Mariusz Cieślik: Franciszek spotyka Coelho

Prawda leży pośrodku, każdy jest bohaterem, wszyscy jesteśmy winni. Jest taki rodzaj wypowiedzi, który budzi szczególny sprzeciw każdego rozsądnego człowieka obdarzonego elementarnym zmysłem etycznym.

Publikacja: 14.04.2022 23:03

Mariusz Cieślik: Franciszek spotyka Coelho

Foto: AFP

Otóż prawda zawsze leży tam, gdzie leży i uśrednić się nie da. Nie wszyscy jesteśmy bohaterami. Są nimi tylko ci ludzie, którzy podejmują heroiczne czyny z własnej woli, a nie jako część obowiązków zawodowych. Dlatego np. strażak niosący ludziom pomoc wykonuje po prostu swoją pracę. No chyba że naraża życie, kiedy nie musi tego robić.

A już z pewnością nie wszyscy jesteśmy winni i nie każdego można powitać oliwną gałązką. Takie stwierdzenia są z ducha antychrześcijańskie, bo nawet jeśli czasem powinniśmy nadstawić drugi policzek, to nie możemy podkładać głowy pod topór. A już szczególnie głowy, która nie należy do nas. Stąd wzięła się, akceptowana przez Kościół od stuleci, koncepcja wojny sprawiedliwej, służącej obronie.

Tak, dobrze się państwo domyślili, chodzi mi o zachowanie papieża Franciszka. I nawet już nie o jego, godną ubolewania, wypowiedź na temat wojny w Ukrainie, której jakoby „wszyscy jesteśmy winni”. Jeszcze większy, przynajmniej w sensie estetycznym, sprzeciw musi budzić inny pomysł. Taki mianowicie, aby w czasie dzisiejszej drogi krzyżowej w rzymskim Koloseum krzyż niosły wspólnie rodziny: rosyjska i ukraińska. Taka idea świadczy o absolutnym zagubieniu głowy Kościoła.

Czytaj więcej

Papież Franciszek pisze o wojnie. "Wszyscy jesteśmy winni!"

Nie odmawiam papieżowi dobrych intencji, ale wyobraźmy sobie, że Pius XII coś podobnego proponuje w środku II wojny światowej rodzinie niemieckiej i, powiedzmy, polskiej (bo pomysł, że mogłoby to dotyczyć Żydów, nawet przez pióro mi nie przechodzi). W trakcie ludobójczej wojny taki gest zostanie zrozumiany wyłącznie jako zrównywanie ofiar i katów. Wojna musi się zakończyć, po niej przyjdzie czas na uczciwy żal za grzechy i dopiero w dłuższej perspektywie na wybaczenie. Ale mogą go udzielić tylko ofiary i ich rodziny. Nie trzeba być doktorem Kościoła, żeby to rozumieć.

To skąd pomysł Franciszka? Z kultury masowej, której istotą jest zacieranie różnic. Także tych etycznych. Proces ten nazywany jest homogenizacją. To właśnie popkultura promuje hasła w stylu każdy jest bohaterem czy wszyscy są winni. Papież powinien być jednak mądrzejszy niż Paulo Coelho, najsłynniejszy grafoman świata, który w związku z wojną w Ukrainie zmartwił się rusofobią. I zapewniam, że nie był to przypadek.

Otóż prawda zawsze leży tam, gdzie leży i uśrednić się nie da. Nie wszyscy jesteśmy bohaterami. Są nimi tylko ci ludzie, którzy podejmują heroiczne czyny z własnej woli, a nie jako część obowiązków zawodowych. Dlatego np. strażak niosący ludziom pomoc wykonuje po prostu swoją pracę. No chyba że naraża życie, kiedy nie musi tego robić.

A już z pewnością nie wszyscy jesteśmy winni i nie każdego można powitać oliwną gałązką. Takie stwierdzenia są z ducha antychrześcijańskie, bo nawet jeśli czasem powinniśmy nadstawić drugi policzek, to nie możemy podkładać głowy pod topór. A już szczególnie głowy, która nie należy do nas. Stąd wzięła się, akceptowana przez Kościół od stuleci, koncepcja wojny sprawiedliwej, służącej obronie.

Opinie polityczno - społeczne
Jędrzej Bielecki: Czy Polska będzie hamulcowym akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej?
Opinie polityczno - społeczne
Stefan Szczepłek: Jak odleciał Michał Probierz, którego skromność nie uwiera
Opinie polityczno - społeczne
Udana ściema Donalda Tuska. Wyborcy nie chcą realizacji 100 konkretów
Opinie polityczno - społeczne
Michał Szułdrzyński: Przeszukanie u Zbigniewa Ziobry i liderów Suwerennej Polski. Koniec bezkarności
Opinie polityczno - społeczne
Aleksander Hall: Jak odbudować naszą wspólnotę