siostrom: „Możecie się już nie modlić o spłacenie długów. Podziękujcie Bogu, że wreszcie zostały spłacone” – opowiada „Rz” Anna Branicka-Wolska, córka ostatniego właściciela pałacu w Wilanowie. – Przez wiele lat kończyłyśmy pacierz prośbą, by udało się z tych długów wyjść.

Spadkobiercy Adama Branickiego stawiają sprawę jasno: nie zamierzają zrezygnować z roszczeń do pałacu. Powołują się na święte prawo własności.

Jednak przeciwnicy zwrotu Wilanowa starają się wykazać, że sytuacja prawna związana z własnością nieruchomości i ruchomości należących przed wojną do Branickich jest dosyć skomplikowana.

– Nie ma woli politycznej, by zwrócić Wilanów. Widać to z reakcji ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego, do którego spadkobiercy zwrócili się jakiś czas temu, proponując podjęcie rozmów. Na pierwszy list nie dostali odpowiedzi. Drugi był dosyć arogancki w tonie, zawierał zawoalowaną, ale czytelną dla moich klientów aluzję do Targowicy – mówi reprezentujący spadkobierców Adama Branickiego mecenas Andrzej Herman, były likwidator majątku PZPR. Jak twierdzi, robienie zamieszana wokół hipoteki dóbr ziemskich Wilanów jest próbą odwleczenia reprywatyzacji.

W Prokuraturze Okręgowej w Warszawie trwa postępowanie dotyczące hipoteki.

– To bardzo zawikłana materia, przesłuchuje się w tych dniach wielu świadków. Badany jest wątek, który mógłby wskazywać na poświadczenie nieprawdy, a także sprawa zniszczeń wielu stron ksiąg hipotecznych – mówi „Rz” prokurator Mateusz Martyniuk, rzecznik prokuratury. Na tym etapie prokuratura nie chce ujawniać więcej.

– Rodzina spędza długie godziny w Pałacu Mostowskich. To nad wyraz nieprzyjemne. Pyta się mnie, co wiem o księgach hipotecznych. Przecież niszczenie ich byłoby czynem zbrodniczym – mówi wstrząśnięta nobliwa 84-letnia Anna Branicka-Wolska.

 

 

Majątek wilanowski był przed wojną poważnie zadłużony. Fortuna Branickich podupadła już wcześniej – po rewolucji październikowej utracili dobra na Ukrainie, a po inwazji bolszewickiej na Polskę ucierpiały dobra Roś. Kiedy hrabia Adam Branicki odziedziczył majątek, znalazł się w tarapatach finansowych.

– Nie tylko musiał spłacić siostry, zapłacić ogromny podatek spadkowy, ale także wypłacić legaty na rzecz rozmaitych instytucji. Utrzymanie muzeum było kosztowne. Kryzys gospodarczy pogłębił kłopoty, ojciec ratował się sprzedażą działek – wspomina Anna Branicka-Wolska.

Trudna sytuacja finansowa Adama Branickiego była powszechnie znana. To temat, który do dziś jest drażliwy dla rodziny. Plotka krążąca w środowisku ziemiańskim głosi, że Adam Rybiński, wnuk ostatniego właściciela Wilanowa, najbardziej zaangażowany w sprawy reprywatyzacji, zerwał stosunki z pewnym arystokratą, który miał powiedzieć: „Przecież wszyscy wiedzą, że Braniccy byli zadłużeni”.

Od 1720 roku Wilanów nigdynie był przedmiotem sprzedaży, lecz zawsze zmieniał właścicieli w drodze dziedziczenia

O złej kondycji finansowej Adama Branickiego chętnie mówią muzealnicy z Wilanowa. Dyrektor Paweł Jaskanis podkreśla, że w archiwach zachowały się bilanse roczne majątku Wilanów i długie spisy wierzycieli

– Banki, fiskus, różne firmy i instytucje. Osoby prywatne: arystokraci, księża, Żydzi, a nawet właśni pracownicy. Oni wszyscy byli wierzycielami hrabiego Branickiego – wylicza Paweł Jaskanis, przypominając, że w prasie międzywojennej można odnaleźć informacje o licytacjach komorniczych w Wilanowie obejmujących również meble. Jako zabezpieczenie spłaty długów została wykorzystana część zbiorów muzealnych. Przejął je w zastaw Państwowy Bank Rolny.

W chwili wybuchu wojny hipoteka majątku była obciążona na miliony złotych. – Ponad 13 milionów, z tego ok. 11 milionów na rzecz samego Państwowego Banku Rolnego. To mniej więcej tyle, na ile Braniccy szacowali wtedy wartość wszystkich swoich gruntów łącznie z pałacem – mówi dyrektor Jaskanis.

A jednak, jak twierdzą spadkobiercy, ta fatalna sytuacja finansowa była już pod koniec wojny przeszłością. Długi zostały spłacone, tak utrzymuje tradycja rodzinna. Ale świadczyć mają o tym także dokumenty.

– Już na początku lat 90. na spotkaniu z prezydentem Lechem Wałęsą pokazałam mu dokumenty świadczące o tym, że mój ojciec wszelkie zobowiązania uregulował. Prezydent Wałęsa przychylnie odnosił się do pomysłu powołania przez naszą rodzinę fundacji, która objęłaby kontrolę nad muzeum w Wilanowie – podkreśla Anna Branicka-Wolska.

– Zakładając, że długi wobec Państwowego Banku Rolnego zostały uregulowane podczas okupacji, jak twierdzi rodzina, mamy do czynienia z ciekawym problemem prawnym. Sąd musi się zmierzyć z pytaniem, czy taka transakcja była ważna w świetle ówczesnego prawa polskiego. Zaraz po wojnie Sąd Najwyższy zajmował się przypadkami spłaty zadłużenia wobec banków znajdujących się wówczas pod zarządem niemieckim i uznał, że jest ona nieważna, jeśli została dokonana ze szkodą dla interesu polskiego banku lub na podstawie przepisów skierowanych przeciwko polskiemu państwu – mówi dyrektor Jaskanis.

Adwokat reprezentujący rodzinę Branickich uważa jednak, że sąd nie ma podstaw, by podważyć taką transakcję. – Przecież Braniccy rozliczali się z bankiem, parcelując działki. Niemcy ,wycofując się, nie wsadzili sobie ziemi do kieszeni, państwo polskie nie poniosło żadnej straty – twierdzi mecenas Andrzej Herman.

 

 

Księgi wieczyste „Dobra ziemskie Wilanów” to grube oprawione woluminy. Załączono do nich teczkę – zbiór oryginalnych dokumentów sporządzonych przez notariuszy, sędziów i geodetów, dotyczących też wierzycieli hipoteki.

– Każdy może przejrzeć księgi w czytelni sądu, natomiast dokumenty udostępnia się tylko osobom bezpośrednio zainteresowanym – mówi sędzia Małgorzata Kluziak, prezes Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa, gdzie przechowuje się księgi wieczyste dóbr ziemskich Wilanów.

Kilka lat temu dyrekcja Muzeum Pałac w Wilanowie zgłosiła do ABW, że księgi uległy uszkodzeniu. Sprawą zajęła się Prokuratura Rejonowa dla Warszawy-Środmieścia, „Księgi zostały zdekompletowane, W tomie III brakuje stron 35 i 36 (księga umów), zaś w tomie IV stron 21 – 240. Ponadto braki obejmują około 300 innych dokumentów dołączonych do akt” – to fragment postanowienia prokuratury z listopada 2005 roku, która ostatecznie umorzyła śledztwo z powodu niewykrycia sprawców.

Nie wiadomo nawet, kiedy zaginęły dokumenty i zdekompletowano księgi, co też stwierdziła prokuratura.

– Mogło się to stać znacznie wcześniej niż w 1991 roku, gdy księgi trafiły do sądu. Oczywiście nie można wykluczyć, że zdekompletowano dokumentację później, i wtedy powstaje pytanie, kto miał w tym interes. Jednak kiedy udostępnia się tak olbrzymie księgi, właściwie trzeba by było je potem przejrzeć kartka po kartce, aby być pewnym, że nic nie brakuje. A to nie jest możliwe – mówi „Rz” prezes Kluziak.

Korzystanie z ksiąg wieczystych jest od kilku lat rejestrowane. Zadecydowała o tym właśnie sędzia Małgorzata Kluziak. Kiedy objęła stanowisko prezesa sądu, wydała takie rozporządzenie. Jak mówi, „skłoniła też pracownika odpowiedzialnego za sporządzanie wypisów z ksiąg do przejścia na emeryturę”.

To właśnie wypisy z ksiąg hipotecznych przedstawione przez spadkobierców mają świadczyć o tym, że hipoteka Dóbr Ziemskich Wilanów jest czysta.

Paweł Jaskanis waży słowa, konsultuje się przed udzieleniem każdej odpowiedzi z prawnikiem. A jednak przekaz, jaki formułuje, brzmi drastycznie: uważa, że nie tylko Adam Branicki nie spłacił zadłużenia wobec państwa, ale także przedstawione przez spadkobierców dokumenty poświadczające brak zobowiązań hipotecznych nie są oparte na prawdzie.

– W mediach funkcjonuje twierdzenie, że spadkobiercy przedstawili wyciągi hipoteczne potwierdzające brak długów ciążących na hipotece dóbr ziemskich Wilanów. Problem polega na tym, że są to zaświadczenia wydawane przez wiele lat przez pracownika administracyjnego sądu, które rozmijają się z wpisami w księgach wieczystych – twierdzi Jaskanis. Jego zdaniem zaświadczenia zawierały informacje nader wyselekcjonowane, informowały też, że wpisów obciążających w tych księgach nie ma – a przecież nadal w nich figurują.

Zaginięcie dokumentacji dołączonej do ksiąg wieczystych może mieć kłopotliwe konsekwencje. – Zaginęły mapy i plany geodezyjne, dzisiaj więc nie zawsze wiadomo, gdzie przebiegały granice nieruchomości Adama Branickiego i gruntów, które parcelował przed okupacją i w jej czasie – uważa dyr. Jaskanis. – To może być bomba z opóźnionym zapłonem, bo aktualni użytkownicy nieruchomości mogą mieć problemy z określeniem swych praw.

Jedna z wersji, do których dotarła „Rz” i które krążą w środowisku archiwistów, brzmi sensacyjnie – podobno dokumenty związane z hipoteką Wilanowa opuszczały czasem gmach sądu.

 

 

Kilka lat temu na rynku antykwarycznym pojawiły się niespodziewanie międzywojenne dokumenty urzędowe dotyczące Wilanowa. Muzeum w Wilanowie natychmiast złożyło doniesienie do prokuratury, że dokumenty te wyciekły z Ministerstwa Rolnictwa.

– Przesłuchano już kilkudziesięciu świadków, lecz nadal nie wiadomo, w jakich okolicznościach dokumenty zniknęły z ministerstwa. Tylko odpowiedź na to pytanie może wyjaśnić, po co je wyprowadzono – mówi „Rz” prokurator Mateusz Martyniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie, gdzie toczy się postępowanie w tej sprawie.

Muzealnicy z Wilanowa sugerują niedwuznacznie, że dokumenty te są niewygodne dla rodziny Branickich. – Wynika z nich np., że organy państwa, w tym policja i służby wojskowe, interesowały się w 1919 roku sprawą wywozu z Wilanowa pamiątek narodowych: szabel królów, cennych karabel – twierdzi dyr. Jaskanis.

Czy jednak wypuszczenie dokumentów na rynek antykwaryczny jest metodą ukrycia kryjących się w nich niewygodnych faktów? Trudno uznać to za logiczne.

– Dokumenty pojawiły się najpierw na warszawskim rynku staroci na Kole. Oferował je handlarz, który nie zdawał sobie sprawy z ich znaczenia. Przejął je pośrednik, a potem trafiły na aukcję – ujawnia „Rz” znany warszawski antykwariusz.

– Rzeczywiście interesowali się nimi spadkobiercy Adama Branickiego, ale wynika to z oczywistych powodów: starają się pozyskiwać wszelkie dokumenty związane z rodziną. A muzeum dostało przecież od antykwariuszy organizujących aukcję ksero wystawianych na aukcji papierów.

 

 

Kiedy Adam Rybiński, wnuk Adama Branickiego i siostrzeniec Anny Branickiej-Wolskiej, wspomina rozmowy toczone przez spadkobierców Adama Branickiego w Ministerstwie Kultury w ciągu wszystkich lat III RP, nie ma wątpliwości – najlepiej traktowano ich w czasach rządów AWS.

– Szczególnie życzliwy był wiceminister Stanisław Żurowski, który sprzyjał koncepcji utworzenia przez naszą rodzinę fundacji sprawującej pieczę nad muzeum w Wilanowie – mówi Adam Rybiński.

Zeznając kilka tygodni temu w procesie wytoczonym przez rodzinę Branickich o zwrot muzealiów, była dyrektor muzeum w Wilanowie Teresa Perkowska stwierdziła, że z polecenia wiceministra Żurowskiego sporządzono listę obiektów posiadanych przez muzeum. Dwa miesiące później spadkobiercy Branickiego wystąpili do sądu o zwrot muzealiów, a załącznikiem była właśnie ta lista.

– Ponad sześć tysięcy muzealiów, o które wystąpiliśmy, może robić potworne wrażenie. Jednak w spisie uwzględniono nawet łyżeczki i przedmioty bez wartości – opowiada Adam Rybiński. – Są tam też oczywiście obiekty bardzo cenne.

Część odzyskanych przedmiotów spadkobiercy chcieliby odebrać, część przekazać do depozytu, a część stanowiłaby zasób fundacji.

Muzeum – wyraźnie niechętne jakimkolwiek zwrotom – argumentuje, że na podstawie spisu nie można stwierdzić, które przedmioty należały przed wojną do Branickich, a które pojawiły się w muzeum już po wojnie. Gdy właściciele zostali po powstaniu warszawskim wygnani z pałacu przez Niemców, zbiory uległy rozproszeniu. Po wojnie dzięki rewindykacjom ściągnięto wiele eksponatów – nie ma gwarancji, że to są te same obiekty.

Dowodem w sprawie o zwrot muzealiów był też tak zwany inwentarz Duchesne’a, czyli katalog zbiorów artystycznych powierzonych w testamencie przez Aleksandrę Potocką wraz z pałacem i całym majątkiem wilanowskim Ksaweremu Branickiemu, ojcu Adama Branickiego.

Na żądanie sądu spadkobiercy Branickiego złożyli tłumaczenie przysięgłe inwentarza, który w oryginale jest w języku francuskim. Złożyli również uwierzytelnioną kserokopię.

– Wiedzieliśmy, że na marginesie inwentarza znajdują się zrobione w okresie międzywojennym adnotacje. Informowały one często o miejscu aktualnego przechowywania przedmiotu, którego nie było już w tym czasie w Wilanowie. Część adnotacji wskazywała na Montresor, zamek Branickich we Francji – relacjonuje Paweł Jaskanis.

– Tymczasem w kserokopii przedłożonej sądowi tych i wielu innych adnotacji nie było.

Sprawdzono wówczas oryginał inwentarza przechowywany w Archiwum Głównym Akt Dawnych. Jak twierdzą muzealnicy, są tam wyraźnie ślady wycierania gumką.

Złożyli o tym zawiadomienie do prokuratury.

 

 

Adam Rybiński nie kryje żalu, że Muzeum Pałac w Wilanowie kreuje czarną legendę rodziny Branickich.

– Starają się rozdmuchiwać nasze związki z Targowicą. Jeśli na stronie internetowej muzeum znalazł się materiał o hetmanie Franciszku Ksawerym Branickim – choć hetman nie miał nic wspólnego z Wilanowem – zatytułowany „Awanturnik i zdrajca”, to trudno to uznać za coś innego niż próbę wpłynięcia na opinię publiczną – przekonuje Rybiński, który wytoczył już Jaskanisowi proces o ochronę dóbr osobistych.

Szczególnie boli go to, że w fatalnym świetle muzealnicy wilanowscy starają się przedstawić postać jego dziadka Adama Branickiego.

– Przemilcza się jego zasługi, wspaniały magnacki dar dla państwa polskiego w postaci księgozbioru wartego 13 milionów złotych. Czy tak zachowuje się bankrut? Ale za to, opierając się na przedwojennych brukowcach, historycy wilanowscy potrafią twierdzić, że Adam Branicki chciał wywieźć za granicę kolekcję obrazów – wymieniają przy tym dzieła malarzy, których nigdy nie było w zbiorach wilanowskich.

Odkąd w 1720 roku hetmanowa Sieniawska nabyła od spadkobierców króla Jana Sobieskiego Wilanów, nigdy nie był on przedmiotem sprzedaży, lecz zawsze zmieniał właścicieli w drodze dziedziczenia, często po kądzieli.

– Historycy z Wilanowa, a za nimi media zapominają, że jesteśmy nie tylko spadkobiercami, lecz i potomkami rodzin władających Wilanowem. Ksawery Branicki, który odziedziczył Wilanów po Potockich, miał zarówno matkę, jak i babkę wywodzące się z tej rodziny – podkreśla Adam Rybiński.

Jak zauważa, Stanisław Kostka Potocki, tworząc w 1805 roku muzeum wilanowskie i wzbogacając w ten sposób kulturę narodową, nie miał intencji pozbawienia swych potomków pałacu. Do II wojny światowej w pałacu w Wilanowie mieściło się zarówno otwarte dla publiczności muzeum, jak i dom rodzinny Branickich.

– Czy myślę czasem o tym, że spadkobiercy mogliby zamieszkać znów w Wilanowie? Nie, to już nie te czasy. Najwyżej można by było urządzić tam rodzinne Boże Narodzenie, ale nic więcej – mówi „Rz” Adam Rybiński. – W oficynie pałacu, gdzie mieszczą się teraz prywatne mieszkania, powinny się za to znaleźć biura fundacji zarządzającej muzeum, którą utworzyłaby nasza rodzina na wzór fundacji Czartoryskich.

 

 

Pomysł, że spadkobiercy Branickich mogliby stanąć na czele fundacji zarządzającej muzeum w Wilanowie, działa na jego dyrekcję jak płachta na byka.

– Fundacja to hasło dobre medialnie, ale ogólnikowe. To, co dziś zostało ustalone, jutro może być przez fundatora zmienione. Proszę zobaczyć, co się stało z fundacją Czartoryskich w Krakowie. Przeprowadzono radykalne zmiany, praktycznie eliminujące kontrolę państwa – mówi Paweł Jaskanis.

Muzealnicy z Wilanowa podkreślają też swój sceptycyzm wobec koncepcji przejęcia kontroli nad muzeum przez rodzinę Branickich.

– Kto w dzisiejszych czasach miałby wolę i możliwości, by wykładać z własnej kieszeni olbrzymie sumy na cel społeczny, czyli sfinansowanie funkcjonowania muzeum? – pyta Jaskanis.

To jeden z głównych argumentów przeciwników utworzenia fundacji przez spadkobierców Branickich: utrzymanie muzeum wymaga nakładów rzędu kilkunastu milionów złotych rocznie.

– Potencjalni fundatorzy skrzętnie by przemilczeli, że to państwo musiałoby łożyć na fundację z jej zabytkami i personelem. Stanowiłaby ona de facto formę utrzymywania prywatnego majątku z pieniędzy społeczeństwa bez gwarancji, że majątek ten z czasem nie rozpłynie się pod młotkami domów aukcyjnych – uważa Jaskanis.

Adam Rybiński wcale nie ukrywa, że chciałby, żeby w utrzymaniu muzeum w Wilanowie nadal partycypowało państwo. `– Jednak uważam, że w ostateczności dalibyśmy radę utrzymać je jako rodzina. Dyrektor Zamku Królewskiego prof. Andrzej Rottermund uświadomił mi, że turystyka przynosi dziś bardzo duże zyski – mówi „Rz”. – Wilanów mógłby być kurą znoszącą złote jaja. A poza tym, odzyskując przylegający Morysin z jego rozległymi terenami, przyciągalibyśmy inwestorów, w grę wchodziłoby np. pole golfowe.

Jak podkreśla, należałoby też zadać zasadnicze pytanie: czy koszty utrzymania muzeum w Wilanowie muszą być tak duże jak obecnie.

– Dziwne są opowieści pana Jaskanisa, jak szalone pieniądze wpompowano na przykład w remont fasady pałacu. Nie jestem przekonany, że wymagała tego remontu. a poza tym przyznam szczerze, że szlag mnie trafia, że może rzeczywiście wydano na to 220 milionów złotych – przekonuje Adam Rybiński. – To zdumiewająca polityka kulturalna w sytuacji, gdy obracają się w ruinę polskie dwory.

Jeśli dojdzie do reprywatyzacji zespołu pałacowego w Wilanowie, muzeum czekają duże zmiany.

– Proszę sobie wyobrazić, co muszą czuć muzealnicy na myśl, że do Wilanowa wkroczyliby spadkobiercy Branickich – mówi mi jeden z rozmówców. – Byłoby to dla nich trzęsienie ziemi, i nie chodzi tu tylko o imponderabilia i dobro kultury narodowej.

Nie ma wątpliwości, że nie wszystkim na rękę byłoby skrupulatne prześledzenie, co się działo ze zbiorami przez ostatnich kilkadziesiąt lat. Mogłoby się okazać, że część muzealnych eksponatów zniknęła z pałacu. Nie ma też wątpliwości, że spadkobiercy Branickich są zdeterminowani, by walczyć do końca,

– Moi klienci nie odpuszczą. Są gotowi wpłacić 100 tysięcy złotych wpisu, by, jeśli inne drogi zawiodą, rozpocząć proces cywilny – zapowiada mecenas Andrzej Herman. – A państwo polskie nie może liczyć na to, że gra na zwłokę przyniesie skutek. Najlepszym wyjściem byłaby ugoda.

Pamiętam doskonale, jak pewnego dnia mój ojciec powiedział mnie i moim siostrom: „Możecie się już nie modlić o spłacenie długów. Podziękujcie Bogu, że wreszcie zostały spłacone” – opowiada „Rz” Anna Branicka-Wolska, córka ostatniego właściciela pałacu w Wilanowie. – Przez wiele lat kończyłyśmy pacierz prośbą, by udało się z tych długów wyjść.

Spadkobiercy Adama Branickiego stawiają sprawę jasno: nie zamierzają zrezygnować z roszczeń do pałacu. Powołują się na święte prawo własności.

Pozostało 97% artykułu
Plus Minus
Tomasz P. Terlikowski: Adwentowe zwolnienie tempa
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Plus Minus
„Ilustrownik. Przewodnik po sztuce malarskiej": Złoto na palecie, czerń na płótnie
Plus Minus
„Indiana Jones and the Great Circle”: Indiana Jones wiecznie młody
Plus Minus
„Lekcja gry na pianinie”: Duchy zmarłych przodków
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Plus Minus
„Odwilż”: Handel ludźmi nad Odrą