Jak się obronić przed piratami

Ochrona wojskowa na nic się nie zda, jeśli statki nie będą wyposażone w system wykrywania zagrożeń

Aktualizacja: 30.12.2009 12:52 Publikacja: 30.12.2009 00:54

Piraci poddający się Amerykanom

Piraci poddający się Amerykanom

Foto: AFP

Uświadomiło to armatorom wczorajsze porwanie dwóch statków przez piratów w Rogu Afryki. Sposób działania piratów jest prosty. Małymi, szybkimi łodziami motorowymi wyposażonymi w radar i nierzadko urządzenia GPS przemierzają okolice, gdzie spodziewają się natrafić na przepływający w pobliżu statek transportowy. Najczęściej przez kilka dni nie udaje się piratom znaleźć statku albo go dogonić.

[wyimek]Potrzebujemy szybszych i skuteczniejszych metod identyfikacji piratów[/wyimek]

W skład grupy wchodzi zazwyczaj także statek matka, udający łódź rybacką, który służy do uzupełniania paliwa. Kiedy w pobliżu pojawi się statek transportowy, łódź z kilkoma uzbrojonymi (najczęściej w kałasznikowy, pistolety i granaty) bandytami rusza w pościg. Na pokład atakowanego statku piraci dostają się za pomocą drabin i haków. Cały atak trwa zwykle 20 – 30 minut.

[srodtytul]Próba generalna[/srodtytul]

Jeżeli siły wojskowe wyposażone w okręty i śmigłowce patrolujące wody wzdłuż Afryki nie dostrzegą w porę rabusiów i uda im się wejść na pokład, sterroryzowanie załogi nie przedstawia dla nich wielkiego problemu. Kapitan może zdążyć zawiadomić armatora i siły bezpieczeństwa o akcji piratów. Statek ląduje w niewoli, a armator, aby go odzyskać, musi zapłacić miliony dolarów okupu.

Według specjalistów zajmujących się bezpieczeństwem żeglugi najskuteczniejszym sposobem uniknięcia ataku jest wczesne ostrzeganie załóg statków handlowych. Firmy transportowe i ubezpieczeniowe nerwowo szukają możliwości wyposażenia statków handlowych w urządzenia znane z zastosowań wojskowych.

– W ostatnim czasie zjawisko piractwa rzeczywiście nasila się coraz bardziej, a liczba ataków podwoiła się w porównaniu z poprzednim rokiem – powiedział Nick Stoppard, dyrektor działu Solutions Development BAE Systems. – Stało się jasne, że potrzebujemy doskonalszych metod, aby pomóc jednostkom handlowym w identyfikacji piratów i uniknięcia kontaktu, zanim nastąpi atak.

Firma BAE Systems opracowała nowoczesny, elektroniczny układ wczesnego ostrzegania. Jego zadaniem jest zwalczanie plagi piractwa, szerzącego się nie tylko w Rogu Afryki, ale na wszystkich morzach i oceanach. Firma współpracuje z czołowymi armatorami, aby móc w pełni ocenić wymagania, jakie stawiają systemom wczesnego ostrzegania.

W ciągu pierwszego kwartału 2010 r. przewidziane jest przeprowadzenie prób morskich urządzeń. Efektem pracy specjalistów jest opracowanie kilku technologii, które umożliwią załodze statku wykrycie innej jednostki i zidentyfikowanie jej zamiarów z odległości nawet 25 kilometrów – zanim piracki statek stanie się bezpośrednim zagrożeniem. Ta odległość zagwarantuje załodze czas niezbędny do wykonania manewru, który pozwoli uciec, lub ostrzeżenia innych jednostek czy wezwania pomocy.

– Wykorzystaliśmy nasze doświadczenie w dziedzinie bezpieczeństwa, analiz technicznych oraz projektowania i integracji systemów, aby utworzyć układ obrony, zwiększający bezpieczeństwo i zabezpieczenie statku oraz jego załogi – powiedział Nick Stoppard.

[srodtytul]Więcej światła[/srodtytul]

Układ wczesnego ostrzegania wykorzystuje kilka używanych w lotnictwie wojskowym i marynarce wojennej urządzeń. Radar obserwacji powierzchni morza o wysokiej częstotliwości służy do wykrywania małych łodzi z dużej odległości.

W skład systemu wchodzi także panoramiczny system obserwacji złożony z kamer wideo sprzężonych z czujnikami ruchu alarmującymi o zagrożeniu. Planowane jest także zintegrowanie z tym systemem kamer termowizyjnych.

Dodatkowym wyposażeniem gwarantującym bezpieczeństwo będzie pasywny radarowy układ identyfikacji zapewniający wczesne ostrzeganie o podejrzanych jednostkach wyposażonych w radar.

Propozycją poprawy bezpieczeństwa jest także oświetlenie zwiększające prawdopodobieństwo wykrycia w nocy intruzów w pobliżu statku. Może służyć też do odstraszania.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=k.urbanski@rp.pl]k.urbanski@rp.pl[/mail][/i]

[ramka][b]Odstraszanie nie pomaga[/b]

Rosnąca ilość porwań dla okupu w rejonie Zatoki Adeńskiej skłoniła społeczność międzynarodową do podjęcia działań przeciw piractwu morskiemu. Wiele państw wysłało w rejon Afryki Wschodniej swoje okręty wojenne. W akcjach antypirackich uczestniczą m.in. floty Stanów Zjednoczonych, Indii i Rosji. W ubiegłym roku swoje okręty przeciw piratom wysłało NATO. Od grudnia 2008 roku trwa unijna operacja „Atalanta”.

W skład misji europejskiej wchodzi flota powietrzna i morska: 15 okrętów wojennych oraz trzy samoloty z krajów Unii Europejskiej i Norwegii. Wody Oceanu Indyjskiego u wybrzeży Somalii w ramach operacji „Atalanta” patrolują dwie fregaty hiszpańskie, dwie niemieckie, trzy francuskie, jedna grecka, belgijska i norweska. W skład flotylli wchodzą jeszcze francuski okręt podwodny oraz dwie szwedzkie korwety rakietowe i okręt pomocniczy. Siła militarna flotylii, chociaż znaczna, nie jest w stanie odstraszyć piratów. Społeczność międzynarodowa przegrywa ze sprytem, determinacją i brutalnością piratów. [/ramka]

Uświadomiło to armatorom wczorajsze porwanie dwóch statków przez piratów w Rogu Afryki. Sposób działania piratów jest prosty. Małymi, szybkimi łodziami motorowymi wyposażonymi w radar i nierzadko urządzenia GPS przemierzają okolice, gdzie spodziewają się natrafić na przepływający w pobliżu statek transportowy. Najczęściej przez kilka dni nie udaje się piratom znaleźć statku albo go dogonić.

[wyimek]Potrzebujemy szybszych i skuteczniejszych metod identyfikacji piratów[/wyimek]

Pozostało 91% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska