Jak ptaki mogą pokonać potężne odrzutowce

Zderzenia samolotów z ptakami mogą mieć bardzo poważne konsekwencje. Pzekonała się o tym załoga i pasażerowie Airbusa US Airways startującego z lotniska La Guardia w Nowym Jorku, który na swej drodze napotkał stado dzikich gęsi, prawdopodobnie bernikli kanadyjskich

Aktualizacja: 17.01.2009 04:33 Publikacja: 16.01.2009 16:21

— Ptaki mogą być bardzo niebezpieczne dla samolotów, szczególnie podczas podrywania maszyny do lotu — powiedział Dale Oderman, profesor technologii lotniczej w Purdue University w Indianie. — Oczywiście gęsi, czy inne duże ptaki są o wiele bardziej niebezpieczne niż małe.

Od 1988 roku na całym świecie zderzenia samolotów z ptakami spowodowały śmierć 200 osób — podaje Bird Strike Committee USA, organizacja działająca na rzecz ograniczenia wypadków lotniczych. Zderzenie samolotu startującego z prędkością 250 kilometrów na godzinę z sześciokilogramowym ptakiem to uderzenie porównywalne do tego jakby spowodowałby półtonowy ciężar spuszczony z wysokości trzech metrów. Wielkie samoloty pasażerskie, zgodnie z certyfikatem władz lotniczych powinny wytrzymać uderzenie dwukilogramowego ptaka, ale w samej Ameryce Północnej żyje 36 gatunków przekraczających tę wagę. A katastrofy powodują także znacznie mniejsze zwierzęta — np. szpaki.

Ptaki, które znajda się na drodze startującego samolotu mogą być zassane przez pracujące z pełna mocą silniki kiedy wpadną do wnętrza, niszczą je dokumentnie.

Pracujący na pełnych obrotach silnik wciąga powietrze, powodując powstawanie przed nim próżni. Pierwszą przeszkodą, jaką spotyka wpadający w silnik ptak, są łopatki kompresora. Łatwo ulegają uszkodzeniu, wyłamane blaszki wpadają głębiej powodując natychmiastowe zniszczenie pracującego silnika.

Jedynym sposobem ochrony samolotów przed ptakami jest usunięcie ich z drogi startujących i lądujących samolotów. Lotniska stosują różne sztuczki. Na przykład hodują sokoły odstraszające skrzydlatych intruzów. W pobliżu lotnisk nie sadzi się drzew, gdzie mogłyby się gnieździć zwierzęta.

Ptaki są także utrapieniem dla NASA. W 2005 roku podczas startu promu Discovery sęp uderzył w zbiornik paliwa. Od tego czasu podczas startów promów kosmicznych NASA stosuje specjalna procedurę odstraszania i czeka aż ptaki odfruną.

— Ptaki mogą być bardzo niebezpieczne dla samolotów, szczególnie podczas podrywania maszyny do lotu — powiedział Dale Oderman, profesor technologii lotniczej w Purdue University w Indianie. — Oczywiście gęsi, czy inne duże ptaki są o wiele bardziej niebezpieczne niż małe.

Od 1988 roku na całym świecie zderzenia samolotów z ptakami spowodowały śmierć 200 osób — podaje Bird Strike Committee USA, organizacja działająca na rzecz ograniczenia wypadków lotniczych. Zderzenie samolotu startującego z prędkością 250 kilometrów na godzinę z sześciokilogramowym ptakiem to uderzenie porównywalne do tego jakby spowodowałby półtonowy ciężar spuszczony z wysokości trzech metrów. Wielkie samoloty pasażerskie, zgodnie z certyfikatem władz lotniczych powinny wytrzymać uderzenie dwukilogramowego ptaka, ale w samej Ameryce Północnej żyje 36 gatunków przekraczających tę wagę. A katastrofy powodują także znacznie mniejsze zwierzęta — np. szpaki.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska