Reklama

Zegar Zagłady tyka

Byli czterej jeźdźcy Apokalipsy: Wojna, Zaraza, Głód i Śmierć. Ale świat nie stoi w miejscu, od czasów Jana Ewangelisty przybyło ludzi, dróg, broni, okrętów, śmieci, pieniędzy w obiegu, potencjalnych możliwości totalnej zagłady też.

Aktualizacja: 28.02.2015 20:39 Publikacja: 27.02.2015 03:00

Czterej Jeźdźcy Apokalipsy, Albrecht Dürer

Czterej Jeźdźcy Apokalipsy, Albrecht Dürer

Foto: Domena publiczna

Zarząd Bulletin of the Atomic Scientist w 1947 roku w imieniu dręczonych wyrzutami sumienia naukowców, którzy skonstruowali amerykańską bombę atomową, przedstawił światu tzw. Zegar Zagłady, Doomsday Clock, ilustrujący zagrożenie katastrofą naszej cywilizacji. Północ oznacza koniec świata. Jest on regulowany co dwa lata, wskazówki mogą być przesuwane do przodu lub do tyłu.

Początkowo zegar ilustrował niebezpieczeństwo wystąpienia konfliktu nuklearnego. Później dodano również inne aspekty – zmiany klimatu oraz postęp nowych technologii biologicznych i nanotechnologii. Pierwotnie ustawiono go na 23.53. Ostatnia aktualizacja miała miejsce w 2015 roku, dokonało jej 20 naukowców, teraz Zegar Zagłady wskazuje 23.57.

– Mówimy tu o zagładzie, o końcu cywilizacji, jaką znamy – stwierdziła dyrektor Bulletin of the Atomic Scientist Kennette Benedict podczas konferencji w Waszyngtonie. – Ryzyko globalnej katastrofy jest bardzo wysokie. Potrzebne są szybkie działania, aby to zagrożenie zmniejszyć.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Plus Minus
Ścigany milczeniem
Plus Minus
Donald Trump wciąż fascynuje się Rosją. A Władimir Putin tylko na tym korzysta
Plus Minus
„Przy stole Jane Austen”: Schabowy rozważny i romantyczny
Plus Minus
„Langer”: Niedopisana dekoratorka i mdły arystokrata
Plus Minus
„Niewidzialny pożar. Ukryte koszty zmian klimatycznych”: Wolno płonąca planeta
Reklama
Reklama