Pożegnanie BlackBerry

Kiedyś rządzili rynkiem telefonów dla biznesu. Dziś kończą z produkcją komórek.

Publikacja: 29.09.2016 13:29

Pożegnanie BlackBerry

Foto: Materiały promocyjne

BlackBerry przestanie projektować i produkować własne telefony komórkowe. Firma przegrała z takimi konkurentami jak Apple, Google i Samsung. Szef firmy John Chen poinformował, że odtąd smartfony będzie produkował zewnętrzny dostawca, a BlackBerry zajmie się tylko oprogramowaniem.

- We wrześniu ubiegłego roku powiedziałem, że daje rok na sprawdzenie, czy nowa strategia działa — mówi Chen. — I mamy wrzesień.
W ostatnim kwartale sprzedaż BlackBerry kolejny raz spadła, a produkcja smartfonów nadal jest nieopłacalna. Jednak Chen nie wykluczył, że w przyszłości pojawią się smartfony tej marki — tyle, że produkowane przez chińskie firmy. Być może wrócą również urządzenia z fizyczną klawiaturą.

Kanadyjska firma powstała w 1984 roku — wówczas nazywała się Research In Motion. Przez lata specjalizowała się w produkcji rozwiązań do bezpiecznej komunikacji — najbardziej widocznym elementem oferty RIM były telefony dla biznesu. Pozwalały one m.in. korzystać z szyfrowanej komunikacji elektronicznej (e-maili i komunikatorów), przez co cieszyły się wielkim powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych. Z linii BlackBerry korzystali urzędnicy państwowi i menedżerowie firm. Znakiem rozpoznawczym były niewielkie fizyczne klawiatury w standardowym układzie pozwalające szybko pisać wiadomości tekstowe.

A później, w 2007 roku, przyszedł Steve Jobs i pokazał pierwszego iPhone’a. Choć RIM usiłował się bronić, prezentując m.in. własnego smartfona z dotykowym ekranem, a później tablet, katastrofy nie dało się zatrzymać. Rynkowe udziały spadały, Apple rosło, a co gorsza pojawił się nowy konkurent w postaci Google’a z jego Androidem. W 2012 roku z zarządzania RIM wycofał się założyciel firmy Mike Lazaridis, a funkcję tę niedługo później powierzono Johnowi Chenowi. Zmieniono strategię — sprzęt miał produkować dla firmy Foxconn (który robi to dla połowy innych znanych marek), a inżynierowie dostali polecenie skupienia się na oprogramowaniu. Zmieniono też nazwę z RIM na BlackBerry.

W październiku 2015 roku BlackBerry kolejny raz zmieniło strategię. Szefowie porzucili własny system operacyjny (BB10), a przyjęli Androida. BlackBerry Priv miał rozsuwaną konstrukcję — z „firmową” fizyczną klawiaturą — jednak nie przyjął się na rynku. Kolejną próbą ratowania marki było wprowadzenie do sprzedaży modelu DTEK50 — smartfona średniej klasy produkowanego przez firmę TCL. W rzeczywistości był to Alcatel Idol 4 z Androidem, do którego dołączono oprogramowanie BlackBerry podnoszące poziom zabezpieczeń. Jak się okazało było to za mało, aby wyróżnić się w zalewie chińskich smartfonów.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska