Możliwość udostępniania filmów wideo z zapisanymi grami, połączenia przez Skype oraz gry wieloosobowe będą wymagały wykupienia usługi XBox Live Gold. Podobnie — bez abonamentu nie będą działać funkcje decydujące o atrakcyjności nowej konsoli — OneGuide i SmartMatch. Pierwsza to swego rodzaju przewodnik po dostępnych kanałach telewizyjnych. Inteligentnie podpowiada on programy i klipy z YouTube na podstawie tego, czym wcześniej użytkownik się interesował. Druga funkcja pozwala podejmować rozgrywki sieciowe z przeciwnikami na podobnym poziomie — dzięki temu posiadacz nowej konsoli nie wpadnie od razu między najlepszych, którzy zdeklasują go i popsują przyjemność zabawy.

Podobne zasady obowiązują również teraz — w przypadku skromniejszych usług dla konsoli Xbox 360. W Polsce opłata za Xbox Live Gold wynosi obecnie nieco ponad 19 zł za każdy miesiąc. Obejmuje ona m.in. możliwość gry wieloosobowej czy przeglądanie Internetu na ekranie telewizora (przeglądarka Internet Explorer jest uruchomiona na konsoli gier)

Jednak w przypadku najnowszego dziecka Microsoftu (XBox One wejdzie do sprzedaży w listopadzie tego roku) opłaty obejmują korzystanie z funkcji decydujących o atrakcyjności urządzenia. Xbox One ma być centralnym elementem domowego systemu rozrywki, łączącym zasoby Internetu, z konwencjonalną telewizją i elektroniczną rozrywką.

Ruch Microsoftu jest tym bardziej zaskakujący, że wiele tych funkcji jest już dostępnych i to za darmo. Najlepszym przykładem jest Skype, który stał się synonimem bezpłatnych połączeń głosowych i wideo przez Internet - jest za darmo na praktycznie każdym urządzeniu. Również możliwości inteligentnego przewodnika po kanałach telewizyjnych są już wbudowane w nowe telewizory (tzw. Smart TV), a nawet telefony komórkowe.