Olga Wiechnik: Platerówki -Polki, które zdobywały Berlin

Hankę koniec wojny zastaje w niemieckim domu gdzieś na przedmieściach Berlina, gdzie oczekując kolejnych walk, rozłożyła centralę. Przez okno widzi gałąź k...

Robert Górski & Mariusz Cieślik: Polska czyli kopalnia tematów

Prezydent zachowuje się jak gwiazda rocka, znany ekonomista jak Krystyna Pawłowicz, asystent Prezesa oświadcza się swojej wybrance w kopalni Bogdanka. A to...

Spróbowałam żyć bez plastiku. Było ciężko

Nie da się bez niego żyć. Jesteśmy na niego skazani na co dzień. I pomyśleć, że tak szybko przeszliśmy od zachwytu do potępienia.

„Till”: Krzyk bólu, krzyk rozpaczy

Afroamerykanie wciąż wracają do bolesnej przeszłości. Przypominają, jaką cenę zapłacili za równe prawa dla siebie. I ostrzegają.

Jan Maciejewski: Rzymskie misteria i maniery

Panteon nie przestał być świątynią na mocy czyjejkolwiek decyzji, ale naturalnym biegiem spraw. Zwyczajnie, z czasem zaczęto tam składać coraz mniej ofiar...

Ocalały z rzezi wołyńskiej

Zostały mi tylko szyszki, patyczki i ziemia z grobów dziadków, kamień z drogi bazaltowej do naszego domu i fragment cegiełki z jego ruin. To cały mój mająt...

„Syndykat zbrodni”: Jak gangster gangstera

„Syndykat zbrodni” to kolejny dowód, że przestępczość zorganizowana nie przestaje fascynować.

Kataryna: Prostytucja, praca marzeń

Ola, prostytutka: „Za poranny, 15-minutowy seks i cały dzień w Energylandii dostałam 6000 zł. Zrywał dla mnie czereśnie… Pierścionek mi przyniósł…”.

Maestro batuty odchodzi na emeryturę

Daniel Barenboim ogłosił rezygnację z kierowania swoim teatrem. Kończy się pewna epoka, bo to ostatni już dyrygent, który był dla świata autorytetem nie ty...

Atul Gawende. Wyzwania medycyny u schyłku życia

Społeczeństwo technologiczne zapomniało o tym, co uczeni nazywają „rolą umierającego”, i o znaczeniu, jakie ma ona dla ludzi, gdy ich życie dobiega końca.

Tomasz P. Terlikowski: Cena udziału w debacie

Chrześcijanie w Polsce nie są prześladowani. Delikatne poszturchiwania medialne czy nawet najostrzejsza krytyka nie są męczeństwem, tylko ceną, jaką płaci...

„Zagubione człowieczeństwo. Esej o XX wieku”: Co ma poezja do bestialstwa

Wznowiony esej Alaina Finkielkrauta to rzecz o złu, które przestało być pokusą, a stało się metodą.

„Igor Mitoraj. Polak o włoskim sercu”: Więcej domniemań niż faktów

Biografia „Igor Mitoraj. Polak o włoskim sercu” Agnieszki Stabro zdumiewa skalą nieporadności.

Irena Lasota: Ministrze Mularczyk, zostań w kraju!

Jeśli Polska otrzymała tzw. ziemie zachodnie jako kompensację za terytoria włączone do Związku Sowieckiego, to niech Rosja wypłaci Polsce odszkodowanie cho...

Michał Szułdrzyński: Morawiecki, premier z innej ligi

Na tle PiS Mateusz Morawiecki wydaje się kimś z zupełnie innej ligi.

Robert Mazurek: Rzymianie i weganie

Poeta Aleksander Rozenfeld mawiał, że Niemcy są takimi filosemitami, że Żydów robiliby nawet z mydła. Markus filosemitą był, ale jeszcze bardziej kochał Ar...

Wojciech Kirejczyk: Niepodległa to wciąż aktualne zobowiązanie

Wspólnota, którą tworzymy, nie może być oparta tylko na umowie społecznej bazującej na tym, że łączą nas wspólne interesy. Wspólna tożsamość, kultura, hist...

„Gra fortuny”: Finezyjny jak Van Damme

James Bond zniknął. Jego miejsce próbuje zająć Orson Fortune, tajny agent z najnowszego filmu Guya Ritchiego.

Dlaczego sztuczna inteligencja nie odróżnia prawdy od fałszu?

Nadchodzą napędzane przez zaawansowane algorytmy narzędzia, które zrewolucjonizują porozumiewanie się z komputerami. Na razie jednak musimy nauczyć je odró...

Smutny koniec postmodernizmu w sztuce

Postmodernizm był narracją epoki końca historii. Kiedy historia ponownie ruszyła z kopyta, może być tylko tematem memów. Ale jego dorobek nie jest jednozna...