Na co najczęściej skarżą się pacjenci

Rzecznik Praw Pacjenta podsumował swoją działalność w 2021 r. w zakresie zgłoszeń pacjentów i rozpatrywanych spraw. W kolejnym roku pandemii, a także Roku Bezpieczeństwa Pacjenta Biuro Rzecznika zarejestrowało ponad 141 tys. spraw.

Publikacja: 21.03.2022 17:51

Na co najczęściej skarżą się pacjenci

Foto: Adobe Stock

dgk

Pacjenci chętnie korzystali z Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590. Konsultanci z Biura Rzecznika odebrali tą drogą ponad 110 tys. sygnałów. Udzielali dzwoniącym informacji o sposobie postępowania w przypadku konkretnych problemów oraz przyjmowali zgłoszenia dotyczące naruszeń praw pacjenta. Pacjenci szukali też na infolinii rzetelnych informacji o aktualnych wytycznych epidemicznych czy zmianach w organizacji pracy placówek opieki zdrowotnej.

Pomoc lekarska z przeszkodami

Najwięcej zgłoszeń dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej, leczenia szpitalnego, a także Narodowego Programu Szczepień. Spośród praw pacjenta, najwięcej zastrzeżeń budziła realizacja prawa do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną (ponad 22 tys. zgłoszeń), a także prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (niespełna 17 tys. zgłoszeń).

W zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (28 tys. 994 zgłoszenia) najczęstsze zgłoszenia dotyczyły:

- braku kontaktu z rejestracją - telefonicznego, mailowego, osobistego;

- odmowy rejestracji na wizytę; uzyskania informacji nt. szczepień przeciwko COVID-19 w placówkach poz;

- odmowy wizyty osobistej czy zastrzeżeń do leczenia.

Zgłoszenia dot. ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (12 tys. 491 zgłoszeń) dotyczyły:

- długiego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego;

- braku kontaktu z rejestracją;

- zastrzeżeń do leczenia;

- odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej.

Czytaj więcej

Pozycja pacjenta w polskim systemie ochrony zdrowia

W zakresie lecznictwa szpitalnego (13 tys. 548 zgłoszeń) pacjenci:

- zgłaszali brak należytej informacji o diagnostyce lub leczeniu

- kwestionowali czynności wypisu ze szpitala;

- skarżyli się na odmowę obecności osoby bliskiej oraz braku kontaktu z osobą bliską wynikający z organizacji pracy placówki.

Duża część telefonów dotyczyła Narodowego Programu Szczepień. Pacjenci najczęściej poszukiwali informacji o procesie szczepień przeciw COVID-19 i związanych z tym procedurach.

1200 naruszeń praw pacjenta

W roku 2021 Rzecznik wszczął ponad 1,8 tys. postępowań wyjaśniających. Wydał 1,5 tys. rozstrzygnięć. W ponad 1,2 tys. przypadkach stwierdził naruszenie praw pacjenta. Przeszło 1,1 tys. spraw, w których zapadły rozstrzygnięcia, dotyczyło prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych.

Rozstrzygnięcia Rzecznika w 2021 r. dotyczyły m.in. praktyk wstrzykiwania pacjentom preparatu Aquafilling Bodyline do powiększania piersi, odmowy pomocy ze strony personelu szpitala mimo poważnych dolegliwości bólowych u pacjenta, pozostawienia fragmentu łańcucha od piły w ciele pacjenta, błędów diagnostycznych i niezapewnienia pacjentce właściwych badań, co skutkowało koniecznością pilnej operacji, a także niepodjęcia natychmiastowych działań zmierzających do pilnego zakończenia ciąży, co skutkowało śmiercią pacjentki.

Wlewy witaminowe bez sensu

W 2021 r. Rzecznik wszczął 182 postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów (dla porównania, w 2020 r. Rzecznik wszczął 132 takie postępowania). Pośród nich 142 dotyczyły prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymogom aktualnej wiedzy medycznej lub prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością. Rzecznik wydał 199 decyzji dotyczących stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. W 121 przypadkach Rzecznik uznał praktyki za naruszające zbiorowe prawa pacjentów.

Sprawy i rozstrzygnięcia dotyczyły między innymi stosowania u pacjentów tzw. wlewów witaminowych bez uzasadnienia medycznego i wykonania właściwych badań diagnostycznych; bezpieczeństwa pacjentów podczas epidemii COVID-19, w tym stosowania niewłaściwych procedur, braku tlenu dla pacjentów chorych na COVID-19, nieprawidłowości przy wypisie ze szpitala pacjentów z podejrzeniem COVID-19; bezpieczeństwa pacjentek w ciąży, separowania matek od dzieci; udzielania świadczeń zdrowotnych w warunkach nieodpowiadających wymogom sanitarnym; obciążania lekarzy kosztami wykonanych badań przez placówki medyczne, co mogło spowodować, że ze względu na obawy o poniesienie kosztów, pacjentom nie byłyby zlecane konieczne badania.

Rzecznik jak prokurator

Rzecznik może skorzystać z uprawnienia do żądania wszczęcia lub brania udziału w toczących się postępowaniach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta na prawach przysługujących prokuratorowi. W 2021 r. Rzecznik podjął 36 nowych spraw cywilnych. W jednej ze spraw, dotyczącej pozostawienia w jamie brzusznej pacjenta metalowej szpatułki, Sąd Apelacyjny w Rzeszowie podwyższył kwotę zadośćuczynienia, przyznając rację Rzecznikowi.

Ochrona zdrowia
Lipcowe podwyżki dla pracowników ochrony zdrowia. AOTMiT zaczyna szacować koszty
Ochrona zdrowia
Alternatywa dla sanatorium? Pacjent musi więcej zapłacić, ale wybiera czas i miejsce
Ochrona zdrowia
Wybierasz się do sanatorium? Od 1 maja zapłacisz więcej. Jak wygląda cennik?
Ochrona zdrowia
Szanse i wyzwania w leczeniu raka płuca
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Ochrona zdrowia
Konsultant krajowa w dziedzinie położnictwa i ginekologii nt. aborcji w Oleśnicy
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne