Nawet w kryzysie można się rozwijać

Krakowska firma Integer.pl - największa na rynku niezależna grupa pocztowa, właściciel m.in. sieci Paczkomatów 24/7 i operator finansowy podała w ubiegłym tygodniu wyniki za trzeci kwartał

Publikacja: 22.11.2010 13:48

Zysk netto grupy w porównaniu do analogicznego okresu rok temu wzrósł o 139,3 proc. do 5,15 mln zł. Skonsolidowane przychody grupa zwiększyła o ponad 46,3 proc. (z 34,91 mln zł do 51,08 mln zł). Rentowność netto wyniosła 10,08 proc.

O wynikach finansowych, planach biznesowych i procesie z Pocztą Polską z Rafałem Brzoską, prezesem grupy Integer.pl, rozmawia Aneta Stabryła.

[b]AS:[/b] Grupa Integer.pl ma bardzo dobre wyniki po trzecim kwartale. Dzięki czemu udało się osiągnąć takie rezultaty?

[b]RB:[/b] Wyniki rzeczywiście są bardzo dobre i przede wszystkim zgodne z naszymi oczekiwaniami i oczekiwaniami rynku. Konsekwentnie realizujemy strategię - po pierwsze dywersyfikacji usług, a po drugie, pozyskiwania nowych, lojalnych klientów. I to się udaje, jak widać po wynikach sprzedaży. Przykładem sukcesu są Paczkomaty 24/7, które już w czwartym kwartale osiągną rentowność i będą miały wpływ na pozytywne wyniki w kolejnych kwartałach.

[b]AS:[/b] Wspomniał Pan o zwiększeniu liczby klientów. Czy mimo spadającej liczby przesyłek i usługi Przesyłka Aglomeracja Poczty Polskiej, która - jak twierdzi jej kierownictwo - odbiera Wam część klientów biznesowych, zauważacie wzrost ich liczby?

[b]RB: [/b]W przeciwieństwie do Poczty Polskiej my publikujemy wyniki co kwartał, więc trudno mi odnieść się do informacji kierownictwa Poczty. Patrząc przez pryzmat naszych osiągnięć finansowych, niewątpliwie Przesyłka Aglomeracja jest usługą, która narusza zasady konkurencji i wpływa na naszą sprzedaż. Gdyby tej usługi nie było nasze wyniki byłyby jeszcze lepsze.

[b]AS: [/b]O ile?

[b]RB: [/b]Co najmniej o 20-30 proc.

[b]AS:[/b] Co do Przesyłki Aglomeracja, Ogólnopolski Związek Niepublicznych Operatorów Pocztowych, do którego należy InPost, spółka wchodząca w skład Integer.pl, planuje protestować między innymi wśród parlamentarzystów, przeciwko nie płaceniu przez Pocztę podatku VAT od tej usługi. Dlaczego Poczta powinna płacić VAT?

[b]RB:[/b] Od usług umownych VAT powinien być płacony, a Poczta postępuje obecnie niezgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który już rozstrzygał kwestie VAT-u w sprawie TNT Post przeciwko Royal Mail. Jeśli Poczta Polska twierdzi, że "Przesyłka Aglomeracja" jest usługą umowną, to pytanie do Poczty Polskiej: dlaczego nie płaci podatku VAT.

[b]AS:[/b] Wracając do usługi Paczkomaty 24/7, planujecie Państwo wejście z maszynami do odbioru paczek do krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Kiedy to nastąpi i jakie to będą kraje w pierwszej kolejności?

[b]RB: [/b]Myślę, że jeszcze przed końcem roku pozytywnie zaskoczymy rynek.

[b]AS:[/b] Co to oznacza? Do jakich krajów wejdzieciez paczkomatami do nadawania i odbierania przesyłek? [b]RB:[/b] Interesuje nas 9 krajów Europy Środkowo-Wschodniej a do końca roku poinformujemy jeszcze o pozytywnym zdarzeniu związanym z ekspansją zagraniczną.

[b]AS:[/b] A jakie są wyniki Waszego biznesu roznoszenia druków bezadresowych na Ukrainie?

[b]RB:[/b] Po bardzo słabym 2009 r., w trakcie którego budowaliśmy oddziały i sieć agencyjną, teraz, w 2010 r., widać tego efekty. Każda wchodząca na Ukrainę sieć handlowa, rozpoczyna swoją działalność odwspółpracy z Integer.pl.Na rynek ukraiński wchodzi właśnie sieć Leroy Merlin, otwiera pierwszy megamarket w Kijowie i tam Integer.pl zapewnia jej pełne wsparcie w zakresie roznoszenia druków bezadresowych. To pokazuje, że wybór Ukrainy, mimo, że ten rynek dopiero budzi się po dwuletnim kryzysie, był wyborem bardzo dobrym. Kolejną usługą, którą tam właśnie wdrożymy będą Paczkomaty 24/7.

[b]AS:[/b] Rynek listów kurczy się o nawet 10 proc. rocznie. Jak radzicie sobie z tą sytuacją?

[b]RB:[/b] Nasz przykład pokazuje, że na kurczącym się rynku też można się rozwijać. Mimo malejącego rynku listów, nasze zyski rosną i marże też.

[b]AS:[/b] Ile wynoszą obecnie Wasze marże?

[b]RB:[/b] Marża skonsolidowana netto sięga obecnie ok. 9 proc., czyli przekroczyliśmy poziom, który nas biznesowo satysfakcjonuje. Zawsze powtarzam, że jeśli na każdej grupie usług będziemy mieli co najmniej 8 proc. marży to jest to dobry kierunek rozwoju.

[b]AS:[/b] Planujecie wprowadzić nowe usługi. Na czym będą polegały i kiedy pojawią się na rynku?

[b]RB:[/b] InFlavo, czyli projekt social shoppingowy już ruszył. Pierwszy duży sklep na Facebooku z wykorzystaniem naszej platformy uruchomił Vobis. Po miesiącu istnienia projektu, już ponad sto sklepów uruchomiło swoje sklepy na tym portalu społecznościowym, a proces zakupowy i sprzedażowy obsługiwany jest przez naszą aplikację. Na końcu tego procesu jest Paczkomat 24/7, bo te wszystkie aktywności robimy po to, by generować jak największą liczbę przesyłek do Paczkomatów 24/7.

Jeśli chodzi o MVNO, czyli operatora wirtualnego, to właśnie startuje komercyjnie ciekawa usługa oferowana przez InMobile. Tę spółkę N-mobile traktujemy jako platformę do tworzenia własnego brandu, jak również do rozwoju direct marketingu mobilnego w oparciu o takie platformy, jak choćby platforma MOVA w sieci Carrefour. To bardzo ważny dla nas kierunek rozwoju, bo niebawem za pośrednictwem należących do nas platform zaoferujemy prawdziwe zakupy mobilne z wykorzystaniem aplikacji social shopping. Będziemy pierwszym podmiotem, który zaoferuje w komórce tego typu usługę na rynku.

Planujemy między innymi udostępnienie naszym klientom bezpłatnego dostępu do Internetu, a po uruchomieniu na kartach sim usługi social shopping, wybieranie produktów, możliwość zapłaty oraz wysyłki paczką do paczkomatu.

[b]AS:[/b] Poczta Polska grozi, że pozwie Pana za słowa, że usługę "Przesyłka Aglomeracja" Poczta finansuje z usług powszechnych. Może dojść do takiego procesu?

[b]RB:[/b] Nigdy czegoś takiego nie powiedziałem i jeśli Poczta ma na myśli zdanie zamieszczone w jednej z gazet, to zostało ono wyrwane z kontekstu. W szerszym kontekście Cały przekaz, który teraz powtarzam, brzmiał: Jeśli Poczta Polska ma usługę umowną i jej nie vatuje, to mamy do czynienia z jej uprzywilejowaną pozycją. VAT powinien być odprowadzany do budżetu państwa, a skoro w tym wypadku nie jest, to możemy mówić o nieuprawnionej pomocy publicznej. Dziennikarz sam nazwał to dotacją, ale panie prezesie Poczty Polskiej: jak inaczej nazwać pomoc w postaci zwolnienia z VAT?

Zysk netto grupy w porównaniu do analogicznego okresu rok temu wzrósł o 139,3 proc. do 5,15 mln zł. Skonsolidowane przychody grupa zwiększyła o ponad 46,3 proc. (z 34,91 mln zł do 51,08 mln zł). Rentowność netto wyniosła 10,08 proc.

O wynikach finansowych, planach biznesowych i procesie z Pocztą Polską z Rafałem Brzoską, prezesem grupy Integer.pl, rozmawia Aneta Stabryła.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Bałowie synchronizują sieci z Europą. Koniec zależności od Rosji
Opinie Ekonomiczne
Gordon Gekko zaciera ręce, czyli stary bożek wielkiego biznesu powraca
Opinie Ekonomiczne
Sankcje: deklaracje nie wystarczą, UE musi działać skuteczniej
Opinie Ekonomiczne
Cezary Stypułkowski: W poszukiwaniu właściwego poziomu stóp procentowych
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Słodko-gorzkie skutki transformacji