To mentalna rewolucja – czytamy w najnowszym raporcie Akademii Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacji.

– Zdecydowana większość młodych Polaków jest przekonana, że wiele zależy od nich samych. Na dodatek prawie połowa uważa, że przedsiębiorczość to postawa, którą można wypracować. Ta tendencja nasila się z roku na rok – mówi dr Bogusław Feder, założyciel Fundacji Akademia Liderów, ekspert w zakresie przywództwa, zarządzania i rozwoju przedsiębiorczości.

Dlaczego młodzi Polacy coraz częściej myślą o własnej firmie? Wpływ na to ma kilka czynników, ale najważniejsza jest sytuacja na rynku pracy. Z danych Eurostatu wynika, że bezrobocie wśród osób w wieku 20-29 lat sięga w naszym kraju prawie 20 proc. Nawet jeśli młodzi Polacy są w lepszej sytuacji niż ich rówieśnicy z Włoch czy Hiszpanii, gdzie bezrobocie w tej grupie wynosi 30-40 proc., to i tak spotykają się z barierami.

– Oferowane im zwykle umowy o dzieło lub zlecenie nie dają perspektyw na usamodzielnienie się. Poza tym często znajdują pracę poniżej swoich kwalifikacji i ambicji. Na te problemy nakłada się jednak faktyczny trend – rosnąca przedsiębiorczość młodych ludzi. W coraz większym stopniu chcą być na swoim. Kariera korporacyjna nie jest już szczytem marzeń, z kolei rola przedsiębiorcy jest coraz bardziej atrakcyjna – wyjaśnia prof. Dariusz Jemielniak z Akademii Leona Koźmińskiego.

Raport Akademii Liderów pokazuje, że prawie połowę badanych we własnej firmie kusi przede wszystkim perspektywa wyższych zarobków. Niezależność zawodowa jest istotna dla prawie 40 proc., a 35 proc. podkreśla możliwość podejmowania nowych wyzwań.