Monako położone nad Morzem Śródziemnym w obrębie Riwiery Francuskiej ma zaledwie 2,2 km kw. powierzchni, wśród niezależnych państw mniejszy jest tylko Watykan – 0,44 km kw. Portal Morski poinformował, że jego terytorium zostanie powiększone przy użyciu jednostki pływającej zbudowanej nad Bałtykiem. Chodzi o poszerzenie o sześć hektarów terytorium lądowego Monaco. Całkowita wartość budowy infrastruktury morskiej wyniesie około 1 mld euro.
Cały projekt ma być zrealizowany do 2025 roku, natomiast element z Gdyni będzie gotowy za rok. W projekcie przykłada się najwyższą wagę do ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności (wobec bliskości rezerwatu Larvotto i rafy koralowej Spélugues), a także do respektowania sąsiedztwa i krajobrazu.
Projekt zakłada budowę ekologicznej dzielnicy, na którą składać się będą głównie budynki mieszkalne, budowle użyteczności publicznej, publiczny parking, marina z nabrzeżami dla pieszych, park, promenada nadmorska i zacieniona aleja z roślinnością, przebiegająca wzdłuż Ogrodu Japońskiego.
Przekształcenie skrawka morza w ląd polegać będzie na wypełnieniu kruszywami i materiałem ziemnym obszaru zamkniętego przez wieniec 18 zatopionych kesonów ze zbrojonego betonu, wysokości 26 m każdy o masie 12 tys. ton. Będą one zawierały tzw. komory absorbcyjne do rozpraszania energii fal.
Budowa kesonu do pewnej wysokości będzie się odbywała przy wynurzonym doku. Później betonowanie, czyli budowa kesonu wzwyż, odbywać się będzie przy jednoczesnym stopniowym, odpowiadającym postępowi w budowie, zanurzaniu doku razem z dolną częścią kesonu.