Nowa, wspaniała rzeczywistość

Rozmowa z Marcinem Kosmanem, redaktorem naczelnym serwisu Gamezilla.pl

Publikacja: 02.07.2012 02:24

Rz: Rozszerzona rzeczywistość coraz głośniej dobija się do naszych smartfonów. Na czym ta technologia polega?

Marcin Kosman:

Najprościej mówiąc, to połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym. Kamera nagrywa to, co naprawdę się przed nią dzieje, ale na ekranie widzimy już inny świat, właśnie rozszerzony o elementy nierzeczywiste. Nasze ciała, ruchy i decyzje przekładane są bezpośrednio do świata wirtualnego.

Praktycznie każda stacjonarna konsola do gier wykorzystuje już tę technologię. Czym ona się różni na urządzeniach mobilnych?

Jest już kilka gier, które wykorzystując system GPS i kamerę przenoszą grę z mapy komputerowej na realnie istniejące ulice. Jedna z nich pokazuje nam na smarfonie mapę, która przedstawia, gdzie są zombie, przed którymi musimy uciekać. To dość angażujące i może trochę głupie, jakby ktoś nas obserwował, ale nie jest to strzelanie ptakami w świnie...

I to, co się dzieje wokół nas, a co obserwuje kamera, ma wpływ na rozgrywkę?

Na tym właśnie polega urok tych gier. Musimy omijać realnie przechodzących obok nas ludzi i uciekać przed naniesionymi na ekran naszego smartfona przeciwnikami.

Można więc liczyć na to, że młodzież wstanie sprzed komputera i znowu zacznie wychodzić na dwór?

Nowe gry komputerowe rzeczywiście mogą dać bodziec do większej aktywności fizycznej. Trochę absurd, prawda?

Sukces w tych grach zależy od naszej kondycji i siły. Tylko zamiast klasycznego patyka, który udawał kiedyś pistolet, dziś mamy telefon, a trafienia przestają być już tylko umowne, bo na ekranie wszystko widać jak na dłoni.

Gdzie jeszcze, poza grami, wykorzystywana jest technologia rzeczywistości rozszerzonej?

Włączając funkcje kamery na ulicy, możemy np. zobaczyć na ekranie wskazówki, gdzie znajduje się jakaś restauracja albo inne miejsce, które warto odwiedzić. Podobnie lekarze mogą już wspomagać się przy operacjach, a piloci samolotów przy lądowaniach. W nauce rozszerzona rzeczywistość wykorzystywana jest np. w muzeach, gdzie pomaga w zwiedzaniu, bardzo szczegółowo informując nas o dziełach, które oglądamy.

Rz: Rozszerzona rzeczywistość coraz głośniej dobija się do naszych smartfonów. Na czym ta technologia polega?

Marcin Kosman:

Pozostało 94% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska