W ciągu ostatniego roku oddano w Polsce do użytku ponad 600 tysięcy mkw. wielkoformatowych obiektów handlowych. Jak wynika z raportu Cushman & Wakefield, popyt na powierzchnie w centrach handlowych wywoływany jest głównie przez sieci spożywcze oraz odzieżowe chcące zwiększyć zakres własnej dystrybucji.
Głównym celem staje się tutaj dotarcie do klientów, którzy dotychczas korzystali z centr handlowych w dużych miastach. Jak wynika z badań, mają oni świadomość marek handlowych i chętnie przyjęliby ofertę nowego centrum handlowego w swojej miejscowości.
Nie oznacza to jednak, że po powstaniu nowych obiektów spadnie popyt w dużych aglomeracjach. A to dlatego, że centra o ugruntowanej pozycji na rynku cieszą się dużym zainteresowaniem stałych klientów.
Rynek stale odnotowuje rekordowe transakcje najmu. Stawki w dużych miastach dochodzą nawet do 65 euro za mkw. na miesiąc. W miastach o średniej wielkości czynsze wahają się od 35 do 37 euro za mkw. na miesiąc. Wiąże się to bezpośrednio ze spadkiem średniej stawki miesięcznej najmu w polskich centrach handlowych. Wynosi ona dzisiaj około 33 – 35 euro za mkw. Analizy wskazują, że ceny będą dalej spadać.
Wskaźnik nasycenia rynku powierzchniami handlowymi klasyfikuje się w regionie katowickim na stosunkowo wysokim poziomie. Wynosi bowiem około 960 mkw. na 1000 mieszkańców, natomiast w aglomeracji śląskiej średnie nasycenie to 340 mkw. Mimo to według szacunków podaż na nowoczesne powierzchnie handlowe wciąż kształtuje się w tym regionie na poziomie około 300 tysięcy mkw.