Lot z gwarancją bezpieczeństwa

Dzięki lepszemu wyszkoleniu załóg i udoskonalonym konstrukcjom samolotów ofiar wypadków lotniczych jest coraz mniej. Wodowanie samolotu w Nowym Jorku jest tego jednym z wielu dowodów.

Aktualizacja: 18.01.2009 19:40 Publikacja: 18.01.2009 00:02

Lot z gwarancją bezpieczeństwa

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

– To, co się wydarzyło, bardziej podnosi na duchu, niż przeraża – mówi o czwartkowym wodowaniu na rzece Hudson airbusa linii US Airways prof. Arnold Barnett z Massachusetts Institute of Technology. – Wszelkiego rodzaju wypadki zdarzają się coraz rzadziej, a rejestrowana przez nas liczba ofiar śmiertelnych spada – podkreślił w rozmowie z agencją AP.

Na pokładzie airbusa było 155 osób. Dzięki wzorowej reakcji pilota na uszkodzenie silnika udało się sprowadzić samolot bezpiecznie na powierzchnię rzeki. Wszyscy pasażerowie przeżyli. Samolot wystartował z lotniska La Guardia i leciał do Charlotte. Prawdopodobnie przyczyną awarii było stado ptaków – zwierzęta mogły zostać wciągnięte do silnika. – To jedno z najbardziej niezwykłych wodowań w historii awiacji – podkreśla prof. Barnett.

Prof. Barnett zajmuje się statystyką wypadków lotniczych. Podobnie jak inni zapytani przez AP eksperci uważa, że zmniejszenie liczby ofiar wypadków to zasługa lepszego wyszkolenia pilotów oraz mocniejszej konstrukcji samolotów. – To, co mnie zdumiewa w tej katastrofie, to fakt, że wszystkim pasażerom udało się wydostać z samolotu i przeżyć – mówi Eric Doten z Embry-Riddle Aeronautical University i były pracownik Federal Aviation Administration (FAA). – Poprawiło się wszystko. Od procesu budowy samolotu po poziom wyszkolenia załóg. To dlatego katastrof jest mniej, a te, które już się wydarzą, powodują mniej ofiar – uważa David Castelveter ze stowarzyszenia Air Transport Association.

Wszyscy podkreślają, że w ostatnich wypadkach nikt nie zginął. I przytaczają przykłady: czwartkowe wodowanie w Nowym Jorku, samolot Continental Airlines, który miesiąc temu ujechał z pasa w Denver i stanął w płomieniach, Boeing 777 linii British Airways, któremu skończył się pas w Londynie. I wreszcie odrzutowiec linii Quantas, na pokładzie którego wybuchła instalacja z tlenem. Eksplozja wybiła dziurę wielkości samochodu. Ale pilotowi udało się bezpiecznie wylądować.

Przez ostatnich siedem lat w wypadkach lotniczych w USA życie straciło tylko ok. 100 pasażerów. Ostatnia poważniejsza katastrofa miała miejsce w Lexington w 2006 roku. Wtedy śmierć poniosło 49 pasażerów.

– Siedzenia są mocniejsze i sprzęt jest nowocześniejszy, ale kluczem jest zachowanie załogi – uważa Bill Waldock z Embry-Riddle Aeronautical University. – Ludzie zapominają często, że stewardesy i stewardzi są na pokładzie po to, aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. Jego zdaniem w Nowym Jorku i w Denver właśnie szybka ewakuacja pozwoliła uniknąć ofiar.

Jak uważa Corey Caldwell z Association of Flight Attendants, korzystnie na bezpieczeństwo pasażerów wpływa wiek stewardes i stewardów. Od 11 września 2001 roku liczba nowych osób zatrudnionych na tych stanowiskach znacząco spadła, zaś przeciętny wiek stewardes się podniósł. A ponieważ osoby takie muszą przechodzić coroczne szkolenie, ich doświadczenie i umiejętności są obecnie bardzo wysokie.

– To, co się wydarzyło, bardziej podnosi na duchu, niż przeraża – mówi o czwartkowym wodowaniu na rzece Hudson airbusa linii US Airways prof. Arnold Barnett z Massachusetts Institute of Technology. – Wszelkiego rodzaju wypadki zdarzają się coraz rzadziej, a rejestrowana przez nas liczba ofiar śmiertelnych spada – podkreślił w rozmowie z agencją AP.

Na pokładzie airbusa było 155 osób. Dzięki wzorowej reakcji pilota na uszkodzenie silnika udało się sprowadzić samolot bezpiecznie na powierzchnię rzeki. Wszyscy pasażerowie przeżyli. Samolot wystartował z lotniska La Guardia i leciał do Charlotte. Prawdopodobnie przyczyną awarii było stado ptaków – zwierzęta mogły zostać wciągnięte do silnika. – To jedno z najbardziej niezwykłych wodowań w historii awiacji – podkreśla prof. Barnett.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska