Sprytny pełnomocnik w określonych okolicznościach może z tego uprawnienia skrzętnie skorzystać aby osiągnąć procesowe lub pozaprocesowe cele swojego klienta. Konieczna jest przy tym znajomość granic dopuszczalnej krytyki, w czym pomocne może okazać się orzecznictwo Trybunału w Strasbourgu.
Gwarancją niezależności radcy prawnego jest chroniący go immunitet oraz ochrona prawna przysługująca sędziom oraz prokuratorom, z jakiej radca korzysta podczas i w związku z wykonywaniem czynności zawodowych. Taka ochrona może jednak okazać się niewystarczająca, aby ochronić radcę przed samym państwem, w którym wykonuje zawód. Radca prawny często występuje w charakterze niejako „opozycji" do instytucji oraz organów państwa, co sprzyja generowaniu sytuacji konfliktowych pomiędzy nimi. W takich wypadkach warto odwołać się do regulacji międzynarodowych dotyczących zawodu prawnika.
W zakresie regulacji międzynarodowych podstawowymi aktami są Zalecenia Komitetu Ministrów Rady Europy nr (2000) 21 z dnia 25 października 2000 r. w sprawie swobody wykonywania zawodu prawnika oraz Podstawowe Zasady dotyczące Roli Prawników przyjęte przez ONZ w dniu 7 września 1990 r. Oba te akty zaliczane są do kategorii tzw. soft law źródeł prawa międzynarodowego, nie mają one bowiem mocy prawnie wiążącej w państwach członkowskich. W praktyce natomiast oba te akty odgrywają doniosłą rolę, ponieważ w sprawach dotyczących prawników zawisłych przed Trybunałem w Strasbourgu bardzo często swoje rozstrzygnięcie Trybunał opierał właśnie na normach zawartych w obu tych aktach.
Zalecenia Komitetu Ministrów jako pierwszą wskazują zasadę niezależności w wykonywaniu profesji prawnika. Państwa członkowskie powinny podjąć wszystkie konieczne środki, aby respektować, chronić oraz promować zasadę niezależności przy wykonywaniu zawodu prawnika bez żadnych dyskryminacji i niedozwolonych ingerencji ze strony państwa. Prawnicy nie mogą doznawać lub obawiać się sankcji administracyjnych, ekonomicznych lub też innego rodzaju sankcji za czynności powzięte przy wykonywaniu zawodowych obowiązków zgodnie ze standardami profesjonalnymi i etycznymi.
Trybunał wielokrotnie podkreślał, że dzięki specjalnemu statusowi prawnicy zajmują centralną pozycję w wymiarze sprawiedliwości – w charakterze pośredników pomiędzy społeczeństwem, a sądami. Z pozycji prawnika-pośrednika wypływa również prawo do swobodnego wyrażania opinii, w tym prawo do komentowania funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości, jednak ich krytyka nie może przekroczyć pewnych granic. Prawnik musi wziąć pod rozwagę konieczność zachowania właściwych proporcji pomiędzy różnymi wartościami, jak interes swojego klienta, powinność zachowania się wobec instytucji państwowych ale również uwzględnić godność zawodu prawnika.