Reklama

Krubski: Lody a sprawa polska

Piszący o polskiej gospodarce, a szerzej o Polakach w ogólności, zwykle stawiają kilka poważnych, powtarzających się zarzutów.

Publikacja: 05.09.2014 08:31

Krzysztof Krubski

Krzysztof Krubski

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Red

Pierwszy z nich: mamy kłopot z wyjściem z naszym produktami poza kraj. Nawet jeśli coś robimy dobrze i nowocześnie, nie potrafimy do tego przekonać innych nacji. Nieprawda – polskie lody liżą w Chinach.

Kolejny zarzut: nie potrafimy być nowocześni, tylko odtwarzamy to, co inni wymyślili. Nieprawda – słyszał ktoś na świecie o lodach z hyćki*? A my takie właśnie robimy.

Trudno nam przekuć na wyroby i usługi nawet dobre pomysły, jakie przychodzą do polskiej głowy. No i pudło: z tej właśnie głowy się wzięły w naszych lodziarniach wyroby o smaku słonego karmelu.

Małpujemy to, co nam świat podrzuca i zachwycamy się każdą stamtąd nowinką – to już bardziej o Polakach niż o gospodarce. I znów pudło – współwłaścicielka jednej z najbardziej znanych marek polskich lodów twierdzi, że nie smakują jej niektóre podpatrzone za granicą nowości: lody kukurydziane i groszkowe.

Lubimy tylko te piosenki, które już dobrze znamy. Żeby obalić ten mit, wystarczy jeden przykład – polubiliśmy lody z buraków.

Reklama
Reklama

Zarzuci ktoś, że za duże zadęcie z tytułem tego tekstu. To jak miał na nazwisko ten Adam, co tak pisał najpierw o Litwie i Ostrej Bramie, a potem:

„Ale tymczasem wielki serwis barwę zmienił
I odarty ze śniegu już się zazielenił,
Bo lekka, ciepłem letnim powoli rozgrzana
Roztopiła się lodu cukrowego piana
I dno odkryła, dotąd zatajone oku"

Może jednak buduję zamki na lodach... Ale idzie jesień, potem zaraz zima. Może trochę postoją?

*hyćka to sok z kwiatów czarnego bzu

Pierwszy z nich: mamy kłopot z wyjściem z naszym produktami poza kraj. Nawet jeśli coś robimy dobrze i nowocześnie, nie potrafimy do tego przekonać innych nacji. Nieprawda – polskie lody liżą w Chinach.

Kolejny zarzut: nie potrafimy być nowocześni, tylko odtwarzamy to, co inni wymyślili. Nieprawda – słyszał ktoś na świecie o lodach z hyćki*? A my takie właśnie robimy.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Polska prezydencja ożywiła aktywność polskiego biznesu w Brukseli
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Błędowski: Migracja w USA – mity i fakty
Opinie Ekonomiczne
Prof. Karpa: Starcie USA–Chiny: ideologia czy technologia? No i co z tą Europą?
Opinie Ekonomiczne
Minister środowiska Tajwanu: Nasz udział w transformacji klimatycznej
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama