Zatrudnienie pracowników przy zamówieniach publicznych

Do ustawy–Prawo zamówień publicznych nowelą z 22 czerwca 2016 r. wprowadzono art. 29 ust. 3a. Zobowiązał on zamawiających, by egzekwowali od wykonawców bądź podwykonawców zatrudnianie na podstawie umowy o pracę osób realizujących zamówienie, jeżeli wykonują swoje czynności w sposób określony w art. 22 § 1 kodeksu pracy. Celem, który przyświecał ustawodawcy, było odejście od praktyki zawierania z pracownikami umów cywilnoprawnych, gdy nie uzasadniał tego charakter pracy (tzw. umowy śmieciowe).

Aktualizacja: 26.08.2018 15:02 Publikacja: 26.08.2018 08:35

Zatrudnienie pracowników przy zamówieniach publicznych

Foto: 123RF

Pracownik musi się zgodzić

Najwięcej problemów sprawił jednak zamawiającym artykuł mówiący o sposobie dokumentowania przez wykonawcę zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (art. 36 ust. 2 pkt 8a lit a). Pozostawiona przez ustawodawcę pozorna swoboda dokumentowania ograniczona jest bowiem przez inne akty prawne, przede wszystkim przez ustawę o ochronie danych osobowych. Należy podkreślić, że dokumenty zbierane przez wykonawcę nie są dokumentami potwierdzającymi spełnienie warunków udziału w postępowaniu, a co za tym idzie, nie mogą być żądane np. na etapie oceny oferty.

Brakuje przy tym podstawy prawnej do udostępnienia zamawiającemu dokumentów zawierających m.in. dane osobowe zatrudnionych na umowę o pracę do realizacji konkretnego zamówienia publicznego, w szczególności zawartych umów o pracę. Do dokonania takiej czynności niezbędna jest bowiem zgoda każdego z pracowników. Tymczasem zgodnie ze stanowiskiem generalnego inspektora danych osobowych (obecnie prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych) zgoda może być uznana za podstawę prawną, tylko jeśli została wyrażona dobrowolnie. Trudno mówić o takiej dobrowolności w relacji „pracodawca – pracownik". Może bowiem dochodzić do wymuszania takiej zgody.

Bez podawania nazwisk

Urząd Zamówień Publicznych w swojej opinii potwierdził powyższe zastrzeżenia. Sprecyzował zatem, że zamawiający mogą żądać od wykonawców „zanonimizowanych umów o pracę, oświadczenia wykonawcy lub podwykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących określone czynności, zaświadczeń właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu zatrudnienia na podstawie umów o pracę określających liczbę odprowadzonych składek lub zanonimizowanych dowodów potwierdzających zgłoszenie przez pracodawcę pracowników do ZUS".

Ustawa w tej materii nie daje więc zamawiającemu wskazówek, czego może żądać od wykonawcy (należy podkreślić, że zamawiający musieli czekać na wytyczne Urzędu Zamówień Publicznych). Nakłada również na niego obowiązek oceny, czy przy wykonywaniu danego zamówienia obowiązkowe jest zatrudnienie pracowników na podstawie umowy o pracę. Jest to o tyle kłopotliwe, gdyż to on – jako dysponent środków publicznych –będzie odpowiadał za naruszenie przepisów ustawy, jeżeli np. nieprawidłowo postawi wymóg zatrudnienia przez wykonawców pracowników na podstawie umowy o pracę (czym naruszy de facto zasadę równego traktowania).

Wskazywać sposoby

Aby zamówienia publiczne mogły jeszcze bardziej niż dotychczas aktywizować rynek pracy, muszą być zamówieniami społecznie odpowiedzialnymi. Decyzję ustawodawcy, który wprowadził do ustawy art. 29 ust. 3a, należy uznać za krok w dobrą stronę. Planowana na 2020 r. nowa ustawa o zamówieniach publicznych powinna jednak w tej materii nie tyle nakładać nowe obowiązki, ile w sposób niebudzący wątpliwości wskazywać na zakres wymaganych dokumentów i oświadczeń potwierdzających zatrudnienie pracowników, których można wymagać od wykonawcy, mając na względzie przepisy o ochronie danych osobowych. ?

Marek Tenerowicz jest głównym specjalistą w Wydziale Zamówień Publicznych Biura RPO

Mateusz Saczywko jest naczelnikiemWydziału Zamówień Publicznych Biura RPO

Pracownik musi się zgodzić

Najwięcej problemów sprawił jednak zamawiającym artykuł mówiący o sposobie dokumentowania przez wykonawcę zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (art. 36 ust. 2 pkt 8a lit a). Pozostawiona przez ustawodawcę pozorna swoboda dokumentowania ograniczona jest bowiem przez inne akty prawne, przede wszystkim przez ustawę o ochronie danych osobowych. Należy podkreślić, że dokumenty zbierane przez wykonawcę nie są dokumentami potwierdzającymi spełnienie warunków udziału w postępowaniu, a co za tym idzie, nie mogą być żądane np. na etapie oceny oferty.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Sławomir Paruch, Michał Włodarczyk: Wartości firmy vs. przekonania pracowników
Opinie Prawne
Łukasz Guza: Ulotny urok kasowego PIT
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Krzywizna banana nie przeszkodziła integracji europejskiej
Opinie Prawne
Paweł Litwiński: Prywatność musi zacząć być szanowana
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Składka zdrowotna, czyli paliwo wyborcze
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił