Wolą wydać miliony na wprowadzenie na nasz rynek swoich uznanych na świecie brandów, niż rozwijać markę znaną tylko w kraju nad Wisłą. W tym roku na naszej liście zabrakło przede wszystkim Ery, Tak-Tak i Lucas Banku. To efekt globalizacji. Moglibyśmy go uniknąć, gdyby polski rynek był tak duży, aby w centralach wielkich międzynarodowych korporacji opłacało się utrzymywać ekspertów tylko dla naszych marek. Być może kiedyś będzie to możliwe – gdy Polacy będą zwracać większą uwagę na to, co kupują, gdy marki będą niosły dla nich jakąś informację o jakości i cenie, jakieś odwołanie do patriotyzmu.

Dziś nawet krajowe firmy często wolą nadawać swoim produktom obco brzmiące nazwy, bo dla wielu rodaków jest to lepsza rekomendacja niż swojskie brzmienie.

Nadal też wiele firm nie docenia znaczenia dbałości o własną markę. Być może dlatego, że w polskich warunkach nie przynosi ona często tak dużych zysków jak na dużo bardziej konkurencyjnych zachodnich rynkach. To się na pewno zmieni. Wierzymy w to i dlatego od ośmiu lat prowadzimy wraz z ekspertami Acropolis Advisory Ranking Najcenniejszych Polskich Marek. W tym roku po raz pierwszy postanowiliśmy go wzbogacić o konkurs Młoda Marka Sukcesu. Chcemy nagrodzić marki, które zostały w ostatnich latach stworzone z myślą o naszym rynku, nie boją się polskiego pochodzenia. Mamy nadzieję, że laur w tym konkursie pomoże zwycięzcy w dalszej ekspansji. Dzięki ufundowanej przez PKO BP nagrodzie nasz laureat dostanie wsparcie w postaci profesjonalnej kampanii reklamowej.

Mamy też nadzieję, że nasz ranking i konkurs przyczynią się do dalszego zwiększania zainteresowania polskimi markami, że będziemy dumni z ich osiągnięć, a w przyszłości – z ich zagranicznej ekspansji.