Żeglowanie bez żagli

Regaty o Puchar Ameryki to Formuła 1 na wodzie. Nowoczesne rozwiązania przeważają nad żeglarstwem.

Aktualizacja: 17.09.2013 03:17 Publikacja: 17.09.2013 03:16

Na takich jednostkach rywalizują żeglarze w tegorocznej edycji Pucharu Ameryki. Batalia rozstrzygnie

Na takich jednostkach rywalizują żeglarze w tegorocznej edycji Pucharu Ameryki. Batalia rozstrzygnie się w tym tygodniu. Emirates Team New Zealand potrzebuje do wygrania dwóch zwycięstw.

Foto: Rzeczpospolita

Rywalizacja 34. edycji Pucharu Ameryki dobiega końca. Emirates Team New Zealand prowadzi 7 : 1 przeciw Oracle Team USA. Do wygrania Pucharu Ameryki potrzeba 9 zwycięstw. Dziś rozegrane zostaną dwa wyścigi.

Zobacz katamaran klasy AC 72

Rywalizacja o Puchar Ameryki od początku istnienia tych najstarszych nowożytnych zawodów rozgrywana jest według oryginalnego dokumentu Deed Gift zredagowanego w 1851 roku. Oprócz regulaminu sportowego jest w nim jeden wymóg techniczny: długość linii wodnej startujących jednostek nie może przekraczać 90 stóp, czyli 27 m. Innych ograniczeń nie ma. To sprawia, że od 162 lat trwa technologiczny wyścig. W jego efekcie regaty te obywają się już bez żagli.

Podczas poprzedniej, 33. edycji regat w 2010 roku, w ostatecznej rozgrywce rywalizował szwajcarski obrońca tytułu i amerykański pretendent.

– Uczestniczące w tych regatach jachty nie są konstruowane tak, aby bić rekordy prędkości, ale żeby pływać między bojami szybciej od przeciwnika – powiedział wtedy Alain Gauthier, konstruktor szwajcarskiego zespołu.

Między bojami bez porównania szybciej od szwajcarskiego żaglowego katamarana pływał amerykański trimaran napędzany jednym skrzydłem.

Zaprojektował je zespół 30 naukowców pod kierunkiem Marca Van Peteghema i Vincenta Lariout Prevosta. Skrzydło zintegrowane było z masztem na stałe. Składało się z nieruchomego płatu i ruchomego „statecznika”. Na nieruchomym płacie znajdowały się ramiona-salingi, dzięki którym ruchoma część była ustawiana odpowiednio w zależności od kursu, kierunku i siły wiatru.

Stało się jasne, że aby odebrać im Puchar Ameryki, trzeba dysponować jednostką napędzaną skrzydłem. Z tego powodu powstała klasa AC 72, na takich katamaranach rywalizują uczestnicy dobiegającej właśnie końca 34. edycji America’s Cup. Taka jednostka ma 22 m długości (72 stopy, stąd nazwa AC 72), 14 m szerokości, wyporność 5700 kg, dwa stery i dwa ruchome miecze.

Skrzydło z wbudowanym usztywnieniem, czyli masztem, ma 40 m wysokości i powierzchnię 260 mkw. Cięciwa profilu skrzydła w najszerszym miejscu ma 8,5 m. Załoga takiej jednostki – zbudowanej niemal w całości z włókna węglowego o porowatej strukturze przypominającej plaster miodu – liczy 11 osób. Załoga ma wiele pracy, ponieważ przekładanie statecznika skrzydła po zwrocie oraz trymowanie, czyli optymalne ustawianie wychylenia statecznika, odbywa się ręcznie, członkowie załogi poruszają nimi za pośrednictwem kabestanów i umocowanych na nich korb – tzw. młynków (bardzo widowiskowa czynność).

Sternik pracy ma jak gdyby mniej, ponieważ optymalny kurs oblicza pokładowy komputer.

W porównaniu z tradycyjnymi jachtami jednokadłubowymi AC 72 zachowują się jak rakiety. Na przykład – przy wietrze o sile 8 węzłów, czyli niespełna 15 km/godz., osiąga on prędkość prawie 45 km/godz. Jednostki te mogą być groźne, ponieważ startują błyskawicznie, żeglarze przyzwyczajeni do „normalnych” prędkości nie wyobrażają sobie, jak w krótkim czasie taka jednostka może się zjawić w ich pobliżu.

Z tego powodu obecna, 34., edycja Americas’s Cup odbywa się bez publiczności. Rywalizującym katamaranom towarzyszą tylko motorówki sędziowskie.

W takiej sytuacji ważny jest sposób relacjonowania zawodów. Obraz przekazują kamery zainstalowane na helikopterze, motorówkach sędziowskich i ścigających się jednostkach. Specjalne animacje pokazują tor każdego rywalizującego jachtu, trasę, aktualną odległość między rywalami w czasie rzeczywistym, kąt, pod jakim płyną względem wiatru, prędkość wiatru i katamaranów, a także kierunek prądów wodnych.

Bez tych animacji kibice nie mieliby pojęcia, co dzieje się na wodzie, poznawaliby tylko suchy wynik.

Rywalizacja 34. edycji Pucharu Ameryki dobiega końca. Emirates Team New Zealand prowadzi 7 : 1 przeciw Oracle Team USA. Do wygrania Pucharu Ameryki potrzeba 9 zwycięstw. Dziś rozegrane zostaną dwa wyścigi.

Zobacz katamaran klasy AC 72

Pozostało 94% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska