Współdziałanie organów wykonujących administrację publiczną to instytucja funkcjonująca od dawna. Jej celem, najkrócej rzecz ujmując, jest zapewnienie wszechstronnej analizy sprawy przez wyspecjalizowane organy w ramach ich właściwości rzeczowej i miejscowej.
[srodtytul]Kodeksowe zasady[/srodtytul]
Ogólne zasady procedury współdziałania organów określają przepisy art. 106 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2000/DU2000Nr%2098poz1071.asp]Kodeksu postępowania administracyjnego[/link]. W paragrafie 3 znajdujemy wskazanie niezwłocznego, nie później niż w terminie dwóch tygodni, przedstawienia stanowiska przez organ, do którego się zwrócono, chyba że przepis prawa (tzw. szczególny) przewiduje inny termin. Skutkiem niedotrzymania tak określonego terminu może być, przewidziane w paragrafie 6, odpowiednie stosowanie przepisów art. 36 – 38 k.p.a., tj. zażalenie na niezałatwienie sprawy.
Ewentualne wdrożenie takiego trybu dyscyplinowania organów obowiązanych do zajęcia stanowiska może (poza ustaleniem lub pociągnięciem do odpowiedzialności pracownika winnego zaniedbań) co najwyżej doprowadzić do wyznaczenia dodatkowego terminu zajęcia wymaganego prawem stanowiska. Zarówno bowiem dyrektywa niezwłocznego przedstawienia stanowiska, jak i dwutygodniowy termin, wynikające z art. 106 § 3 k.p.a., mają walor jedynie instrukcyjny. W praktyce nader często powoduje to wydłużenie procedury dochodzenia do finalnego rozstrzygnięcia.
[b]Organ, do którego się zwrócono o współdziałanie, ma dwa tygodnie na zajęcie stanowiska.[/b]