Pracownicy w centrum uwagi firmy

Nowa rzeczywistość postawiła przed pracodawcami nowe wyzwania. Jak na nie odpowiadają?

Publikacja: 29.05.2020 10:00

Według ekspertów, w najbliższym czasie w biurach będą widoczne efekty konieczności zachowania dystan

Według ekspertów, w najbliższym czasie w biurach będą widoczne efekty konieczności zachowania dystansu społecznego s

Foto: shutterstock

Parterem debaty jest Standard Chartered

Powszechna dziś, mimo stopniowych powrotów do biur, praca z domu, bez tradycyjnych kontaktów społecznych, wydaje się dla większości z nas nienaturalna. Organizacje działające w sektorze opartym na ludziach stanęły dziś przed podwójnym wyzwaniem. Bo w nich to kapitał ludzki jest wartością podstawową dla działalności – nie ma maszyn, hal produkcyjnych czy surowców.

O tym, jak wygląda dziś ich praca, rozmawiali eksperci podczas debaty „Jak pracodawcy z sektorów opartych na ludziach stawiają czoła wyzwaniom związanym z pandemią?", zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą".

Ludzie to najważniejsze z aktywów organizacji

Jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów tego typu jest branża centrów usług, w której pracuje ponad 300 tys. osób zatrudnionych przez ponad 900 firm, w tym globalne centrum usług banku Standard Chartered.

– Ludzie są najważniejszym aktywem firm w naszym sektorze. Jego siłą napędową są pracownicy i ich umiejętności w obsłudze naszych klientów oraz partnerów biznesowych – powiedziała Rowena Everson, dyrektor zarządzająca (CEO), Standard Chartered GBS Poland. Dodała, że bank zatrudnia w Polsce obecnie ponad 630 osób. – Ich wiedza i doświadczenie są podstawą naszego działania. Nasz model biznesowy opiera się na przygotowywanych przez nich ekspertyzach, które wykorzystujemy do zarządzania ryzykiem i rozwoju biznesu banku w różnych częściach świata – mówiła.

Jak podkreśliła Rowena Everson, o zlokalizowaniu centrum usług banku właśnie w Polsce przesądziła dostępność wysoko wykwalifikowanych specjalistów na lokalnym rynku pracy.

– Interesujące będzie obserwowanie, jak zmiany wywołane obecną sytuacją wpłyną na oczekiwania ludzi i potrzeby firm w zakresie przestrzeni biurowych, czy znajdą odzwierciedlenie w decyzjach dotyczących rozwoju modeli biznesowych – wskazała Rowena Everson.

Paweł Panczyj, Strategy & Business Development Director, ABSL, podkreślił, że w obecnej sytuacji pracy zdalnej ważne jest, aby pozostać w kontakcie z pracownikami.

– Potrzebują oni teraz poczucia, że nadal są w firmie, należą do jej kultury korporacyjnej lub po prostu są częścią zespołu, z którym wcześniej spędzali bardzo dużo czasu. To poczucie przynależności, które buduje zaangażowanie pracowników, jest jednym z najważniejszych aspektów obecnej sytuacji, które widzimy – mówił Paweł Panczyj.

Jak dodał, różne scenariusze przewidują różny poziom fizycznej obecności pracowników w firmach. Budowanie zaangażowania i identyfikacji z firmą będzie jednym z najważniejszych aspektów, które trzeba brać pod uwagę, planując działanie na nadchodzący rok lub dwa lata.

Współpraca dla bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo pracowników jest dla pracodawców kluczowe, w pandemicznych warunkach nabrało szczególnego znaczenia.

– Nasze priorytety od początku tej sytuacji są jasne: zapewnienie bezpieczeństwa pracowników oraz kontynuacja wsparcia dla naszych klientów i interesariuszy. Bardzo uważnie monitorujemy rządowe zalecenia i wytyczne służb sanitarnych, aby mieć pewność, że reagujemy właściwie – zaznaczyła Anna Jarczewska, dyrektor ds. HR, Standard Chartered GBS Poland.

Jak mówiła, odbywa się to na kilku poziomach: od niemal natychmiastowego umożliwienia pracy zdalnej w domu i dostarczenia narzędzi do tego, poprzez zapewnienie w biurach środków do dezynfekcji i zachowania odpowiednich odległości między stanowiskami pracy, po udogodnienia związane z elastycznym czasem pracy, tak by ułatwić np. rodzicom opiekę nad dziećmi, które zostały w domu itp.

– Pracowaliśmy bardzo blisko z naszymi partnerami – dostawcami różnego rodzaju usług, by zapewnić pracownikom odpowiednie wsparcie i możliwość korzystania z benefitów w tych szczególnych warunkach – wyjaśniła. – Zmieniliśmy sposób pracy, ale nie zmieniliśmy celów biznesowych i rozwojowych. Co miesiąc do naszego warszawskiego zespołu dołącza 20–30 nowych osób, którym zapewniamy pełne wsparcie, zarówno informacyjne, jak i sprzętowe, by płynnie włączali się do organizacji – podkreśliła Anna Jarczewska. Jak mówiła, firma zawiesiła spotkania osobiste, ale za to rozwinęła ofertę zdalnych spotkań i szkoleń online.

Biura po nowemu

Do aspektów bezpieczeństwa w pracy biurowej nawiązała Karolina Dobrowolska, starszy konsultant, dział reprezentacji najemcy, CBRE.

– Głównym trendem w ostatnich latach było zmniejszanie roli przypisanego stanowiska pracy na rzecz przestrzeni umożliwiających kreatywną pracę dla różnej wielkości zespołów. Covid-19 zatrzymał ten trend. Obecnie między ludźmi musi być zachowany dystans, a każde stanowisko po użyciu musi zostać zdezynfekowane – mówiła.

Jak wskazała, w związku z dystansowaniem społecznym w najbliższym czasie zaobserwujemy mniejsze zasiedlenie powierzchni biurowej. – Widzimy jednak, że ludziom brakuje granicy między życiem prywatnym a zawodowym, wygodnych warunków do pracy, spotkań ze współpracownikami i przepływu informacji. Dobrze przygotowane biuro zdecydowanie zwiększa naszą efektywność i niezmiennie jest elementem pozwalającym przyciągnąć z rynku i utrzymać najlepszych specjalistów – powiedziała.

Ekspertka w dłuższej perspektywie nie spodziewa się, aby znaczenie biur zmalało.

– Choć wiele firm utrzyma zwiększoną elastyczność co do wyboru miejsca pracy, wrócimy do standardu pracy z biura w podobnym wymiarze co przed pandemią. Na długo zostaną z nami podwyższone kwestie higieniczne i zwiększony dystans między biurkami i w powierzchniach pracy zespołowej, co w opozycji do większej akceptacji dla pracy zdalnej podtrzyma lub nieznacznie wpłynie na zmniejszenie zapotrzebowania firm na powierzchnię biurową – podkreśliła Karolina Dobrowolska.

Przejście z dnia na dzień na pracę zdalną dla wielu firm było wyzwaniem. Rowena Everson opowiedziała o tym, jak do tego zagadnienia podeszło polskie biuro Standard Chartered. Ze względu na globalny zasięg bank działa m.in. w Azji, więc można było sięgnąć po tamtejsze doświadczenia. Cała organizacja z wyprzedzeniem podjęła wiele kroków, m.in. wstrzymane zostały międzynarodowe podróże służbowe. – A gdy przyszło już do samej pracy zdalnej, na nasz plus zadziałało to, że mamy nowe rozwiązania technologiczne. Wyposażyliśmy pracowników w laptopy, dzięki czemu byli i są bardzo mobilni. A ponieważ ciągle zatrudniamy nowe osoby i na bieżąco zamawiamy sprzęt, jak np. monitory, mogliśmy dodatkowo doposażyć pracowników pracujących z domu – powiedziała Rowena Everson.

Podkreśliła, że najważniejszy był bardzo dobry plan. – Jest wiele powiedzeń o planach. Jedno z najbardziej znanych mówi: „Gdy ruszasz na bitwę, upewnij się, że masz plan. Ale bądź gotów do jego zmiany już po pierwszym wystrzale". I takie właśnie było nasze podejście. Mieliśmy dwa plany. Jeden dotyczył zarządzania kryzysowego, a drugi kontynuowania działalności. Oba ramowo określają zasady działania i zakładają szybką reakcję – podkreśliła Rowena Everson.

Technologie z pomocą

O wyzwaniach technologicznych mówił z kolei Tomasz Rudolf, prezes The Heart. Najważniejszym było zaadaptowanie działalności do nowych warunków w sposób bezpieczny dla firmy i jej klientów. Rozwiązaniem jest przeniesienie np. sprzedaży do sieci, także w przypadku ubezpieczeń czy samochodów. – Wiele z tych rozwiązań było już na świecie, wprowadzili je cyfrowi pionierzy, startupy. Wiele firm ten kierunek uwzględniało już wcześniej w swoich strategiach. A obecnie wiele korporacji działa w modelu hybrydowym: online i offline – powiedział Tomasz Rudolf. – Natomiast patrząc od wewnątrz firmy, technologia może wiele zmienić i budować wysokowydajną kulturę pracy, w której nie ma konieczności przebywania w biurze.

O aspektach prawnych mówił natomiast Piotr Rawski, partner zarządzający, Baker McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy. – Część z nich jest nowa, ale część jest znana. Musimy więc sobie zadać trzy pytania. Po pierwsze, w jaki sposób dotąd zarządzaliśmy swoimi działaniami, po drugie – działaniami zespołu, a po trzecie – czy twój zespół był wcześniej prowadzony zdalnie. To określa, jakie są wyzwania i w jaki sposób podejść do zarządzania zespołem – wskazał Piotr Rawski. Dodał, że z punktu widzenia prawa musimy pamiętać, że praca zdalna i telepraca to nie to samo.

A jak przyjęliśmy zmianę w otoczeniu i przeniesienie całej aktywności do domu? – Sama praca zdalna oczywiście była praktykowana już wcześniej. Z badań wynika, że ludzie cenią sobie w niej elastyczność czasową i brak przywiązania do konkretnego miejsca. Ta elastyczność pozwala na połączenie pracy z innymi obowiązkami, np. opieką nad dzieckiem, ale też może pozwalać na bardziej harmonijny styl życia, na przykład żeby w ciągu dnia wyjść do parku czy lasu – mówiła dr Marzena Rusanowska, psycholog, psychoterapeuta i naukowiec. – Warto też zwrócić uwagę, że dla wielu osób praca poza biurem może być wyzwaniem ze względu na izolację społeczną. Dlatego pracodawcy i menedżerowie powinni zadbać o spotkania, podczas których ludzie widzą się nawzajem, jak np. wideorozmowa – powiedziała.

Uczestnicy dyskusji podkreślali, że ważne jest, aby pracodawcy znali sytuację pracowników i pomagali im w dostosowaniu do niej trybu pracy, stosując elastyczne podejście.

- Parterem debaty jest Standard Chartered

Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne