Sąd administracyjny nie może pozostawić bez rozpatrzenia skargi na informację instytucji zarządzającej lub pośredniczącej w sprawie oceny projektu o dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej, jeśli skarżący złożył skargę na podstawie art. 30d ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2006 o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 84, poz. 712 ze zm., dalej uzppr), załączając do niej kopię dokumentacji zamiast oryginałów.
Taka teza wypływa z precedensowego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 kwietnia 2011 (II GSK 459/11), który tym samym przełamał dotychczasową linię orzeczniczą wojewódzkich sądów administracyjnych pozostawiających bez rozpatrzenia skargi beneficjentów, którzy załączali do niej kopie dokumentów, a nie oryginały.
Do niedawna skargi obarczone takimi brakami były pozostawiane bez rozpatrzenia; obecnie w świetle wydanego orzeczenia sądy pierwszej instancji zobowiązane są wzywać beneficjentów do usunięcia braków formalnych skargi, jeśli złożone w komplecie dokumenty w formie kopii budzić będą wątpliwości. NSA wyraził pogląd, że tylko w ten sposób zagwarantuje się beneficjentom prawo do sądu.
Niejasności i wątpliwości
Sprawy przyznawania dofinansowań projektów z budżetu UE od początku akcesji budziły wątpliwości w stosunku do prawnych form działania władz publicznych w naszym systemie prawnym. Problem polegał na tym, że nie potrafiono jednoznacznie rozstrzygnąć, czy informacje bądź oceny wniosków beneficjentów (osób fizycznych, prawnych, producentów rolnych) dokonywane przez instytucje zarządzające lub pośredniczące są decyzjami administracyjnymi, które podlegają kognicji sądów administracyjnych, czy też stricte cywilistyczną formą zawiadomienia kontrahenta o niespełnieniu warunków formalnych wynikających z przepisów prawa, z przyczyn leżących po stronie kontrahenta. Przełom nastąpił po ogłoszeniu orzeczenia NSA z 8 czerwca 2006 (II GSK 63/06) – na gruncie funduszy unijnych dla producentów rolnych – i jego publikacji w „Rzeczpospolitej" następnego dnia, która wywołała szeroką dyskusję na temat prawnych form działania organów władzy publicznej w sprawach funduszy unijnych.
Odmowa w drodze decyzji
Sąd przyjął, że odmowa przyznania środków unijnych następuje w drodze decyzji administracyjnej na mocy obowiązującej wówczas ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Proces przyznawania pomocy określono jako dwuetapowy: pierwszy etap administracyjny, kończący się wydaniem decyzji o przyznaniu pomocy; drugi to etap cywilny, kończący się podpisaniem umowy. Pogląd ten został zaakceptowany przez skład siedmiu sędziów NSA w uchwale z 22 lutego 2007 (II GPS 2/07).