Zbudowano bezzałogowy jacht zdolny do oceanicznej żeglugi

Naukowcy zbudowali bezzałogowy jacht zdolny do oceanicznej żeglugi

Publikacja: 19.01.2012 00:03

„Vaimos” wyruszył we wtorek wieczorem w pierwszy 185-kilometrowy rejs po zaprogramowanej trasie

„Vaimos” wyruszył we wtorek wieczorem w pierwszy 185-kilometrowy rejs po zaprogramowanej trasie

Foto: AFP PHOTO

Pływający dron "Vaimos" powstał w Ifremer – Institut francais de recherche pour l'exploitation de la mer. Zaprojektował go inżynier Olivier Menage. Zwodowano go w porcie Brest. Całkowicie automatyczny jacht przeznaczony jest do celów naukowych, będzie monitorował rejony oceanów nieuczęszczane przez statki handlowe, rybackie i turystyczne. Nazwa "Vaimos" jest skrótem od "Voilier autonome instrumente de mesures oceanographiques de surface" – żaglowiec autonomiczny wyposażony do oceanograficznych pomiarów powierzchniowych.

Nawigacja i nauka

"Vaimos" wypłynął z mariny Moulin Blanc w bretońskim Breście w dziewiczy stumilowy rejs (185 km). Towarzyszy mu statek badawczy z inżynierami i technikami obserwującymi jacht. Jest on w stanie żeglować z prędkością od 3 do 6 węzłów (5 – 11 km/godz.). Kadłub z kilem ma długość 3,65 m. Na maszcie można podnosić dwa żagle, grot i fok. Wiatrak dostarcza energii elektrycznej do zasilania urządzeń, w jakie wyposażony jest "Vaimos" – czujniki temperatury, zasolenia, przezroczystości wody oraz zawartości planktonu. Pomiary będą dokonywane na powierzchni i na głębokości 1 m.

Budowa żaglowego dronu rozpoczęła się w lutym 2011 r. Pomagali specjaliści z ENSTA (Ecole national spuerieure de techniques avancees). Jacht wykonało czterech techników, pracując 600 godzin. Kosztował 20 tys. euro.

–Zaprogramowaliśmy mu trasę wyznaczoną stałymi punktami, ale między nimi nawigować będzie samodzielnie, łącznie z regulacją ożaglowania – mówi inż. Olivier Menage.

– Jeżeli "Vaimos" będzie się spisywał dobrze, Ifremer zbuduje więcej podobnych bezzałogowych jachtów wyposażonych w różne czujniki. Potrzebujemy ich – wyjaśnia konstruktor Patrick Rousseaux. –Ifremer od lat prosi o pobieranie próbek załogi promów pływających na regularnych liniach, wycieczkowców i statków rybackich. Ale i tak ogromne połacie oceanu pozostają bez monitoringu, naukowcy nie mają do nich praktycznie dostępu. Takie pływające drony mogą zmienić sytuację.

Konkurenci

Na pomysł budowania pełnomorskich bezzałogowych żaglówek wpadli nie tylko badacze z Ifremer. Żaglowy dron długości 2,4 m zbudowany przez ISAE – Institut superieur de l'aeronautique et de l'espace w Tuluzie, w maju 2011 r. przepłynął 100 km.

ISAE zamierza zorganizować MICROTRANSAT, regaty bezzałogowych jachtów o długości do 4 m, poruszanych wyłącznie żaglami, korzystających do zasilania urządzeń pokładowych z energii wiatrowej i słonecznej. Zainteresowanie projektem wśród szkół politechnicznych europejskich i amerykańskich jest duże. Celem ISAE jest udowodnienie, że bezzałogowe żaglówki mogą samodzielnie pływać po pełnym morzu. Można je wykorzystać m.in. do obserwacji fizyki oceanów, życia morskiego, czystości wody na szlakach statków handlowych itp.

Pomysł pływających dronów nie jest nowy. W 2009 r. studenci ENSTA (Ecole national spuerieure de techniques avancees) zwodowali automatyczny żaglowiec "Breizh spirit" długości 1,3 m. Gdy opływał wyspę Ouessant w Bretanii, uderzył o skały i zatoną. Wydobył go płetwonurek amator.

Następca tego drona "Breizh spirit-2" we wrześniu 2011 r. przebył 53 mile (98,2 km) pod wiatr o sile 7 st. w skali Beauforta.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, k.kowalski@rp.pl

Pływający dron "Vaimos" powstał w Ifremer – Institut francais de recherche pour l'exploitation de la mer. Zaprojektował go inżynier Olivier Menage. Zwodowano go w porcie Brest. Całkowicie automatyczny jacht przeznaczony jest do celów naukowych, będzie monitorował rejony oceanów nieuczęszczane przez statki handlowe, rybackie i turystyczne. Nazwa "Vaimos" jest skrótem od "Voilier autonome instrumente de mesures oceanographiques de surface" – żaglowiec autonomiczny wyposażony do oceanograficznych pomiarów powierzchniowych.

Nawigacja i nauka

Pozostało 85% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska