W 2005 r. równolegle Rada Podatkowa PKPP Lewiatan oraz PO przygotowały dwa zbliżone do siebie projekty zmian do ustawy o VAT. Koalicyjny rząd (PiS, LPR, Samoobrona) premiera Kazimierza Marcinkiewicza, opierając się na rozwiązaniach Lewiatana, przygotował własną nowelizację, ale następny rząd tej samej koalicji nie miał na tyle determinacji, by ją przeprowadzić przez Sejm.
Nie pozostaje więc nic innego, jak dokonać tego, na co czekają przedsiębiorcy, czyli znowelizować ustawę o VAT w najbliższym roku. Propozycje od lat są znane i dyskutowane. Zmiany te powinny realizować trzy zasadnicze postulaty. Koszty stosowania przepisów o podatku od towarów i usług powinny być możliwie niskie dla podatników.
Przepisy dyrektyw europejskich w zakresie VAT dają podstawy do wprowadzenia w prawie krajowym wielu nowoczesnych instytucji odpowiadających potrzebom obrotu gospodarczego. Rada Podatkowa PKPP Lewiatan wielokrotnie zwracała uwagę na niewykorzystane przez projektodawców szanse, które dawały przepisy VI dyrektywy VAT, a dają obecnie przepisy dyrektywy 2006/112/WE.
System podatkowy możemy uznać za konkurencyjny, jeżeli zachęca do lokowania przedsięwzięć gospodarczych w danym kraju, a także skłania kontrahentów zagranicznych do nawiązywania kontaktów handlowych z przedsiębiorcami z danego kraju.
Jesteśmy jednym z ostatnich krajów w regionie, który nie wprowadził np. instytucji odroczonego podatku importowego (postponed accounting) czy składów konsygnacyjnych – call-off stock. Pierwsza wyżej wskazana regulacja może przyczynić się do wygenerowania większego ruchu granicznego na polskiej granicy celnej. Druga, ułatwiać lokowanie dużych przedsięwzięć w Polsce, wymagających organizowania produkcji opierającej się na sprowadzanych komponentach. Przykłady można by mnożyć.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków związanych z ewidencją, wystawianiem faktur, korekt faktur oraz prawem do odliczenia tworzą nadmierne obciążenia administracyjne dla przedsiębiorców, powodując nieuzasadnioną ekonomicznie konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów stosowania przepisów podatkowych. Należy uporządkować oraz radykalnie uprościć kwestie związane z obowiązkami dokumentacyjnymi, np. przez przyznanie podatnikom prawa do obniżenia podatku należnego w okresie co najmniej roku od dnia otrzymania faktury.Wspólnotowy system VAT opiera się na zasadzie neutralności tego podatku dla podatników. Podatek ten efektywnie nie obciąża podatnika i nie wpływa na jego płynność finansową, bowiem całość podatku przerzucana jest na finalnego konsumenta. Krajowe przepisy o zasadach odliczania podatku naliczonego oraz zakazy odliczeń powodują, że neutralność podatku VAT w Polsce doznaje istotnych ograniczeń.