Obowiązująca od 1 lipca ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (DzU nr 112, poz. 654; dalej: ustawa) sankcjonuje podawaną w wątpliwość przez niektóre środowiska możliwość zawierania tzw. umów kontraktowych, tj. umów o udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne. Podstawą ich zawierania jest art. 26 ustawy.
Sama treść umów kontraktowych nie uległa zasadniczej zmianie. Nowością jest szczegółowe określenie ich minimalnej zawartości. Umowa powinna określać m.in. miejsce i godziny udzielania świadczeń zdrowotnych, minimalną liczbę osób udzielających danych świadczeń oraz tryb przekazywania udzielającemu zamówienie informacji o realizacji przyjętego zamówienia.
Charakter umów
Takie sformułowanie jest co najmniej dyskusyjne, ponieważ wszystkie trzy elementy mogą zostać uznane za przesądzające o pracowniczym charakterze umowy zgodnie z art. 22 kodeksu pracy. Przykładowo podanie precyzyjnego czasu udzielania świadczeń zdrowotnych może być uznane za świadczenie pracy w określonym przez szpital lub inny podmiot leczniczy czasie. O ile poza dyskusją pozostaje konieczność wskazania miejsca udzielania świadczeń (szpital, przychodnia, konkretny oddział), o tyle bardzo często konkretne godziny ich udzielania były ustalane przez poszczególne praktyki pielęgniarskie lub lekarskie i zatwierdzane przez osobę koordynującą (pielęgniarkę naczelną, ordynatora). Ta samodzielność w ustalaniu harmonogramu odróżniała umowy kontraktowe od umów o pracę.
Podobnie zbyt szczegółowe określenie obowiązku przekazywania informacji udzielającemu zamówienie może zostać ocenione jako świadczenie pracy w warunkach podporządkowania. Tymczasem zasady wykonywania zawodu pielęgniarki oraz lekarza są określone w przepisach odrębnych, w związku z czym niezależnie od tego, czy pielęgniarka lub lekarz pracują na podstawie umowy o pracę czy na kontrakcie, związani są tymi samymi zasadami wykonywania zawodu. Dlatego te dodatkowe obowiązki wydają się zbędne.
Jak można przypuszczać, obowiązek określenia przez udzielającego zamówienie minimalnej liczby osób realizujących danego rodzaju świadczenia (art. 27 ust. 4 pkt 3) miał na celu zapewnienie odpowiedniej obsady w danej jednostce czy oddziale. Ale dlaczego takie zobowiązanie ma być określone w dwustronnej umowie między przyjmującym i udzielającym zamówienie? Czy zmiana minimalnej liczby osób będzie się wiązała z koniecznością zmiany umowy o udzielenie zamówienia? Nie można zapominać, że na zmianę umowy kontraktowej zawsze muszą wyrazić zgodę obie strony (w przeciwieństwie do umowy o pracę, która wprowadza choćby instytucję wypowiedzenia zmieniającego). Dość wspomnieć, że obowiązek zapewnienia odpowiedniej obsady pielęgniarskiej i lekarskiej spoczywa na kierowniku samodzielnego publicznego zoz, w związku z czym nie ma potrzeby wprowadzania tego typu mechanizmów w umowach dwustronnych.