Zabójczy automat

Pierwszy europejski bezzałogowy samolot bojowy zaprezentowano we Francji

Publikacja: 30.01.2012 23:48

Samolot nEUROn będzie prowadził misje rozpoznawcze i bojowe w przyszłych konfliktach zbrojnych

Samolot nEUROn będzie prowadził misje rozpoznawcze i bojowe w przyszłych konfliktach zbrojnych

Foto: Alenia Aermacchi

Podobnie jak amerykański Sentinel, europejski nEUROn przypomina latające skrzydło. Jest szerokie na 12,5 metra, a długie na 9,5. Masa startowa drona wynosi 6 ton. Prędkość maksymalna ok. 980 km na godzinę. Dron uzbrojony będzie w zdalnie kierowane rakiety do niszczenia celów na ziemi oraz przeciwlotnicze umieszczone w dwóch automatycznych komorach.

Zdalnie sterowany samolot robot przeznaczony będzie głównie do ataków na cele naziemne.

Amerykański RQ-170 Sentinel z powodzeniem wykonywał misje wywiadowcze. W wojnie w Afganistanie Amerykanie polegają w coraz większym stopniu na samolotach bezzałogowych różnej wielkości i przeznaczenia. W przyszłych konfliktach zbrojnych rola uzbrojonych latających robotów będzie rosła.

Loty w połowie roku

Samolot nEUROn jest nie tylko pierwszą bojową maszyną budowaną w krajach europejskich w technologii stealth (trudno wykrywalny), ale też  pierwszym bezzałogowym samolotem bojowym, zbudowanym w kooperacji kilku krajów.

Po pięciu latach prac projektowych Charles Edelstenne, prezes i dyrektor generalny Dassault Aviation, zaprezentował pierwszy prototyp drona. Ten jedyny istniejący egzemplarz tego samolotu posłużył jedynie do prezentacji partnerom biznesowym i przedstawicielom rządów państw biorących udział w projekcie.

W pracach projektowych oprócz Dassaulta wzięli udział specjaliści z firm: Saab ze Szwecji, Alenia Aermacchi z Włoch, EADS-CASA z Hiszpanii, HAI z Grecji i RUAG ze Szwajcarii.

Charles Edelstenne zapowiedział rychłe rozpoczęcie testów silnika. Pierwsze loty mają się rozpocząć w połowie 2012 roku. Loty testowe odbywać się będą w ciągu najbliższych dwóch lat we Francji, w Szwecji i we Włoszech. Sprawdzanie platformy bezzałogowej w przestrzeni powietrznej będzie obejmowało nie tylko zachowanie samolotu w powietrzu w różnych warunkach pogodowych i terenowych, ale także stopień niewidzialności przez radary. Będą testowane także pokładowe systemy uzbrojenia.

Z inicjatywą budowy samolotu wspólnymi siłami kilku firm z różnych krajów wystąpił w 2003 r. minister obrony Francji.

Wspólny  wysiłek

Głównym wykonawcą jest  Dassault Aviation. Firma przygotowała ogólny projekt płatowca, system kontroli lotu i przeprowadziła końcowy montaż. Będzie odpowiedzialna za globalne testy samolotu.

Szwedzki Saab jest odpowiedzialny  za  wyposażenie kadłuba, awionikę, system paliwowy. Alenia Aermacchi  skonstruowała systemem uzbrojenia. Integrację systemów elektronicznych oraz geometrię skrzydeł  opracowała hiszpańska EADS-CASA,  grecka HAI opracowała  silnik  oraz  system łączności, zaś firma RUAG przeprowadziła testy w tunelu aerodynamicznym oraz współpracowała w konstrukcji systemu przenoszenia broni.

Podobnie jak amerykański Sentinel, europejski nEUROn przypomina latające skrzydło. Jest szerokie na 12,5 metra, a długie na 9,5. Masa startowa drona wynosi 6 ton. Prędkość maksymalna ok. 980 km na godzinę. Dron uzbrojony będzie w zdalnie kierowane rakiety do niszczenia celów na ziemi oraz przeciwlotnicze umieszczone w dwóch automatycznych komorach.

Zdalnie sterowany samolot robot przeznaczony będzie głównie do ataków na cele naziemne.

Pozostało 84% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska