Kto uratuje elektronikę

Trójwymiarowa telewizja oraz tablety z dotykowymi ekranami to przeboje Consumer Electronics Show w Las Vegas

Publikacja: 09.01.2010 01:43

Kto uratuje elektronikę

Foto: Getty Images/AFP

– Nikt z nas nie chce powtórki z 2009 roku – zapowiada Gary Shapiro, prezes Consumer Electronics Association, która organizuje trwającą właśnie w Las Vegas największą na świecie wystawę elektroniki użytkowej. Rynek nowych technologii jeszcze nie podźwignął się po spowolnieniu gospodarczym w ostatnich dwóch latach. Tegoroczna wystawa CES jest jedną z najskromniejszych w historii. Organizatorzy oceniają, że odwiedzi ją w przybliżeniu tylu gości co rok temu – około 110 tys., czyli o 20 proc. mniej w najlepszych latach.

– Nie ma mowy, żeby ten rok był jeszcze gorszy niż ubiegły – mówi Van Baker, analityk z Gartner Research. – Nikt nie liczy na jakieś fajerwerki, ale wierzymy, że będzie dużo lepiej.

[srodtytul]Z Internetem i głębią[/srodtytul]

Producenci elektroniki rozpaczliwie poszukują nowej kategorii gadżetów, która na nowo przyciągnie kupujących. Na rynku urządzeń domowych mają to być telewizory 3D (oferujące złudzenie trójwymiarowego obrazu) oraz z funkcją dostępu do Internetu. To nie nowość – podobne urządzenia pokazywano na CES już przed rokiem. Pierwszymi były m.in. firmy Sony, Panasonic i LG. Wtedy nie wszyscy byli przekonani do trójwymiarowej telewizji. – Przemysł jest w desperacji, robi co może – tłumaczy Van Baker. – Najpierw przekonali nas do płaskich ekranów. Ale trudno będzie namówić ludzi do kolejnych wydatków na telewizję 3D.

Teraz nie ma praktycznie firmy produkującej telewizory, która nie oferowałaby albo zapowiadała sprzętu 3D. – To bardzo trudny rynek, potrzebujemy czegoś, co wystrzeli nas z recesji – przyznaje Elsuke Tsuyuzaki z Panasonica.

Na razie wielkie firmy korzystają z popularności „Avatara” Jamesa Camerona. Co będzie później? Wiadomo tylko, że w tym roku zaledwie ok. 20 filmów będzie zrealizowanych w technice trójwymiarowej. Ale to i tak dwukrotnie więcej niż w ubiegłym. O porozumieniach w sprawie produkcji filmów 3D informowały na CES m.in. firmy Samsung (razem z Dreamworks), Sony z Discovery Channel czy Panasonic z DirecTV. Plany produkcji i emisji programów trójwymiarowych mają także sieci EPSN oraz brytyjska BSkyB. – 3D nabiera rozpędu w takim tempie jak jeszcze żadna technologia w historii – mówił sieci BBC Buzz Hayes z Sony. Według DisplaySearch w 2009 roku sprzedano ok. 1 mln telewizorów 3D (1 proc. rynku). W 2012 roku ma to być już 9 mln.

Trójwymiarowe programy to również szansa dla tradycyjnych nadawców telewizyjnych, których pozycją zachwiały internetowe serwisy wideo. Filmiki z sieci można zresztą teraz oglądać nie tylko w komputerze, ale i w zwykłym odbiorniku TV. – Zobaczycie, że telewizor to coś więcej niż zwykły odbiornik. Coraz więcej telewizorów umożliwia odtwarzanie filmów z YouTube, CinemaNow czy innych źródeł internetowych – tłumaczy Craig Eggers z Dolby.

Ale jeszcze większa rewolucja czeka rynek komputerowy. Wszystko za sprawą tabletów – bez klawiatury, ale z dotykowymi ekranami. – Jest duży ekran – telewizor. Jest mały ekran – telefon komórkowy. I jest wreszcie kategoria pośrednia, która ma olbrzymi potencjał – mówi Gary Shapiro.

[srodtytul]Czytnik czy tablet[/srodtytul]

Takie urządzenia (przygotowane przez HP, Archos i Pegatron) prezentował podczas otwarcia CES Steve Ballmer, szef Microsoftu. Informatycznemu gigantowi udało się wyprzedzić Apple’a, który prawdopodobnie pokaże własny tablet dopiero pod koniec stycznia.

– Zobaczycie tablety każdej wielkości i typu – uważa Jen-Hsun Huang, szef firmy NVidia, która wspólnie z Motorolą prezentowała na CES prototyp tabletu umożliwiającego oglądanie filmów, czytanie książek i korzystanie z Internetu. – 2010 rok będzie rokiem tabletowej rewolucji – podkreśla szef NVidii.

Tablety mają uzupełniać czytniki elektronicznych książek z czarno-białymi ekranami w rodzaju Amazon Kindle. Podczas CES nowe urządzenia tego typu prezentował m.in. Samsung, Interead czy EnTourage. Według Forrester Research w samych Stanach Zjednoczonych w tym roku sprzedanych zostanie 6 mln czytników e-książek. To dwukrotnie więcej niż w 2009 roku.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.koscielniak@rp.pl]p.koscielniak@rp.pl[/mail][/i]

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska