Reklama

Handel słabo notowany

Jak na branżę, która rocznie sprzedaje tylko żywność za ponad 200 mld zł, jej giełdowa reprezentacja jest wyjątkowo mizerna.

Publikacja: 05.12.2016 19:49

Piotr Mazurkiewicz

Piotr Mazurkiewicz

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek

Niewielkie są szanse na zmianę tej sytuacji, bo o ile generalnie prawo jest w Polsce nieprzewidywalne, o tyle handel ma dodatkowo na horyzoncie kilka wyjątkowo niekorzystnych rozwiązań.

Tymczasem do wejścia na giełdę szykuje się sieć supermarketów Dino, która jest przykładem udanej strategii rozwoju w jednym regionie i stopniowego wchodzenia do kolejnych. Pokazuje również, że nawet na tak mocno konkurencyjnym rynku, jak sprzedaż detaliczna żywności, można znaleźć niszę.

Pytanie, czy uwierzą w to inwestorzy. Handel znany jest z pracy na minimalnych marżach, wynoszących średnio 2–3 proc. Trudno więc liczyć na kokosy (choć oczywiście są firmy, które wykazują lepsze wyniki). Nieprzypadkowo z czołówki największych firm handlowych notowany jest tylko hurtowy Eurocash. Detaliści mają skromną reprezentację.

Przy założeniu, że Dino takie wyniki pokaże, czy będzie to wystarczająca zachęta dla inwestorów, aby akcje kupić? Niskie marże to jedno, a nieprzewidywalne prawo dotykające tej branży – drugie. Nie wiadomo, w jakim kierunku pójdą prace nad kolejną ustawą wprowadzającą podatek obrotowy od sieci handlowych. Obecne dyskutowane są różne warianty podatku liniowego, przekraczającego 1 proc. Dla firm handlowych byłby to ogromny koszt.

Nie wiadomo też, co stanie się z propozycją zamknięcia sklepów w niedzielę. Pomysłodawcy ustawy liczą, że zamknięcie w ten dzień dużych sklepów spowoduje napływ klientów do najmniejszych placówek, które będą mogły pracować normalnie. Tylko czy tak się stanie? Może klienci zrobią większe zakupy w pozostałe dni i tak naprawdę to duże sklepy na zakazie stracą najmniej?

Reklama
Reklama

Pytań jest wiele, a inwestorzy takiej niepewności nie lubią. Dlatego przymierzające się do parkietu spółki handlowe będą miały podwójnie twardy orzech do zgryzienia.

Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Co polscy politycy wiedzą o gospodarce i dlaczego jest to groźne
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: Dylematy finansowania zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Używane, tanio oddam. O co chodzi z amerykańskimi transporterami Stryker?
Opinie Ekonomiczne
Prof. Chłoń-Domińczak: Dlaczego ekonomiści rozmawiają o demografii
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Krakowiak: Regulacje nie są lekiem na wszystko
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama