Gdynia pomoże w powiększeniu powierzchni Księstwa Monako

Stocznia znad Bałtyku pomoże mikroskopijnemu państwu zwiększyć swoje terytorium.

Aktualizacja: 21.09.2016 07:18 Publikacja: 20.09.2016 17:40

Gdynia pomoże w powiększeniu powierzchni Księstwa Monako

Foto: 123RF

Monako położone nad Morzem Śródziemnym w obrębie Riwiery Francuskiej ma zaledwie 2,2 km kw. powierzchni, wśród niezależnych państw mniejszy jest tylko Watykan – 0,44 km kw. Portal Morski poinformował, że jego terytorium zostanie powiększone przy użyciu jednostki pływającej zbudowanej nad Bałtykiem. Chodzi o poszerzenie o sześć hektarów terytorium lądowego Monaco. Całkowita wartość budowy infrastruktury morskiej wyniesie około 1 mld euro.

Cały projekt ma być zrealizowany do 2025 roku, natomiast element z Gdyni będzie gotowy za rok. W projekcie przykłada się najwyższą wagę do ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności (wobec bliskości rezerwatu Larvotto i rafy koralowej Spélugues), a także do respektowania sąsiedztwa i krajobrazu.

Projekt zakłada budowę ekologicznej dzielnicy, na którą składać się będą głównie budynki mieszkalne, budowle użyteczności publicznej, publiczny parking, marina z nabrzeżami dla pieszych, park, promenada nadmorska i zacieniona aleja z roślinnością, przebiegająca wzdłuż Ogrodu Japońskiego.

Przekształcenie skrawka morza w ląd polegać będzie na wypełnieniu kruszywami i materiałem ziemnym obszaru zamkniętego przez wieniec 18 zatopionych kesonów ze zbrojonego betonu, wysokości 26 m każdy o masie 12  tys. ton. Będą one zawierały tzw. komory absorbcyjne do rozpraszania energii fal.

Budowa kesonu do pewnej wysokości będzie się odbywała przy wynurzonym doku. Później betonowanie, czyli budowa kesonu wzwyż, odbywać się będzie przy jednoczesnym stopniowym, odpowiadającym postępowi w budowie, zanurzaniu doku razem z dolną częścią kesonu.

Kesony będą budowane na pokładzie specjalnej jednostki pływającej podobnej do doku pływającego służącego do podnoszenia statków.

Ta właśnie pływająca konstrukcja służąca budowie kesonów ma powstać w gdyńskiej stoczni Crist. Struktura zamówiona w stoczni Crist, zatapiana i podnoszona dzięki systemowi balastowemu tak jak zwykłe pływające doki znajdujące zastosowanie w stoczniach, będzie jednak znacznie krótsza, z wyższymi basztami. Poza pomocniczymi budowlanymi urządzeniami dźwigowymi będzie wyposażona w żurawie – w wysięgniki do podawania betonu oraz w cztery suwnice bramowe do manipulacji wielką ramą z ruchomymi szalunkami.

— Portal Morski, k.k.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji