Elektroniczny beret z antenką

Czy będziemy chcieli korzystać z gadżetów wszytych w perukę lub czapkę? Sony uważa, że to będzie przebój. Firma już zgłosiła odpowiedni patent.

Publikacja: 29.11.2013 07:43

Peruka ma być jednocześnie gadżetem i elementem garderoby – przekonują specjaliści Sony.

Peruka ma być jednocześnie gadżetem i elementem garderoby – przekonują specjaliści Sony.

Foto: 123RF

Trend wszechobecnej techniki nabiera rozpędu. Wearable electronics – z braku lepszego terminu tłumaczona jako elektronika do noszenia albo „ubraniowa" – ma być nowym przebojem na rynku zdominowanym obecnie przez smartfony. Ale takie urządzenia noszone blisko ciała będą znacznie bardziej osobiste niż telefon.

Internetowe okulary Google Glass, czy zegarki współpracujące ze smartfonami, to dopiero początek. Japończycy z Sony uważają, że takie urządzenia mogą mieć formę... peruki. Zgłosili właśnie patent na tzw. „SmartWig" – czujniki, systemy radiowe, kamerę i procesor ukryte pod sztucznymi włosami.

Nie wiadomo, czy Sony uruchomi produkcję „SmartWig". „Technologia jest nadal na etapie eksperymentalnym" – oficjalnie odpowiada europejski oddział Sony.

Co może zrobić elektroniczna peruka? We wniosku patentowym inżynierowie przedstawiają sprawę dość ogólnie. Urządzenie ma się łączyć bezprzewodowo z innymi gadżetami. Może zbierać informacje o stanie zdrowia człowieka – mierzyć ciśnienie krwi, tętno, temperaturę ciała. Ma też wspomagać słuch, śledzić ruch gałek ocznych („ruch brwiami przełączy slajd w prezentacji" – napisali inżynierowie). Może być wykorzystywane do nawigacji, a nawet pomagać w poruszaniu się osobom niedowidzącym. Patent przewiduje „podpowiedzi" w formie wibracji z prawej lub lewej strony. W omijaniu przeszkód pomaga wbudowana kamera wideo i system ultradźwiękowy. „Choć systemy nawigacji tego typu bazujące na wibracji są już stosowane, to jednak nikt dotąd nie wbudował czegoś takiego w perukę" – twierdzą specjaliści japońskiej firmy.

Sama peruka może być wykonana z dowolnego materiału („włosia jaka, wołu, konia czy materiału syntetycznego" – skrupulatnie wylicza patent). Chodzi tylko o to, aby pod nią ukryć urządzenia. W tym kontekście równie dobrze sprawdzi się zwykła czapka. „Peruka może się okazać bardzo popularna, zarówno jako element techniczny, jak i modowy" – przekonuje Sony.

Peruka byłaby też dobrym uzupełnieniem konsoli gier PlayStation 4, która dziś ma swoją polską premierę (na świecie można się nią bawić od dwóch tygodni).

– Gadżety do noszenia na sobie będą z pewnością jednym z najważniejszych obszarów wzrostu rynku elektroniki w ciągu nadchodzących dwóch lat – prognozuje Andrew Milroy, analityk Frost & Sullivan w rozmowie z BBC. Według prognoz ABI Research zegarki i inne urządzenia tego typu (m.in. okulary z wyświetlaczami) staną się przebojami już w przyszłym roku. W 2018 roku sprzedanych zostanie blisko pół miliarda takich gadżetów.

Sony na tym rynku wcale nie jest nowicjuszem. Ta firma jako jedna z pierwszych wprowadziła do sprzedaży smartwatch (inteligentny zegarek) współpracujący z telefonami komórkowymi.

– Japończycy stracili w ostatnich latach trochę blasku, ale rozumieją ten trend i starają się odegrać ważną rolę w tym segmencie – uważa Milroy.

Na razie jedynym obok Sony dużym producentem elektroniki, który stara się wykorzystać trend wearable electronics, jest koreański Samsung. Zegarek Galaxy Gear został dość chłodno przyjęty (ma mało użyteczne funkcje i jest drogi), lecz sprzedaje się dobrze. Samsung przekonuje, że dostarczył do sklepów ok. 800 tys. takich urządzeń (co nie oznacza, że tyle zegarków kupiono).

Google, które stawia na okulary Glass, na razie nie zaoferowało tego urządzenia w otwartej sprzedaży. Z gadżetu korzysta ok. 10 tys. uczestników programu testów, którzy za przywilej noszenia okularów zapłacili 1500 dolarów. Według przecieków, Google ma już gotowe kontenery z salonami do prezentacji gadżetów, ale na razie są one załadowane na statkach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.koscielniak@rp.pl

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji