Prof. Michał Kleiber: W internecie warto być sceptycznym

Identyfikacja fałszywych wiadomości jest trudna ze względu na ich liczbę i coraz bardziej perfidnie przemyślaną naturę – pisze były prezes PAN.

Aktualizacja: 13.04.2017 22:18 Publikacja: 12.04.2017 20:02

Prof. Michał Kleiber: W internecie warto być sceptycznym

Foto: Fotolia.com

Papież Franciszek oficjalnie poparł kandydaturę Trumpa w amerykańskich wyborach. Stacjonujący na Litwie amerykańscy żołnierze zgwałcili 14-letnią dziewczynkę. Unia Europejska w swoim regulacyjnym zapale próbuje ustalać narodowość lepionych ze śniegu bałwanów. I tak dalej, bez końca.

Wszystkie te informacje są oczywiście fałszywe, stanowią jednak często fragmenty precyzyjnie zaplanowanych kampanii dezinformacyjnych. Mimo iż ich złośliwość i niewiarygodność wydaje się dla wielu z nas łatwa do rozpoznania, sprawa jest bardzo poważna – na Facebooku 20 najpopularniejszych fałszywych wiadomości odnotowało w ostatnich miesiącach znacznie więcej kliknięć od 20 najpopularniejszych wiadomości prawdziwych! I część internautów z pewnością w te konfabulacje wierzy. Nie dziwi więc, że w Brukseli powstał zespół pod nazwą East Stratcom z zadaniem śledzenia rozpowszechniającej się plagi internetowych fałszerstw. Słowo „east" w nazwie nie jest przypadkiem, bowiem spośród zidentyfikowanych na wstępie ponad 2,5 tys. zmyślonych informacji większość pochodziła z Rosji. Stany Zjednoczone badają rolę wpływu obcych służb na przebieg niedawnych wyborów prezydenckich, a Unia Europejska myśli, jak uchronić się przed tego typu działaniami w obliczu zbliżających się wyborów we Francji czy w Niemczech. Co zrobić, by wrogie manipulacje nie pogłębiły – istniejących i bez tego – unijnych kłopotów?

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie polityczno - społeczne
Marek A. Cichocki: Niemcy – w pogoni za przywództwem w Europie
Opinie polityczno - społeczne
Roman Kuźniar: Vox populi nie jest głosem Bożym
Opinie polityczno - społeczne
Agnieszka Markiewicz: Niebezpieczna wiara w dobrą wolę Iranu
Opinie polityczno - społeczne
Zuzanna Dąbrowska: Zetki nie wierzą we współpracę Nawrockiego i rządu Tuska
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie polityczno - społeczne
Prof. Stanisław Jędrzejewski: Algorytmy, autentyczność, emocje. Jak social media zmieniają logikę polityki