Nowe przepisy i niesprzyjające warunki gospodarcze sprawiają, że – paradoksalnie – mimo ograniczenia poziomu inwestycji i ilości zaciąganych kredytów, samorządy mają problemy ze spełnieniem wymogów wskaźników zadłużenia na wymaganym poziomie. Pod koniec 2012 roku problem ten dotyczył już ok. 300 samorządów, a kolejne kilkaset spełniło je przy małym marginesie swobody. Konsolidacja zadłużenia stała się niezbędnym elementem optymalizacji finansów samorządów.
Wpływ na gospodarkę
Inwestycje samorządów silnie przyczyniły się do utrzymania relatywnie wysokiego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce w latach 2009–2011. W 2012 roku aktywność samorządów osłabła do 11 proc. udziału w inwestycjach ogółem w Polsce. A w 2013 roku przewidywane są jeszcze słabsze rezultaty. Doskonale widać korelację niższej aktywności inwestycyjnej samorządów z silnym osłabieniem wzrostu gospodarczego w Polsce w 2012 roku oraz przewidywanym dalszym spowolnieniem w 2013 roku.
Jedna z przyczyn osłabienia aktywności samorządów to wprowadzenie nowych przepisów dotyczących limitów zadłużania się samorządów (w szczególności art. 243 ustawy o finansach publicznych). Nowe wskaźniki zadłużenia samorządów opierają się na zdolności generowania nadwyżki bieżących dochodów nad wydatkami. Wypracowana w ten sposób nadwyżka operacyjna ma przewyższać koszty obsługi i kwoty należnych spłat kredytów. W efekcie koszt obsługi i spłat kredytów determinują więc w dużym stopniu działalność samorządów. Mimo iż nowy wskaźnik będzie obowiązywał od 1 stycznia 2014 roku, Wieloletnie Prognozy Finansowe sporządzane już teraz, muszą uwzględniać nowe przepisy.
Część samorządów ma napięty poziom nowych wskaźników zadłużenia, wobec tego rodzi się pytanie, jak poradzą sobie w sytuacji spadku dochodów podatkowych, która doprowadziła do konieczności nowelizacji budżetu przez ministra finansów. Nowelizacja budżetu państwa nie przekłada się wprost na zmiany w budżetach samorządów, ale ujawniła niższe od planów dochody w zakresie podatków. Wpływy z podatku PIT rosną w tempie 4,8 proc. wobec planowanych 6,2 proc. Wpływy z CIT zanotowały 15-proc. spadek wobec planowanego wzrostu o 11 proc. Wpływ tych zmian na dochody jednostek samorządu terytorialnego może wynieść ok. 1,2 mld zł po stronie CIT oraz 1,1 mld zł z tytułu PIT.
W tej sytuacji będzie przyrastać liczba samorządów mających trudności z utrzymaniem wskaźnika zadłużenia. Zgodnie z szacunkami problem dotyczy wprost ok. 300 samorządów. Kolejne kilkaset spełnia wymogi, ale przy małym marginesie swobody.