Z godnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175840]ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2571 ze zm[/link].; dalej ustawa) minister właściwy do spraw transportu (minister) po przeprowadzeniu przetargu, który w jego imieniu prowadzi generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad (GDDKiA), zawiera z wybraną spółką umowę o budowę i eksploatację albo samą eksploatację autostrady. Spółka ta jest zobowiązana do wybudowania i eksploatacji albo samej eksploatacji autostrady jako autostrady płatnej, a następnie, po upływie ustalonego terminu, do jej zwrotu na rzecz GDDKiA. W razie zawarcia umowy o eksploatację spółka przejmuje od GDDKiA istniejącą autostradę i jest odpowiedzialna za jej utrzymanie. Jednym z podstawowych praw i obowiązków spółki jest pobór opłat za przejazd autostradą. Ponadto do jej obowiązków należy przebudowa, remonty i ochrona autostrady wraz z nawierzchnią drogową i obiektami mostowymi w jej pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu związanymi z jej funkcjonowaniem.
[srodtytul]Dwa modele[/srodtytul]
Pobór opłat za przejazd autostradą jest uregulowany w ustawie, przepisach wykonawczych do niej oraz poszczególnych umowach zawartych między spółkami „koncesyjnymi” a ministrem z udziałem GDDKiA.
Opłaty są pobierane przez spółkę i stanowią jej przychód (art. 37a i 37b ustawy). W takim wypadku spółka pokrywa ze zgromadzonych w ten sposób środków koszty eksploatacji i utrzymania autostrady oraz koszty finansowe związane z kredytem zaciągniętym na realizację inwestycji.
Następnie, zgodnie z ustaloną w umowie formułą obliczeniową, dokonuje się podziału pozostałych przychodów między spółkę a Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). Taki model określany jest jako tzw. profit sharing (podział zysków) między partnerem prywatnym (spółką) a stroną publiczną. Umowa może także przewidywać, że opłaty za przejazd stanowią przychód KFD (art. 37d ust. 4). Wtedy spółka otrzymuje uzgodnioną kwotę wynagrodzenia, która jest pochodną ilości pojazdów korzystających z autostrady w danym okresie i sumy uiszczonych przez nie opłat. Taki model oparty jest na tzw. opłacie za dostępność drogi (availability payment).