Lotniskowiec na żyletki - koniec odysei

Lotniskowiec „Clemenceau”, niegdyś chluba francuskiej marynarki, po odysei trwającej 12 lat przestanie istnieć.

Publikacja: 05.02.2009 14:05

Lotniskowiec na żyletki - koniec odysei

Foto: AFP

Brytyjski pełnomorski holownik Anglian Earl dostarczy go z francuskiego portu Brest do Hartlepool w północno-wschodniej Anglii, gdzie zostanie pocięty w tamtejszej stoczni Able UK. Okręt nie nazywa się już tak jak pierwotnie, ostatni rejs odbędzie pod nazwą Q790.

Olbrzymi okręt (266 metrów długości, 51 metrów szerokości, 14 pokładów) został wycofany ze służby 1 października 1997 roku, ale zlikwidowanie go okazało się bardziej skomplikowane, niż przypuszczała francuska marynarka wojenna. Przeszkodę stanowił azbest, którym naszpikowany jest kadłub. Rozbiórki takiego kadłuba może dokonać tylko taka stocznia, która dysponuje odpowiednią technologią i zapewni właściwe warunki ekologiczne robotnikom mającym do czynienia z rakotwórczym azbestem.

Pierwsza próba pocięcia okrętu na przysłowiowe żyletki miała miejsce w 2003 roku. Miało to nastąpić w jednej ze stoczni hiszpańskich. Niestety, został on skierowany do Turcji, gdzie nie ma warunków do unieszkodliwienia ogromnych ilości azbestu. Kontrakt został unieważniony, „Clemenceau” powrócił do Tulonu bazy francuskiej marynarki wojennej.

Druga wyprawa lotniskowca ku ostatecznej zagładzie rozpoczęła się 30 grudnia 2005 roku. Miał dotrzeć do indyjskiego portu Alang. Ale liczne organizacje ekologiczne podniosły ogromną wrzawę, zwracano uwagę, że w indyjskim Alang absolutnie nie ma warunków do demontowania azbestu, w rezultacie konsekwencje dla robotników i dla środowiska będą opłakane. Wówczas wiadomo już było, że kadłub zawiera o wiele więcej niż 45 ton azbestu jak pierwotnie deklarowały władze francuskie.

Ekspertyza dokonana przez firmę Tecnitas wykazała, że z kadłuba, przed jego pocięciem, trzeba usunąć 17,5 kilometrów rur azbestowych, 2,8 kilometrów azbestowych przewodów wentylacyjnych, 2380 metrów kwadratowych różnych ruchomych elementów z tego materiału, 3920 metrów kwadratowych azbestowych płyt izolacyjnych, 7120 m kw. azbestowych płyt podłogowych. Trzeba także usunąć 44 tys. m kw. azbestu powlekającego ściany w różnych pomieszczeniach. Gdy rozpoczynano budową lotniskowca w 1955 roku, azbest służył jako materiał zabezpieczający przed pożarem.

Po wielu perypetiach, interwencjach dyplomatycznych, okręt dwukrotnie okrążył ląd afrykański zanim zacumowano go we francuskim Breście. Teraz jest w drodze do Hartlepool (92 tys. mieszkańców). Tamtejsza stocznia ma duże doświadczenie w likwidacji statków i innych wielkich obiektów, w których znajduje się azbest, na przykład platform wiertniczych.

Brytyjski pełnomorski holownik Anglian Earl dostarczy go z francuskiego portu Brest do Hartlepool w północno-wschodniej Anglii, gdzie zostanie pocięty w tamtejszej stoczni Able UK. Okręt nie nazywa się już tak jak pierwotnie, ostatni rejs odbędzie pod nazwą Q790.

Olbrzymi okręt (266 metrów długości, 51 metrów szerokości, 14 pokładów) został wycofany ze służby 1 października 1997 roku, ale zlikwidowanie go okazało się bardziej skomplikowane, niż przypuszczała francuska marynarka wojenna. Przeszkodę stanowił azbest, którym naszpikowany jest kadłub. Rozbiórki takiego kadłuba może dokonać tylko taka stocznia, która dysponuje odpowiednią technologią i zapewni właściwe warunki ekologiczne robotnikom mającym do czynienia z rakotwórczym azbestem.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji