Media Markt idzie do mniejszych miast

Bieżący rok dla sprzedawców elektroniki zapowiada się znacznie lepiej niż ubiegły – uważa prezes Media Saturn Holding, właściciela sieci Media Markt oraz Saturn.

Publikacja: 20.01.2015 05:27

Media Markt idzie do mniejszych miast

Foto: MSHP

Rz: W jakich nastrojach sprzedawcy elektroniki kończą 2014 r.? Za dobrze raczej nie było, koniunktura w handlu ciągle kuleje.

To był dla rynku elektroniki użytkowej rok trudny, szczególnie w pierwszej połowie, głównie z powodu mierzenia się z wysoką bazą sprzedaży telewizorów z roku 2013 (wynikającego jeszcze z ówczesnego procesu cyfryzacji), jak również pod względem nieustannej walki cenowej między poszczególnymi graczami.

Spodziewam się dalszej konsolidacji rynku. Podmioty wyspecjalizowane w jednym z kanałów (offline lub online)będą integrować się z innymi w celu wykreowania prawdziwie wielokanałowych sieci sprzedaży. My ten element mamy już za sobą, gdyż działamy z sukcesem w większości kanałów sprzedaży – sklepy, platformy mobilne, telesprzedaż, jesteśmy obecni także w segmencie online – poprzez naszą siostrzaną spółkę redcoon.pl.

A jak będą się zachowywać poszczególne grupy produktowe?

Oprócz wspomnianych wcześniej telewizorów, które przechodziły regres sprzedażowy, szczególnie warto zwrócić uwagę na segment smartfonów, których sprzedaż nie dość, że dynamicznie rośnie, to jeszcze szybko i zdecydowanie przesuwa się od operatorów komórkowych w stronę sklepów z elektroniką.  Udział tych ostatnich w łącznej sprzedaży w tej kategorii na rynku elektroniki użytkowej wzrósł w ciągu roku o blisko 20 proc.

Jesteśmy zdecydowanym liderem tej kategorii, oferując najszerszy asortyment, wraz z możliwością finansowania zakupów ratami czy poprzez podpisanie umowy na mobilny internet lub umowy abonamentowej z operatorem. Dodatkowo oferujemy cały wachlarz usług dodatkowych, takich jak transfer danych ze starego urządzenia na nowe, zabezpieczenie telefonu szybą ochronną czy ubezpieczenie od kradzieży bądź uszkodzenia, co zdarza się dość często. Wreszcie oferujemy szeroki wachlarz praktycznych i modnych akcesoriów. To wszystko sprawia, że nasza oferta jest zdecydowanie najbardziej kompleksowa i atrakcyjna na rynku.

Co z kolejnymi sklepami? Podobno planujecie wejście w mniejsze formaty sklepów.

Realizujemy konsekwentnie naszą strategię rozwoju wielokanałowego. W obszarze tradycyjnej  sprzedaży otworzyliśmy wiosną dwa nowe sklepy sieci Saturn, w nowych dla tej sieci miastach – Gdyni i Lublinie. Kontynuujemy rozwój naszego nowego formatu poświęconego technologiom mobilnym, czyli Saturn Connect, którego nowy, drugi już salon otworzyliśmy w grudniu w krakowskiej Bonarce. Uruchomiliśmy także w Katowicach testowo salon Samsung Saturn Store, gdzie nasi specjalnie przeszkoleni doradcy pomagają klientom w kompleksowym wyposażeniu domu czy mieszkania w produkty tej firmy, uzupełnione o możliwość skorzystania z szerokiego portfolio naszych usług.

Jakie jest miejsce e-sklepu w tej strategii?

W obszarze online rozwijamy się bardzo dynamicznie i zgodnie z naszymi założeniami. Utrzymujemy szeroką ofertę ok. 100 tys. produktów. Udostępniliśmy dla kupujących u nas możliwość założenia konta, które oferuje szereg ułatwień, a także dają możliwość skorzystania z atrakcyjnych promocji. Zainteresowanie jest ogromne.

Uruchomiliśmy też outlet, w którym łowcy okazji mogą poszukać wyjątkowych ofert. Zarówno sprzedaż, jak i liczba aktywnych klientów korzystających u nas z możliwości zakupów online rośnie z każdym miesiącem i jesteśmy z tego bardzo zadowoleni.

Sprzedaż elektroniki to trudny rynek, a z roku na rok jest coraz gorzej. Ekspansja w takich warunkach ma sens?

W ramach nowej globalnej strategii grupy Media Saturn nazwanej „Back to Attack", w roku 2015 przyspieszymy tempo naszej ekspansji. Chcemy ułatwić klientom dostęp do naszych marketów i fizycznie być bliżej nich. W związku z tym zamierzamy otworzyć sześć nowych sklepów Media Markt już w pierwszej połowie roku, z czego większość z nich będzie w średniej wielkości miastach, gdzie jeszcze nie jesteśmy obecni, takich jak Elbląg, Jelenia Góra, Inowrocław, Skarżysko-Kamienna czy Kutno.

W części z tych lokalizacji będziemy testować nowy format dedykowany do mniejszych miast, w ramach którego oferować będziemy najnowocześniejszy na rynku pełen zakres asortymentowy oraz pełen wachlarz usług dodatkowych. Sklepy te będą znakomitym rozwiązaniem dla klientów zamawiających online, a pragnących dla własnej wygody odebrać towar osobiście w markecie. Chcemy, żeby te sklepy były technologicznym centrum dla danej okolicy. Kontynuujemy ekspansję formatu Saturn Connect – chcielibyśmy otworzyć kilka sklepów w roku 2015.

Będziemy intensywnie rozwijać inne kanały sprzedaży i komunikacji. Stale udoskonalamy nasze sklepy internetowe, koncentrując się na poprawie tzw. user experience, czyli wygody poruszania się po naszych e-sklepach. Poszerzymy jeszcze bardziej dostępny asortyment, przede wszystkim w obszarze dużego AGD oraz akcesoriów do smartfonów i tabletów. Pracujemy nad kolejnymi udogodnieniami dla naszych zarejestrowanych klientów, tak aby na bieżąco wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom i wręcz wyprzedzać ich potrzeby. Zmodyfikujemy naszą platformę na urządzenia mobilne, czyniąc zakupy poprzez ten kanał znacznie łatwiejszymi. Generalnie planujemy osiągnąć dwucyfrowy udział w sprzedaży przy użyciu cyfrowych kanałów sprzedaży.

Nie możemy także zapominać o komunikacji przede wszystkim z naszymi młodszymi klientami, np. poprzez media społecznościowe. Będziemy rozwijać nasze profile facebookowe, a także przyglądać się innym możliwościom budowania relacji w internecie.

Jakie są prognozy odnośnie do sprzedaży w 2015 r.?

Oczekujemy, że 2015 rok będzie dla nas dobry. Liczymy na kilkuprocentowy wzrost całego rynku, napędzany przez dalszy rozwój nowych technologii w obszarze RTV, dzięki  upowszechnieniu technologii OLED czy rozwiązań mobilnych z racji niskiego nasycenia rynku  smartfonami w Polsce w porównaniu z Europą Zachodnią.

Poprawa na rynku mieszkaniowym m.in. za sprawą programu „Mieszkanie dla młodych" oraz postępujący trend stawiania na energooszczędność powinny wspierać sprzedaż produktów AGD. Nie zapominajmy także o mniejszych, ale dynamicznie rosnących nowych kategoriach, takich jak kamery akcji, drony czy chociażby samojezdne odkurzacze.

CV

Marcin Rosati jest prezesem zarządu Media Saturn Holding Polska od  maja 2014 r. W ostatnich latach zajmował stanowisko członka zarządu odpowiedzialnego za zakupy, a w spółce pracuje już od dziewięciu lat. Wcześniej w Samsung Electronics Polska i Philips Polska. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Czy warto deregulować?
Opinie Ekonomiczne
Robert Gwiazdowski: Wybory prezydenckie w KGHM
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Qui pro quo, czyli awantura o składkę
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku